Stalen portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Stalen portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Moeilijk te zeggen op dit moment.. maar tot nog toe ziet het er veelbelovend uit..

zorg er ook voor dat je de brug kan stellen of ook laten vlakken.. en.. dat in 2 vlakken.. daar waar je de wagens opschroeft, en daar waar de rails op zitten.. dat moet absolutt haaks zijn ten opzichte van elkaar.. maar dat moge duidelijk zijn..

verder.. ben ik benieuwd waar je de kogelomlopen gaat monteren voor de lange as..

de binnenkant van de "rode kooi" zou ik afwerken met plaatmateriaal zodat de kogelomlopen buiten de zooi zitten..
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Stalen portaalfrees

Bericht door Robbie »

Hallo PC50kd,

Als je zo'n open gelaste stalen constructie laat vlakken wordt hij bijna altijd (iets) doorgespannen en krijg je hem dus niet 100%. Er blijft altijd wat handmatig nawerk over. Bovendien slokt het een flink deel van je budget op, waarom dan niet alles via het edele handwerk? Ik weet het, het is monnikenwerk, maar scheelt een berg geld en je krijgt het zoals je het hebben wilt. Als je de vlaktafel En het gelaste frame beschikbaar hebt kan je het ook samenbouwen tot één geheel. Vervolgens teken je op het frame af waar je geleidingen komen (bij rails met wagen dus de gehele bovenvlakken) en dan ga je met een meetklok vanuit de vlakplaat de bovenvlakken van het frame klokken en opschrijven wat je moet bewerken om het in één vlak te krijgen. Het loont de moeite om zo nauwkeurig mogelijk samen te bouwen (stelbouten of vullingen), want dat scheelt materiaal (stabiliteit) en veel werk. Vervolgens ga je met een haakse slijper voorbewerken, vervolgens meet je opnieuw en schrijf je de afwijkingen weer op. Herhaal dit een paar maal tot je bijna tevreden bent. Doe de laatste stappen met schuurtol of vijl, want de slijper gaat voor nabewerkingen veel te hard. Als je toch wat door de maat heen gaat, kan je altijd iets vullen met band. Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten, Rob.
Plaats reactie