Kleine zelfbouw frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Kleine zelfbouw frees

Bericht door JohnnyBerg »

Ik heb er lang over getwijfeld of ik een draadje zou aanmaken, omdat ik met mijn electronica achtergrond heel weinig verstand van mechanica e.d. heb.

Uiteindelijk heb ik besloten om toch mijn voorlopig ontwerp te delen, in de hoop wat zinnige op een aanmerkingen te krijgen. Ik heb maanden door dit forum gestruind op zoek naar informatie, dat heeft me heel erg geholpen.

Ik ga dus zelf een portaalfreesje fabrieken ;-)

Uitgangspunten:
- werkoppervlakte circa 300 x 420 mm (het bed is 320 x 570)
- te verwerken materiaal: polycarbonaat, soms aluminium ( en hout?)
- het moet te maken zijn met standaard gereedschappen. Kolomboor en draaibankje kan.
- zoveel mogelijk standaard materialen gebruiken
- kosten effectief

Alle electrisch spul heb ik al besteld, dat was het meest simpele:
- usb naar parallel kabel
- 5 as breakout board, mach3 compatible met extra aansluitingen om o.a. de frees motor aan en uit te zetten
- 24 volt 350 watt voeding (14.8 A)
- 3 x TB6560 stepper motor driver card
- 3x NEMA 23 stepper motors, 2.8 A / coil, c.a. 1,2 NM

Vervolgens ben ik aan het tekenen geslagen. Een deel heb ik nu af, maar ik vraag me toch het een en ander af:

Afbeelding

Afbeelding

- De Y verplaatsing wordt gedaan met een TR 16 x 4 trapezium draadstang, de moer is rond 36. Ik schroef die in een SF35 houder. Die is echter vrij groot, waardoor ik veel hoogte onder het bed moet toegeven. Betere oplossing?
Bovendien vraag ik me af of ik dat wel passend krijg.

- Hoe lager ik de draadstang aan beide kanten, ik ga deze afdraaien tot rond 12 mm ?

- Ik laat het alumium op maat maken bij aluminiumopmaat.nl De grootste dikte die ze kunnen maken is 8 mm. Is dat voldoende, en hoe zet ik de staanders van het portaal vast aan de onderplaat van het portaal?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door wilfred1970 »

voor die spindel zou je flenslagers kunnen gebruiken (f-lagers bij Conrad); van die 8mm max snap ik niet helemaal, want ik heb bij hun gewoon 10mm dikke plaat gekocht...
Als je iemand weet met een tap voor je trapeziumdraad, kun je op maat moeren laten maken bv van Delrin/POM, en dan heb je maar 20-25mm nodig (blok?)....is maar een idee (ik heb zelf alleen een TR12x3 tap).
Wat die usb->lpt adapter betreft: succes! ik heb reeds begrepen dat dat niet echt gaat werken....dus ik ben best benieuwd naar jouw ervaringen.
En platen kun je op verschillende manieren aan elkaar monteren...bv een stuk vierkantstaf aan de te verbinden binnenzijden met tapgaten?
Succes!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door Sven »

Geen ronde assen gebruiken maar ondersteunde assen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door dirk w »

Ik zou de X-as aan beide kanten aandrijven, dat is veel steviger.
Bij mijn portaal heb ik hetzelfde gedaan als wat jij tekent, 1 spindel in het midden, dat geeft toch wat speling op de zijkanten van het portaal.
Staat nog op mijn to-do lijst, de portaal ombouwen naar twee kogelomlopen op de x-as.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door JohnnyBerg »

Bedankt voor alle reacties alvast.

@wildred1970. Via de website kan ik niet dikker dan 8mm selecteren, zie hier Ik zal ze eens een mailtje sturen. Wat betreft de usb naar parallel, ik heb een adapter gekozen die ook vista en win7 ondersteund. De meeste gaan maar tot w2k. Is electrisch, krijg ik wel aan de gang ;-)
De vierkantstaf had ik ook al aan gedacht, ga ik eens over nadenken.
Ik zou natuurlijk een houder voor de moer kunnen printen in pla of abs, maar een van de uitgangspunten was om zoveel mogelijk met standaard spullen te werken.

