artmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
stijgerart

artmachine

Bericht door stijgerart »

Hallo, ik ben nieuw en zal me even voorstellen,
mijn naam is Wilfred Stijger en kom uit Katwijk aan Zee

Ik ben zo'n jaartje bezig met CNC machines, en tussendoor maak ik wereldwijd zand en ijs sculpturen, verder houd ik me bezig met 3d modeleren en verdiep me in mechanieken voor decoratiedoeleinden (sins kort).
Mijn drijfveer om een cnc machine te maken is vooral het maken zelf! ik zie het als een sculptuur een kunstinstalatie, en tegelijkertijd een fantastische tool om kunst te maken.
Maar zover ben ik nog lang niet, ik moet nog het een en het ander aanpassen.
Mijn cnc avontuur begon een jaar geleden, ik wilde een nieuw nuttig project starten wat geen haast had.
Nou dat is gelukt zover.
Nu wil ik een nieuw project starten en wel een cnc machiene met een berijk van 1300 x 2500 x 150.
Voor het zover is wil ik eerst mijn huidige machiene trillingsvrij maken, en ik hoop dat hier mensen zijn die kunnen helpen bij een aantal vragen!

De kogelomloop spindels hebben een slag in hoeverre is dit te verhelpen of is dit niet zo erg kan het trillingen veroorzaken?
Als de machine in volle snelheid over de y as beweegd (waar ook een slag in zit) zie ik trillingen verschijnen
Nu heb ik een vrij groot z bereik plmn 30 cm kan dit het problemen veroorzaken?

ook heb ik nog een vraag over freesbanen: zo wilde ik lijnen tekenen (ook in de hoogte )in rhino en die dan exporteren als een dxf, als ik ze dan in Visual mill open zijn de lijnen niet meer 3d maar 2d ?? is er een manier om lijnen te tekenen en te versturen met Z informatie? ik wil dan die lijnen meteen gebruiken als freesbanen,
nu moet ik idere lijn in een andere layer stoppen en dan de hoogte instellen in usb cnc! erg veel werk zo.



voor fotos kun je nu even het best naar http://www.stijgerart.nl onder portfolio
mijn cnc geschidenis is te volgen op http://www.circuitsonline.net


ik probeer jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen en zal foto's plaatsen zodra ik weet hoe dat hier moet
veel plezier

groet wil
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: artmachine

Bericht door Markus »

De kogelomloop spindels hebben een slag in hoeverre is dit te verhelpen of is dit niet zo erg kan het trillingen veroorzaken?

Ja, als je vast kunt stellen wat de frequentie is van de trilling, en als die gelijk is aan de rotatie snelheid (in rotaties per second) dan weet je het zeker.

Jouw lange Zas zorgt ervoor dat door het hefboom effect de trilling als ware versterkt wordt

Verder heeft je machine altijd eigen resonantie frequenties, vooral bij aluminium profiel en dun staal zullen die optreden. Het beste materiaal om een frees van te maken schijnt epoxy beton te zijn, een mix van epoxy, fijnzand en verschillende maten klein kiezelsteen. Dit dempt de trillingen het beste, vroeger zag je het alleen gebruikt in high end machines, maar er zijn ook meerdere hobbisten die het voor elkaar gekregen hebben.

Als je eenmaal de juiste mix heb is het niet zo moeilijk, en die mix is op verschillende cnc forums te vinden.

in het duits noemen ze het Mineralguss en in het Engels Epoxy-Granite of Polymer concrete

Greetz,

Markus
stijgerart

Re: artmachine

Bericht door stijgerart »

bedankt voor de reactie

ik denk nu aan een andere oplossing dan epoxybeton! ik maak de z as misscien wel korter en stijver
ook denk ik erover om de hele portaal te veranderen!
Een bedrijf die aluminium kan leveren op maat (misschien iemand ideen?)zou te gek zijn!

wilfred
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: artmachine

Bericht door serum »

wat bedoel je met op maat leveren? bewerkt in de vorm die je wilt, of stafmateriaal op de juiste lengte gezaagd?

http://www.metallstore.de/ weet niet of je die kent?
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: artmachine

Bericht door Testa-Rossa »

Volgens mij kan je de slag van een kogelomloopspindel eruithalen door de moer te vullen met grotere kogels.

Verder is een machine van 2500mmx1300mm wel enorm!
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: artmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Testa-Rossa schreef:Volgens mij kan je de slag van een kogelomloopspindel eruithalen door de moer te vullen met grotere kogels.
Wablief?.. Kogelomloop spindels zijn er in verschillende tolerantieklassen.. je hebt standaard, met een beetje speling, of voorgespannen, ZONDER speling.. die laatste zijn wel duurder, maar de nauwkeurigheid is ook veel beter..
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: artmachine

Bericht door Testa-Rossa »

Klopt, maar ik meen ooit is gelezen te hebben dat je ze ook zelf op kan vullen met andere kogels.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: artmachine

Bericht door klaas van gemerden »

Arie Kabaalstra schreef:
Testa-Rossa schreef:Volgens mij kan je de slag van een kogelomloopspindel eruithalen door de moer te vullen met grotere kogels.
Wablief?.. Kogelomloop spindels zijn er in verschillende tolerantieklassen.. je hebt standaard, met een beetje speling, of voorgespannen, ZONDER speling.. die laatste zijn wel duurder, maar de nauwkeurigheid is ook veel beter..
Dat klopt ik geloof dat gerolde spindels (goedkoopste kwaliteit) een maximale speling hebben van 5/100.
De spindels onder voorpanning van b.v. NSK schijnen maar 0.001 omkeerspeling te hebben.

er is hier op het forum een keer een bedrijf genoemd waar je kogels met een 1/100 ofzo oplopend kan bestellen als je de kogels die erin zitten vervangt door kogels van een honderste of twee honderste groter schijn je een gedeelte van de speling te kunnen opheffen. Het betreffende topic weet ik zo ff niet.

Gr. KvG
stijgerart

Re: artmachine

Bericht door stijgerart »

hallo ik heb staal besteld om de portaal te verstevigen, maar helaas ik moet over 2 dagen naar duitsland en kan ik even niets doen. Ik ga dan serieus nadenken over de z as die zo lang is (kan het wel korter als je zo.n 30 cm bereik wil hebben?

een machine van 250x 150 is toch niet zo groot?
ik wil met tantheugels werken voor de x en y as de z wordt kogelomloop.
verder een zwaar stalen frame voor voldoende stevigheid en massa.
de aansturing misschien met servo omdat deze sneller zijn en krachtiger dan steppenmotoren
als je maar stroom hebt (en dat heb ik wel)

veel cnc plezier
wilfred
Leo Naftoli

Re: artmachine

Bericht door Leo Naftoli »

als je met het programma "Ace" (http://www.dakeng.com/ace.html)
je dxf converteert raak je niet je hoogtes kwijt,
Let op dat je bij Rhino dxf export "project to c plane" uit vinkt.
Ik gebruik Deskcnc en die legt ook alles op 0.
Plaats reactie