Draaibank overdenkingen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door ruudpg »

DaBit schreef:JAan de andere kant is 'grof geld' ook relatief; als je met het spenderen van 5000 euro 1000 uur werk bespaart doe je het uiteraard nog niet slecht, en al helemaal niet als die 1000 uur werk niet iets is wat je doet omdat je het leuk vind.
Volgens mij is het zelf bouwen juist hetgeen wat het leuk maakt, waren hebben we anders zelf al een (portaal)frees gebouwd??? Niet omdat ze niet te koop zijn... Met geld koop je alles, maar de voldoening zit hem juist in het zelf uitdenken, probleem oplossen, bouwen en er uiteindelijk nog iets mee kunnen maken ook, ook al blijkt dat je dingen anders beter had kunnen doen.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door ruudpg »

Afgelopen zondagmiddag mijn eerste proefstukje Epoxy-Graniet gemaakt, 500 gram aquariumgrind van 1-3mm, dit eerst gewassen en in de oven bij 130ºC gedroogd, en daarbij 20 gram epoxy GT500 van Poly Service met 10 gram harder 355. Hierin heb ik een rampa gegoten, helaas kon ik er zo snel nog maar eentje vinden, maar voldoende om even te kunnen testen of dat vast genoeg komt te zitten. Gisteravond even naar binnen gehaald zodat het vandaag naast de radiator wat kan door harden en dan eens even zien of ik de boel kapot kan krijgen... ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door DaBit »

ruudpg schreef:Volgens mij is het zelf bouwen juist hetgeen wat het leuk maakt, waren hebben we anders zelf al een (portaal)frees gebouwd???
Voor ons helemaal waar, voor Arie niet noodzakelijk waar. Hoewel Arie voor zijn werk misschien ook wel beter af is met een bloednauwkeurig hoofdspindeltje gebaseerd op iets uit de halfgeleiderindustrie en een klein stijf frame er rondomheen dan een 'gewone' CNC-draaibank die eigenlijk te groot en onnauwkeurig is.
ruudpg schreef:Hierin heb ik een rampa gegoten, helaas kon ik er zo snel nog maar eentje vinden, maar voldoende om even te kunnen testen of dat vast genoeg komt te zitten. Gisteravond even naar binnen gehaald zodat het vandaag naast de radiator wat kan door harden en dan eens even zien of ik de boel kapot kan krijgen... ;-)
Goedzojij!
Wil je echt kijken wat de sterkte van het spul is dan zul je echter nog even op je handen moeten blijven zitten en het spul nog een week of 2 op kamertemperatuur moeten houden. Zo lang duurt het echt voordat epoxies richting de eindsterkte gaan. Afbakken kan natuurlijk ook; 15 uur op 70 graden ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door Sven »

Ik meen dat dit nog niet genoemd is in dit draadje: De driehoekvorm die je met een slant-bed hebt is meteen lekker stijf, of ie nou in staal/alu doos wordt gebouwd of als EB gietstuk.

Platbed, L-bed if I-bed is in basisvorm gewoon minder volumineus en dus minder stijf.
(maar je kan een slantbed natuurlijk ook als flatbed onder een hoek of L-bed met scherpe hoek bouwen, daar heb ik het nu niet over ;)

Ruud, die 30 op 500 gram, dat is 6%, was dat als nat zand of ging dat al richting vloeibaar? (Ik denk dat eerste)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door ruudpg »

Sven schreef:Ruud, die 30 op 500 gram, dat is 6%, was dat als nat zand of ging dat al richting vloeibaar? (Ik denk dat eerste)
Ik wilde eerst voor 4% gaan, maar gevoelsmatig vond ik dat toch wel erg weinig materiaal, en 20+10 gram weegt wel erg gemakkelijk af. Het voelde aan als nat zand. Omdat ik het in een transparant mengpotje heb gedaan was ik niet in de gelegenheid om het aan te stampen, alleen wat kloppen er op en er tegenaan, dus het had iets compacter gekunt, wellicht dat er dan ook wat meer epoxy aan de oppervlakte was gekomen, ik vind persoonlijk de buitenkant nog wel wat open van structuur overkomen, en ben benieuwd naar de binnenzijde, dus binnenkort de haakse slijper er maar even op zetten... maar zoals gezegd door DaBit, eerst nog even geduldig wachten als dat lukt... :oops:
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door ruudpg »

Zo, het pakketje met de lineaire geleidingen is ook binnen, 4 rails van 20mm breed met 8 karretjes er op met een hoge voorspanning, nu heb ik dus ook de steek van de gaten en kan ik wat serieuzere tekeningen gaan maken, alleen nog even geduldig wachten tot de bestelde rampa's binnen zijn.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door ruudpg »

Vandaag met succes getracht om het proefdruk epoxygraniet gesloopt te krijgen... Missie geslaagd!

Ik moest wel vrij veel kracht zetten om de rampa los te krijgen, maar uiteindelijk is het wel gelukt, conclusie er moet naar mijn idee toch net iets meer epoxy door het mengsel dan de gebruikte 6% zodat er ook minder lege ruimten tussen de afzonderlijke grindkorrels overblijven.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door Sven »

Had je getrokken door aan de schroefdraad te trekken dmv moer aandraaien?
Ik realiseer me dat ik dat nog niet getest heb maar op een paar plekken wel wil toepassen.