@sven: door ondersteunde assen te gebruiken lopen de kosten erg op. En daarmee ga je tegen een van de uitgangspunten van het ontwerp in.

@dirkw: mijn eerste 3d printer had ook 2 motoren op een as. Af en toe verloor 1 van de motoren een stap, met als gevolg dat je van tijd tot tijd het spul weer moest calibreren. Heb ik enorm mee afgezien :cry: Ik kan natuurlijk de assen wat korter bij de trapeziumdraad zetten, daar wordt het weer wat gemakkelijker van.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door Sjuul »

Hi Johnny,

Op dezelfde site in een andere categorie ( Home / Staf / Platstaf) vind je wellicht wel dikkere maten.
Lijkt me altijd goedkoper dan een plaat in repen te laten zagen/knippen.

http://www.aluminiumopmaat.nl/aluminium ... -staf.html

heb zelf goede ervaringen met deze jongens, mooi aan de maat, haaks gezaagd, goed verpakt en snel

Sjuul
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door JohnnyBerg »

@Sjuul: bedankt voor de tip, ik dacht natuurlijk weer helemaal verkeerd. Maar dit is veel eenvoudiger.

Ik zit nog te zoeken naar lagers om de trapeziumdraad te ondersteunen. Ik heb deze gevonden, die lijken wel te passen. Punt is alleen dat ik deze op ebay niet kan vinden. Misschien gebruikt Zapp een andere benaming?

Ik vraag me ook af wat voor materiaal het huis is. Het ziet er als plastic uit. Als dat zo is kan ik natuurlijk ook een goedkoop lager nemen, en het huis zelf printen?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
robertus
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:33
Contacteer:

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door robertus »

@johnny

http://www.ebay.nl/itm/Ballscrew-end-su ... 7d0&_uhb=1

zoek op FK10 FF10 bearing blocks en wereldwijd c7 is tolerantie.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door JohnnyBerg »

@robertus: had ik uiteraard al gedaan. Vind ik 3 hits van Engelse leveranciers. Maar geen chinezen?

n.b. ik probeer zoveel mogelijk in China te bestellen, en niet alleen vanwege de prijs. Kwaliteit is vaak goed, en ook de service is erg goed. Kapotte voeding werd zonder veel vragen vervangen. Ik heb de afgelopen maanden voor mijn 3D printers ongeveer 40 bestellingen in China gedaan, zonder enig probleem (op een voeding die binnen 2 dagen kapot ging na dan)

Veel NL leveranciers bestellen immers ook in China en hebben een service niveau van 10 x niks. Zo heb ik bij MaFaHa een bestelling per email gedaan, nooit meer iets van gehoord. Ik heb dat hier van anderen ook gelezen, en die gaan dan bellen. Sorry hoor, ga ik echt niet doen. Voor hun 10 anderen!

En Maedler spant wel de kroon. Via de Duitse site wat geprobeerd te bestellen, moet er eerst een offerte gemaakt worden door de Nederlandse vertegenwoordiging. Na 1 week kwam die eindelijk (met dezelfde prijzen als de Duitse site), was er niks uit voorraad leverbaar en was de levertijd 3 weken (was niets bijzonders). Nou, met 2 weken heb ik het uit China, en voor de helft van de prijs.

Ik had een paar riempjes nodig voor een 3D printer, en die besteld bij een Engelse site. Na betaling van 21 pond niks meer gehoord. Gelukkig via paypal betaald, dus heb ik er een dispuut van gemaakt. Ook op berichten van paypal reageren ze niet. Zal je bij ebay, banggood of aliexpress niet gebeuren!

