Glij lagers + bouwverslag cnc-freesmachine

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Glij lagers + bouwverslag cnc-freesmachine

Bericht door Stynus »

Hoi,

Ik ben al een 5 tal jaar aan een cnc frees machine bezig. De reden dat dat al zolang duurt is omdat ik er soms maanden niet mee bezig ben en dan weer een paar dagen wel. Een andere reden is dat ik nooit tevreden ben van men eigen werk dus breek ik het meestal terug af. Wat foto's enzo van mijn cnc zijn hier te vinden: http://www.elektronicastynus.be/Projecten/CNC/index.php

Ik heb hier 2 rails liggen waar normaal een raar soort lagers op moeten:
Afbeelding
De rails zijn afkomstig van een robot die werkstukken uit een matrijs moest nemen maar die is een keer gecrasht dus rail kon weg (krom in het midden) maar de lagers moesten hergebruikt worden. Dus ik heb geen lagers.
Nu was mijn vraag hoe kan ik die het best zelf maken? Of zijn die ergens goedkoop/gratis te krijgen (Ik ben student dus niet heel veel budget).
Laatst gewijzigd door Stynus op 07 sep 2008 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Glij lagers

Bericht door Testa-Rossa »

Ten eerste welkom op het forum, ik heb de foto's even bekeken en denk dat je hier wel op de juiste plek bent!

Je hebt geen raar soort lager (lager is wat anders als een geleiding), maar een hele gewone lineaire geleiding. Hier horen speciale 'wagentjes' op, meestal wel nieuw te kopen, maar is waarschijnlijk dusdanig duur (+40€ stuk gok ik) dat het voor kromme geleidingen niet rendabel is. Waarschijnlijk ook de reden dat je de geleidingen zelf wel kon krijgen maar de wagentjes niet ;-)

Ik vrees dat je naar wat anders op zoek moet, op het forum worden regelmatig dergelijke geleidingen aangeboden (compleet) tegen aardige prijzen. Je zou evt. een oproepje kunnen doen met de lengte die je zoekt in het. Te koop gevraagt deel hier op het forum.

Oh, je hebt dezelfde tv als mij :mrgreen:
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Glij lagers

Bericht door cocodile »

Boutje heeft nog een paar van die geleidingen te koop.
http://link.marktplaats.nl/172695800
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Glij lagers

Bericht door Testa-Rossa »

Inderdaad, maar ik heb zijn foto's bekeken, en zag dat ie plottermotortjes gebruikt en ook niet voor een super stabiele machine gaat. Dus dan zijn dergelijke geleidingen (ondanks goede 2ehands prijs) waarschijnlijk overkill en vallen denk ik ook alsnog buiten zijn budget.

Je zou voor de geleidingen die je hebt evt. van bijv. brons oid. wat (laten) frezen.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Re: Glij lagers

Bericht door Stynus »

Alvast iedereen bedankt voor jullie antwoorden.
Je hebt geen raar soort lager (lager is wat anders als een geleiding), maar een hele gewone lineaire geleiding. Hier horen speciale 'wagentjes' op, meestal wel nieuw te kopen, maar is waarschijnlijk dusdanig duur (+40€ stuk gok ik) dat het voor kromme geleidingen niet rendabel is. Waarschijnlijk ook de reden dat je de geleidingen zelf wel kon krijgen maar de wagentjes niet ;-)
Krom is deze rail niet. het kromme stuk heb ik er tussenuit geslepen waardoor er nog 2 stukken van 44 cm overbleven.

Ik ben daarstraks bezig geweest met wat plastic erop te smelten en dat lukte redelijk goed. Alleen drukte ik het wat scheef aan. Morgen nog is proberen en hopelijk lukt het dan wel goed.

De reden dat ik de wagentjes niet kon krijgen was omdat de machine zo snel mogelijk terug moest draaien. De rails waren wel op voorraad maar de wagentjes niet.
Ik vrees dat je naar wat anders op zoek moet, op het forum worden regelmatig dergelijke geleidingen aangeboden (compleet) tegen aardige prijzen. Je zou evt. een oproepje kunnen doen met de lengte die je zoekt in het. Te koop gevraagt deel hier op het forum.
Boutje heeft nog een paar van die geleidingen te koop.
http://link.marktplaats.nl/172695800
Ik wil niet al te veel geld in deze machine steken. Misschien in de volgende wel :p.
Ik heb hier nog ronde assen liggen met bussen die denk ik van brons zijn. Daar zou ik eventueel ook wat mee kunnen maken. Maar het probleem is als die links en rechts wat verder uit elkaar staan dan loopt het vast.
Je zou voor de geleidingen die je hebt evt. van bijv. brons oid. wat (laten) frezen.
Als de poging met het plastic smelten niet lukt zal ik daar is voor rondvragen. Denk wel dat ik nog ergens een blok brons of messing heb liggen.
Laatst gewijzigd door Stynus op 18 jun 2008 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Re: Glij lagers