Ik vraag me nu af of ik dat zomaar kan doen.

Als ik even een plaatjes zoektocht doe zie ik best veel voorbeelden bij rampamoeren, ik denk dat de ene beter bestand is tegen lostrekken dan de andere.

Ik kwam bijvoorbeeld deze zelfgemaakte tegen, een voorbeeld hoe het niet moet:
Afbeelding
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door ruudpg »

Ik had helaas op het moment van het maken van het proefstukje nog maar 1 rampa, met er aan trekken leek het een stabiele constructie, maar het destructieve onderzoek het ik uitgevoerd door er een boutje vast in te draaien en deze alsmaar vaster te draaien, dit koste behoorlijk veel kracht, maar dan ineens schoot hij los.

Ik denk er over nog een tweede proefstukje te maken met een aantal wijzigingen:
- 2 rampa's om op trek en draaien te testen
- Rampa's eerst insmeren met pasteuze epoxy zodat dit beter hecht aan het metaal
- Gezien de beperkte aanwezigheid van epoxy in het grind mengel 1% extra toevoegen, totaal 7%.
- Zorgen dat ik het in een open constructie giet zodat ik het kan compacteren ofwel aanstampen met een balkje.

Ook heb ik met de haakse slijper een strookje van het proefstuk afgeslepen en dit getest op breuk.
Teststrookje had een doorsnede van circa 1,5x1,5cm dit op de bankschroef gelegd die circa 3cm open stond, in het midden een steeksleutel erop gelegd met de zijkant en daar een tik op gegeven met een terugslagloze hamer, een vrij zacht tikje was al voldoende om het in twee te laten breken, mijn vermoeden is dat het materiaal niet compact genoeg was en dat iets meer epoxy ook aan de sterkte zou bijdragen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door Sven »

EB heeft een veel kleinere elasticiteit dan staal.
Dat het bij je proefje met de hamer breekt hoeft nog niet zoveel te zeggen.

En voor het kapotdraaien zou je het eigenlijk ook met een momentsleutel moeten doen en vergelijken met staal.

Ik moet zeggen dat ik het ook een lastige vind. Ik heb in mijn composiet portaal nu 2 x 4 rampa' s nodig (al bedenk ik nu dat draadeind hier ook prima kan).
Van staal heb ik een aardig gevoel hoe ver je kan gaan met aandraaien, met rampa in EB heb ik geen flauw idee.

Wat ik me bij jouw proefje nog afvraag, had je het de rampa onmogelijk gemaakt zich los te schroeven? Door bijvoorbeeld een stuk schroefdraad weg te slijpen?
Dat zou nog best eens verschil kunnen maken.

Edit:
Ik realiseerde me dat ik nog wat proefjes moest doen op mijn laatste proefstuk, de test met het draadeind op spanning brengen viel bepaald niet tegen...!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door ruudpg »

Na nog wat doorlezen over dit topic besloten dat ik eerst even op zoek moet naar Aminosilaan om de hechting van de Epoxy aan het grind te verbeteren samen met compacteren is dan de toegepaste 6% wellicht ook voldoende.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door Sven »

Ik hoop dat je het vind.
Ik had wat van Dabit gekregen maar het internetadres op het flesje bestaat niet meer....

Verder heeft mijn speurwerk alleen gevonden dat het soms in glasdoek verwerkt zit, heb geen enkele webshop in Nederlands of Engels kunnen vinden die het als toevoeging heeft.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door baakman »

Deco Coating Industrie b.v.
Prinsenweide 79
7317 BC Apeldoorn
055 5767107

Hebben wel 8 verschillende soorten, gebruiken dit ook in epoxy formulaties, vragen naar Frank Pol , even uitleggen waar het voor is en ze sturen zo een flesje op, wel eerst even betalen
Will
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank overdenkingen

Bericht door DaBit »

Ik heb nog wel wat aminosilaan staan anders.

Kwa brosheid: je maakt synthetische steen. Als ik met een hamer op een betonbandje, stoeptegel of granieten dorpel mep heb ik ook meerdere stukken.

Dat truukje met nattere en drogere mixen in 1 mal heb ik ook gedaan. Metalen inzetdelen direct na grondig reinigen ingekwast met pure epoxy, langs de wanden een EB mengsel met hoger percentage epoxy en kwartsmeel (glad & niet poreus), de rest met een droog mengsel (3% epoxy) omdat dat zo makkelijk te compacteren is.


En Sven, waarom is dat een voorbeeld van hoe het niet moet? Als je bij zo'n in afschuiving belast oppervlak nog ribbels nodig hebt omdat het anders niet werkt doe je om te beginnen al iets niet goed. Staal goed prepareren (zie meneer Dan Gelbart z'n Youtube afleveringen over coaten..) en de 20N/mm2 haal je zeker. Hoeveel mm2 oppervlak heeft zo'n moertje? Juist ja..
'los' daarvan heb ik liever een inzetstuk dat loskomt dan een stuk kunststeen dat krak zegt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie