Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:met rubber zal het echt een vloeistof moeten worden. En die heb ik er nog geen gevonden waarvan ik zeg 'dat moet het worden'.
Glycol!.. Mits zuiver draaien daar hele compacte hoogspanningunits in, die in de vrije lucht minstens 4 keer zo groot zouden worden.. Het spul is iets dikker dan waterdun, maar ik verwacht niet dat je last zal krijgen met verdrijvingskrachten als het om contacten gaat..
En als je vonkvorming binnen de perken houdt zal de vervuiling ook niet noemenswaardig worden..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Olie: diëlectricum wat ze voor zinkvonken gebruiken, is volgens mij eigenlijk zuivere kerosine, en dat lijkt volgens mij erg op petroleum.
Bij de meeste gereedschapmakers met een zinkvonker kun je vast wel een kopje diëlectricum krijgen.

Maar... al die rubber achtige velletjes vinden dat allemaal niet lekker denk ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Tastertje-idee

Bericht door Floppy »

Ik kan me niet voorstellen dat glycol gebruikt wordt in hoogspanningsunits, het is namelijk heel erg hygroscopisch.
Mogelijk dat er wel esters van glycol gebruikt worden.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door clements »

ik kwam van de week toevallig een artikeltje tegen over de uitvinder (McMurtry) van de touch probe in de jaren 70.
Wel leuk om te lezen.
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Tastertje-idee

Bericht door w.rusman »

Siliconenolie!, dat wordt ook gebruikt om hoogspannings isolatoren op te poetsen zodat het water en vuiligheid er goed aflopen.
Je kun je ook nog in diverse viscositeiten krijgen, het wordt namelijk ook gebruikt in schokbrekers van modelauto's.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Kwa vloeistof: de ideale vloeistof heeft de volgende eigenschappen:

- Lage viscositeit, hoge viscositeitsindex, lage dichtheid. Dan gaat er minder kracht in wegduwen van vloeistof zitten en is de buiging van de tasternaald minder. En als het dan toch buigt, laat het dan zoveel mogelijk identiek zijn zodat je het eruit kunt calibreren indien nodig: hoge VI dus.
- Lage tendens om 'op het oppervlak te blijven kleven'.
- Mag uiteraard de gebruikte materialen niet aantasten.
- Isolerend is prettig, maar hoeft niet perfect te zijn. Gemeten word met een honderdtal millivolt hooguit en die spanning is in vrijwel alle gevallen lager dan de kathodeval.
- Decompositieproducten moeten het staaloppervlak zo min mogelijk vervuilen. Die decompositie krijg je toch wel op microscopische schaal; op het moment van contact maken of verbreken tussen balletje en staafje is het stroomvoerend oppervlak oneindig klein, de stroomdichtheid oneindig hoog en loopt de temperatuur op het raakpunt op richting het smeltpunt van het contactmateriaal.

Glycol zou wel eens een goede kandidaat kunnen zijn. Siliconenolie niet; er zijn genoeg artikelen over problemen met MEMS schakelaars vanwege vervuiling met siliconenolie. Dat 'dielectricum' klinkt helemaal ideaal; zo'n vonkvloeistof moet eigenlijk dezelfde eigenschappen hebben als welke ik zoek.

Kwa constructie en afdichting neig ik nog steeds naar volledig metaal. Dat zit tussen de oren en is niet perse wetenschappelijk, ik weet het. MAar eigenwijs is ook wijs zeggen ze wel eens ooit :lol:

Misschien toch dat idee met dat balgje dat bovenaan het sterretje en onderaan de behuizing vastzit waar de opname voor de tasternaald coaxiaal doorheen loopt verder uitwerken. Even gauw gekeken, al mijn balgkoppelingetjes heb ik weggegeven aan hulpbehoevende CNCZone-leden. Wel heb ik nog ~10mm ID / ~15mm OD RVS slang liggen. Eigenlijk een net iets te kleine binnendiameter en te kleine verhouding binnen/buitendiameter.
Ook nog eens gekeken naar leiding-compensators, maar dat is een dure hobby in metaal. Wel kwam ik een leuk documentje tegen over Eriks RX compensators dat mijn vragen over de levensduur van zo'n balgje beantwoord. Aangezien ik normaliter een beweging heb van 3x niks en zo af en toe een 'oeps' hoef ik me daar niet al te gek druk over te maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Balg-ideetje, snelle schets:

Afbeelding

Met de RVS slang die op de plank ligt is de maximale uitslag van de tasternaald wel beperkt tot een paar mm
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door mostudio »

Ik loop ook al een tijdje met het idee rond om een taster te maken.
Als balg afsluiting zat ik te denken aan een silicone vel die we op onze zaak hebben dit is een vel van 1 mm dik en zeer soepel dit wilde ik tussen ringen klemmen en een gat in het midden zodat de styles er door kan.
De drie kogel ophangen wilde ik eigelijk niet gaan gebruiken maar twee vlakke kroon tandwielen die in elkaar grijpen en zo de centering voor elkaar houden. En de detectie met een 3d hall sensor.
Het voordeel met de tandwielen is dat je ze niet zelf hoeft te maken en dat je in alle richtingen even veel kantel moment heb. En dit is niet het geval bij een drie punts ophanging
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Hmm, heb je een linkje naar die 3D hallsensor?