Bericht door Stynus »

Ik heb juist geprobeert met de rails in gesmolten plastic van een snijplank te drukken en heb zo 3 blokjes gemaakt. Ik heb geen voelbare speling op dit deel:
Afbeelding
Afbeelding
http://www.elektronicastynus.be/Project ... hp#Update8

Ik moet nog wel is naar men Z as kijken. Daar zitten van die lagers rond de assen met allemaal balletjes in (weet niet hoe dat noemt) en daar zit nog een dikke mm speling op.
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Glij lagers

Bericht door boutje »

Stynus schreef:Ik heb juist geprobeert met de rails in gesmolten plastic van een snijplank te drukken en heb zo 3 blokjes gemaakt. Ik heb geen voelbare speling op dit deel:
Afbeelding
Afbeelding
http://www.elektronicastynus.be/Project ... hp#Update8

Ik moet nog wel is naar men Z as kijken. Daar zitten van die lagers rond de assen met allemaal balletjes in (weet niet hoe dat noemt) en daar zit nog een dikke mm speling op.
Wel een grappige en goedkope oplossing zo.
Wil wel eens het resultaat zien als de machine draait.

De bus met kogeltjes die over de assen loopt worden ook wel kogelbussen genoemd.
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Glij lagers

Bericht door Testa-Rossa »

Leuke oplossing om ze nog te kunnen gebruiken, ben ook wel benieuwd naar het resultaat.

Weet je al wat voor freeskopje je gaat gebruiken?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Re: Glij lagers

Bericht door Stynus »

Als ik alles af heb zal ik zeker de resultaten posten.

Ik denk een aangepaste nepdremel of zo een kress geval ga gebruiken met kleine freesjes.
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Glij lagers

Bericht door Testa-Rossa »

Wat ik van de foto's gezien heb denk ik dat je met puur het eigen gewicht van de Kress je X-as al doorbuigt. Ik zou dan voor een cheap-ass dremel gaan (scheeld ook weer een hoop centen).

Link anders een paar foto's door, dan krijg je hier wat gerichtere antwoorden.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Re: Glij lagers

Bericht door Stynus »

Deze kress had ik in gedachten:
http://www.tebi.nl/cnc_spindle_nl.html
Die weegt maar 1,7 kg dus valt best wel mee. Die x as buigt zomaar niet door. Daar kan denk ik wel een 10kg aan hangen voor men glijlagers problemen gaan geven. Het probleem gaat eerder men Z-as zijn met die kogelbussen die denk ik versleten zijn ofwel niet lang genoeg zijn.
Ik heb daar ook nog een compactcilinder voor liggen om om te bouwen. Dat is wel wat steviger normaal:
Afbeelding
(De assen ernaast moeten er dan inkomen. De oude heb ik er al uit.

Maar voorlopig ga ik het gewoon verder bouwen en we zien wel. Zo een dremel kloon "leen" ik wel van men vader.
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Re: Glij lagers

Bericht door Stynus »

Vandaag en gisteren bezig geweest aan een tafel ervoor en er men x-as al op gemonteerd:
Afbeelding
ik moet aan de achterkant van die balken nog wel even iets steviger maken
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Re: Glij lagers

Bericht door Stynus »

Ik heb ondertussen nog wat verdergewerkt aan de machine.

Hier nog een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Nu moet ik nog een houder maken voor een dremel op de Z-as en ergens 2 tandwielen en een tandriem vandaan toveren voor de Y as. Ik heb daar nu een V-riem gebruikt maar die doet niks als slippen.


Verder heb ik ook al een sturing gemaakt voor 1 stappenmotor.
Afbeelding
Voor meer info daarover zie: http://www.elektronicastynus.be/Project ... hp#Update6
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Glij lagers

Bericht door Jensorie »

ga je ook moeren infrezen in dat betonplex? (voor je werkstuk vast te bouten)
Plaats reactie