Wie weet wat dit is?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Wie weet wat dit is?

Bericht door didado »

Vandaag bij HBM de UB-100 metaal buiger gekocht. Daar zit een onderdeel bij waarvan ik werkelijk geen idee heb wat ik er mee moet. Ik heb me helemaal suf gegoogled, geyoutubed en noem maar op maar ik weet niet waar het toe dient. De handleiding vertelt sowieso helemaal niet hoe je het gebruikt.

Het gaat om de uitsparingen in de excentrische aanslag rechtsonder in de afbeelding. Weet iemand wat je daarmee kan en hoe je dat gebruikt? (dat het een aanslag is weet ik maar wat moet je met die uitsparingen? Ik vermoed iets met hoekprofielen maar hoe?)

9392
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Wie weet wat dit is?

Bericht door stef stuntpiloot »

Als je die uitsparing bedoeld waar de twee boutjes in zitten denk ik voor een balk/stang om de arm te verlengen zodat je met minder kracht meer kracht kan uitoefenen op het te buigen materiaal
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is?

Bericht door Swets »

dat vierkanten blok met dat grote gat uit de midden, die moet over die staaf, met dat dwarsstaafje er door... met dat blok kan je de strip (die je wil buigen) vast klemmen...
maar waarom er bij dat ene blok een hap uit is... en dat bedoel je waarschijnlijk.... weet ik ook niet.... ben wel benieuwd...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is?

Bericht door didado »

Swets schreef:maar waarom er bij dat ene blok een hap uit is... en dat bedoel je waarschijnlijk.... weet ik ook niet.... ben wel benieuwd...
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Waarom zitten die uitsparingen daar? Ik heb hem in de buiger in alle standen erin gezet en er hoekprofiel en platstaf bijgehaald maar ik heb echt geen benul wat je er mee moet. Zelfs Google, Alibaba en YouTube weten het niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Afbeelding
Volgens mij is die dezelfde, maar ik vind de foto iets duidelijker.(rechtse muis klik, openen in nieuw tabblad ;-) )
In de omschrijving van HBM staat: Buigcapaciteit profiel ( eerst uithoeken ) Dat zou kunnen betekenen dat je op het plat klemt, en het profiel net over de rand in de gleuf kwijt moet kunnen.
Maar dat is maar een verzinsel. Je zou er eens mee moeten gaat spelen, U-profiel er overheen leggen of zo.
Maak anders eens een foto in gemonteerde toestand, dan zien we ook waar dat gleufje komt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is?

Bericht door didado »

Dank Hugo, is inderdaad dezelfde. Ik vermoed ook dat het iets te maken heeft met uitgehoekt profiel maar hij is in elk geval niet intuitief. Ik vermoed ook dat het derde object van links samenwerkt met dat ding. Beide zijn namelijk een variant op wat je in de foto gemonteerd ziet: een excentrisch aanslag blok om te klemmen en het scharnierende 'deurtje' die de buigradius doet.

Ik zal van de week dat ding op verschillende manieren monteren en foto's nemen. Ik zal ook even hbm bellen en vragen of zij het weten.

Opmerkelijk, tegenwoordig kan je vrijwel alles googlen en youtuben maar deze kan ik niet vinden :mrgreen:
Plaats reactie