Draaibank overdenkingen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door Sven »

DaBit schreef:En Sven, waarom is dat een voorbeeld van hoe het niet moet?
Ik vertrouw niet dat alu over de lange duur in kwarts verlijmd blijft zitten.
Met de getoonde inserts moet de trek dan op drie kleine insnoeringen vast blijven en daar wil ik ook niet op vertrouwen, daarvoor is de bouw veel te veel werk.

En nog een dingetje tav de percentages, die moet je eigenlijk relateren aan de korrelgrootte en de eventuele mengsels daarvan.

De smeuigheid van schrale mengsels (van bijvoorbeeld 3%) scheelt nogal op korrelgrootte 4mm tov korrelgrootte 0,4mm
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door ruudpg »

Even voor de duidelijkheid, die staafjes met een paar groefjes die Sven toonde zou ik persoonlijk ook niet voor kiezen, mijn voorkeur gaat uit naar SKD(Z) rampa's zoals die hieronder afgebeeld:

Afbeelding

Ik heb deze van M4 tot M10.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door janplastiek »

je kan inserts ook in een lengte van40 mm en
http://new.junoindustries.be/pdf/Juno_p ... nd_SKD.PDF
50mm voor een M6 hebben, misschien interessant ivm grotere oppervlakte om vast te hechten
http://new.junoindustries.be/pdf/Juno_p ... Typ-BL.pdf
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door DaBit »

@Sven:
Met aluminium zou ik me meer zorgen maken over de schroefdraad in de insert, eigenlijk. Kun je net zo goed een stukje stalen pijp pakken.

Verder: wat je ook lijmt of schildert; het eigenlijke blubberen van de prut is min of meer de finishing touch. Het echte werk zit in de voorbereiding. In geval van aluminium komt dat iets nauwer dan in geval van staal: ontvetten, stralen/schuren, aanetsen, afspoelen met demiwater, direct verwerken in je mal.

En die insnoeringen, tsja. Ik zou ze ook maken, maar eigenlijk is het enige nut dat ze hebben het vergroten van het beschikbare oppervlak en het gevoel tussen de oortjes.
Als de rest los zit en het hangt op de mechanische uitsteeksels van je moeren dan heb je zowiezo een probleem. Zo erg is het nog niet als de moer er dan zomaar uit kan, kun je 'm tenminste fatsoenlijk her-monteren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door ruudpg »

DaBit.... Bedankt!

Na aardig wat zoeken en rondbellen naar bedrijven die grindvloeren leveren, blijkt dat die eigenlijk geen idee hebben wat ze gebruiken.... meest gehoorde antwoord is, we hebben A en B en dat doen we bij elkaar... dat de een harder is en de ander de epoxy hebben ze niet eens een idee van, en al helemaal niet wat er als toevoegingen in zou zitten, Aminosilaan (Aminopropyltri(m)ethoxysilane) hebben ze in ieder geval nog nooit van gehoord. Gelukkig had DaBit nog wat voor me staan wat ik heb gekregen, waarvoor mijn dank!

Volgende taak wordt dus een mooi proefstukje te maken om het verschil te zien tussen het wel en niet gebruiken van de toegevoegde Aminosilaan voor bijvoorbeeld de hechting aan het graniet (aquariumgrind). Deze week daar alleen helaas even geen tijd voor, moet eerst even 3 lichtgevende naamdbordjes gaan maken...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door ruudpg »

Mijn projectje heeft door familieomstandigheden helaas een poos op zijn gat gelegen, maar ben nu toch langzaam aan de draad weer aan het op pakken. Wat is er inmiddels zo al gebeurd:
Ik heb betonplex gekocht en dit op maat gezaagd om de mal van te kunnen gaan maken voor het gieten van de basis, maar eerst moeten daar natuurlijk de nodige voorbereidingen voor getroffen worden. Op alle plaatsen waar ik iets moet gaan monteren moet er dus ook schroefdraad in zitten voor het gieten, dat is handiger dan achteraf. Dus eerst alles aan het bepalen, en dan uittekenen en frezen. Ook alvast 2 drivers besteld, Leadshine DM556, 4 tandriemschijfjes 15mm-HTD-5M en tandriemen voor aandrijving van de 2 assen. Zoals al eerder gemeld waren de kogelomlopen en lineaire geleidingen al binnen. Afgelopen weekend de spindel lagering uitgedacht en getekend, dus daar ga ik materiaal voor bestellen om het te kunnen draaien, als dat klaar is kan de mal in elkaar gezet worden en de epoxy aangemaakt.... doel is dat het gieten gedaan is voor de CNCZONE-dag 2016...
Plaats reactie