Hier in NL ( en europa) hebben ze nog niet door dat we in 2013 leven, internet, email en paypal is toch wel het minste wat je als bedrijf moet hebben. Bij stappenmotor.nl ga ik echt niet bestellen, site ziet er uit alsof die door een zwerver gemaakt is (ik hoop dat ik de zwervers in ons land hiermee niet beledig). Hoe goed de man ook is die er achter zit, van modern zakendoen heeft ie geen kaas gegeten!

Sorry, moest ik even kwijt.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door xander janssen »

Hoi Johnny,

Voor wat het voor jou waard is: mijn ervaringen met stappenmotor.nl zijn heel positief. Altijd correcte en snelle communicatie, een snelle levering. Een keer aanspraak moeten doen op garantie en dat is ook zeer goed en snel opgelost.

Site is inderdaad sober, maar ik vind dat wel prettig. Zodoende hoef ik nooit lang te zoeken in allerlei menu-structuren en krijg direct alle gegevens mooi in tabellen gerangschikt. Wat het vergelijke tussen verschillende onderdelen heel makkelijk maakt.

Wat betreft de grote bedrijven: deze zijn helaas inderdaad vaak niet geinteresseerd in vragen van particulieren. Dit omdat het meestal om kleine bedragen gaat en daarmee hun overhead-kosten op jouw bestelling groter zijn dan de winst die ze kunnen maken op zo'n klein bedrag. Gelukkig zijn er nog verkopers zoals stappenmotor.nl en damencnc (en nog een aantal anderen natuurlijk) waardoor we onze hobby waar kunnen maken.

Xander
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door JohnnyBerg »

@Xander: ik ben 25 jaar lang ondernemer geweest. In die periode heb ik geleerd dat kleine klanten grote klanten kunnen worden. En als je overhead te groot is, stel dan een minimum order bedrag in, en communiceer dat duidelijk. Of pas je business plan aan, zodat je overhead kleiner wordt. Is sowieso geen slecht idee in deze tijd.

Als je niet reageert op een order, zoals mafaha, dan ben je in mijn optiek gedoemd om uiteindelijk ten onder te gaan. Slechte pers gaat enorm snel in onze tijd, en dat vertrouwen krijg je niet snel terug. Idem voor maedler: je mag gerust 40% duurder zijn dan een product uit china, maar dan moet je wel binnen 24 uur leveren en toegevoegde waarde bieden.

En grote bedrijven zijn ook niet gek, die plannen hun materiaal behoefte lang vooruit, en kopen daar waar ze de beste condities krijgen. Een groot bedrijf gaat ook zeker niet naar iemand die 10% duurder is dan een vergelijkbaar product.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
robertus
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:33
Contacteer:

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door robertus »

@johnny

Als op de link klikt dan zie je dat het object opgestuurd word uit Shanghai dit is bij mijn weten China.
De prijs is in Britse ponden.
Je moet bij Ebay telkens opnieuw aangeven dat je wereldwijd wil zoeken.
Doe je dit niet dan kom je niet verder dan de EU.
Ik krijg namelijk 214 hits als ik op balscrew end supports zoek.

http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... 26_arr%3D1
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door skillalot »

daarom gebruik ik altijd ebay.com ipv ebay.nl ;)
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Kleine zelfbouw frees

Bericht door JohnnyBerg »

Ik heb ze gevonden. Ik had al wereldwijd gezocht, maar steeds met FF12 in de zoek. En dan komen er heel weinig resultaten naar voren.

Blijven prijzig, ik zou 3 setjes nodig hebben. Is voor de eerste machine wel wat ruig.

n.b. voor wie het nog niet doorhad .. ik bewandel met mijn cnc machientje dezelfde weg als ik gedaan heb met mijn 3D printers: eerst een goedkoop ding met standaard onderdelen fabrieken om vervolgens daarmee een betere versie te maken. Een soort replicerende frees die steeds beter wordt.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Plaats reactie