Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DaBit
Donateur

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit » 29 dec 2017 23:28

Eerste onderdeeltje is gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Materiaal 1.2210.
Ben er echter nog niet helemaal blij mee. Fusion CAM doet toch rare dingen bij die ronding met een Vxxx beitelvorm (die graaft na de ronding vrolijk het materiaal in). En dat 'nokje' programmeren in CAM had zoveel kunst en vliegwerk nodig dat ik handmatig 5 regels G-code kloppen handiger vond.

Verder net een klein randje op de ronding, draadgat zit een fractie uit het midden (honderdsten weliswaar), en je kunt zien dat de beitel wat heeft staan vibreren en m'n verzinkfreesje al helemaal. Ik heb toch wat speling op de losse kop van de Emco, daar eerst maar eens naar kijken.
Magoed, deze kan wel alvast een wamtebehandeling krijgen. Eens kijken hoe die daar uit komt.

Werkt dat eigenlijk, een VHM freesje in een stuk HSS toolbit zetten? Dan maak ik een vormbeiteltje voor die ronding, misschien wel net zo handig.

hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk » 30 dec 2017 10:15

Voor die verzinkboor draai je waarschijnlijk veel te hard.
En waarom is die buitenkant eigenlijk rond, die mag toch gewoon cilindrisch zijn ?
Of mis ik iets ?
Eerlijk gezegd denk ik dat die bolling er ook nog voor kan zorgen dat eenmaal omhoog , die niet meer terug in positie wil.
Hoe kom je trouwens bij die stelschroefjes ? :shock:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

DaBit
Donateur

Bericht door DaBit » 30 dec 2017 11:03

hugo stoutjesdijk schreef:Voor die verzinkboor draai je waarschijnlijk veel te hard.
400rpm was dat. Toch niet belachelijk hard?

Hij ging toch staan klapperen ondanks dat de pinole vrijwel helemaal ingeschoven was en het was een klein boorkopje. Met een grote boorkop en 13mm boor heb ik ook al eens gemerkt dat-ie wat doorhing, maar dat weet ik aan erg zwaar en lang.

Gewoon even controleren maar.
En waarom is die buitenkant eigenlijk rond, die mag toch gewoon cilindrisch zijn ?
Dan glijd/kantelt het soepeltjes over de platte vlakken van de stelschroeven, ook weer terug. Als het puur cylindrisch is dan wringt het zo raar.

Hoeft geen perfecte radius te zijn daarvoor overigens. En waarschijnlijk is alleen een radius aan de bovenkant en de stelschroefjes een fractie naar boven plaatsen stiekum wel een beter plan. Dan heb je voor rechtlijnig omhoog een cylindrisch deel en voor kantelen een radius.
Eerlijk gezegd denk ik dat die bolling er ook nog voor kan zorgen dat eenmaal omhoog , die niet meer terug in positie wil.
Zolang het ergens op een schuine baan komt heb ik daarvoor wel voldoende veerdruk.
Hoe kom je trouwens bij die stelschroefjes ? :shock:
Plastic buitenkapje eraf halen (2 schroefjes). Dat plastic kapje beschermt alleen de elektronica tegen de boze buitenwereld en heeft verder geen dragende functie. Tijdens het stellen kun je best wel even zonder.
Als het goed is doe je dat stellen ook maar 1x (of helemaal niet; als het spul in zo'n 3-kogeltjes+magneet montage zit vind ik het spul een keer een calibratiering af laten tasten handiger. Ik heb het spul getekend met opname-as, maar da's uiteraard ook geen wet).

hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk » 30 dec 2017 12:17

hugo stoutjesdijk schreef:Hoe kom je trouwens bij die stelschroefjes ? :shock:
Ik bedoel eigenlijk, op het plaatje lijkt het of de batterij in de weg zit, maar jij kunt het beter inschatten denk ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

DaBit
Donateur

Bericht door DaBit » 30 dec 2017 13:32

Een recht inbussleuteltje past er net langs:

Afbeelding
In de praktijk zullen die clips wel weer eens niet helemaal op het STEP-model lijken, maar dan nog kom je er wel bij.

Daarvoor heb ik wel de batterijen een tikje naar voren moeten schuiven, dus hij is iets 'uit balans'.

DaBit
Donateur

Bericht door DaBit » 30 dec 2017 17:21

Zelfde ding, maar dan van Toolox44 (word geleverd met een hardheid van HRC45), nog niet onder de frees geweest:

Afbeelding

Afbeelding

Grootste probleem was een stuk van de rondstaf af te krijgen. Zagen kan ik vergeten en veel slijpen binnen heb ik het niet zo op. Uiteindelijk maar de hele rondstaf ingespannen, vaste bril gemonteerd, en afgestoken.

Bewerken gaat eigenlijk wel prima, je kunt alleen niet eens een ienemiene klein foutje maken want dan word het spul (nog) harder, is het knars, knars, rammel, einde puntje beitelplaatje.

De losse kop van de Emco ben ik wat minder blij mee; een centimeter van het huis af kan ik de pinole 0,08mm op en neer bewegen. Spul opengehaald, maar daar is standaard geen stelmogelijkheid voor aanwezig. Gat in gietijzer, schuifstaaf, en dat was het. En zowaar een bronzen busje om het handwiel te lageren. Wow, geen zamak, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Alles goed schoongemaakt, likje Tonna 220 leibaanolie erop, en weer in elkaar. Moet nog maar even voldoen.

EBos
Contacteer:

Bericht door EBos » 30 dec 2017 18:10

DaBit schreef:400rpm was dat. Toch niet belachelijk hard?
Ja, veel te hard. 200omw max. Bij RVS doe ik nog wel eens lager, hangt beetje van de diameter af.

De 2e onderdeel ziet er beter uit.
Mocht je nog eens iets nodig hebben, kan ik evt wel voor je kijken wat ik heb liggen.

\ Bf25 cnc / usbcnc cbu5B \ design enclosure/ dubbel KO

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586

Plaats reactie