Inmiddels dacht ik 'tijd om te stoppen met lullen en beginnen met poetsen', dus ik heb de machine eens aan het werk gezet vanmiddag. Had zelf toch nog een ander klusje te doen :mrgreen:

Lijkt fors geweld:
Afbeelding

Maar valt nog wel mee:
Afbeelding

Enniewee:
Afbeelding

Moet ik alleen dat klompje aan de onderkant nog eraf frezen en een verdiepingkje maken. En wat M3 tappen. Klusje voor een andere keer.

Sterretje hak ik ook maar ineens uit een klein blokje staal. Handiger dan 83 losse deeltjes.
Laatst gewijzigd door DaBit op 04 feb 2022 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door mostudio »

Google maar eens op 3d hall sensor er zijn er heel veel met mcu en zonder alleen analoog uit. Er zijn zelfs die zich zelf calibreren ze zijn in soc uitvoering dus lekker klein .ze worden ook gebruikt in 3d muizen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb de afgelopen dagen met een half oog meegelezen.. 'k had een vervelende Streptokokken infectie.. en dan staat je hoofd wel even ergens anders naar..

wat het membraan betreft..je wilt dat het zo min mogelijk kracht kost om dat de vervormen.. 2 K Urethaanrubber is het eerste wat in mijn gedachten opkwam..

gewoon een "vlakke" schijf, met een "Ribbel" in het midden moet de truc wel doen.. zit ook in de Renishaw Tasters... en zoals we uit het artikeltje hebben kunnen opmaken.. is Renishaw de uitvinder.. dat wil zeggen.. iemand vond em uit.. moest een bedrijf oprichten.. kocht een merknaam, en ging aan de slag..

Als ik het goed lees, wil de TS een stukje Electronica gebruiken om de overgangsweerstand tussen de contacten te monitoren, en om te zetten naar een Logische 1 of een Logische 0 voor de CNC besturing.. Right?..

Ik heb met mijn tastertje al het nodige gemeten.. zoals een setje Nokkenstokken voor een Ducati.. Herhalingsnauwkeurigheid (kijkend naar de meetwaarden in het bestandje) ligt met mijn "conventionele" taster al op ± 1 µm, en da's een waarde waar ik eigenlijk al niet meer over klaag.. sterker nog.. dat is een factor 10 nauwkeuriger dan wat ik al leuk genoeg had gevonden

Als je middels de Electronica de mogelijk optredende vonkjes wegvangt, en daarmee de betrouwbaarheid kan boosten.. dan is dat alleen maar leuk natuurlijk, daar ben ik altijd in geintresseerd..

Ook de mogelijkheid om infrarood over te seinen is een leuke.. Even uit de praktijk puttend.. in de "Bridgeport-van-de-zaak" gebruikten we een Renishaw MP-10 met een OMI-1, de MP is de Machine Probe, en de OMI is de Optical Machine Interface.

de Taster moest je inschakelen met M56 uit mijn hoofd.. dan zag je op de OMI een Rode Led even oplichten.. de rode Leds op de taster gingen vervolgens knipperen.. en de Groene led op de OMI ging aan..indien het signaal goed was.. zo niet.. ging er een Rode led aan in de OMI, of een Oranje.. de Oranje gaf aan dat ie een "zwak" signaal ontving van de taster..
bij het raken van de taster versprong de groene naar een rode led.. als signaal voor "triggered", Groen was "Seated".. als de Rode Triggered led brandde voor je wilde gaan tasten.. kreeg je dan ook de mededeling "Taststift niet in positie"..

Nou hoeft het voor mij allemaal niet zo uitgebreid.. aan de andere kant.. lijkt het me wel mooi om zoiets te hebben..
Dus.. als ik mijn taster in de machine zet.. en em oproep in de tooltabel, dat ie dan nog niets doet.. maar.. zodra ik in mijn programma of in MDI een Commando geeft dat een IR signaal zendt naar de slapende taster.. dat ie dan "wakker wordt" en dat ik dan zie dat ie werkt middels een Groene Led in mijn "OMI"
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door EBos »

Hier begint mijn interesse ook te spelen.

De Renishaw tasters zijn mooie dingen. De Bridgeport vmc1000-30 op mijn werk heeft er ook één. Echter om deze te activeren wordt deze met 650omw gedraaid en dan in de juiste spindel positie gezet.

Ik zat er ook aan te denken om voor mijn machine een draadloze variant te maken.
Nadeel is, ik ben niet dat electronica expert. Maar echt moeilijk hoeft het niet te zijn.
Het is, zo ver ik weet, alleen maar een signaal overdacht. Wel of niet getriggerd.

Ik lees lekker mee. 8)

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

mostudio schreef:Google maar eens op 3d hall sensor er zijn er heel veel met mcu en zonder alleen analoog uit. Er zijn zelfs die zich zelf calibreren ze zijn in soc uitvoering dus lekker klein .ze worden ook gebruikt in 3d muizen
Effectieve resolutie van die dingen is een bit of 9 hooguit. Als je het slim aanpakt moet het kunnen.
Arie Kabaalstra schreef:Ik heb de afgelopen dagen met een half oog meegelezen.. 'k had een vervelende Streptokokken infectie.. en dan staat je hoofd wel even ergens anders naar..
Beterschap!
wat het membraan betreft..je wilt dat het zo min mogelijk kracht kost om dat de vervormen.. 2 K Urethaanrubber is het eerste wat in mijn gedachten opkwam..
Ik doe eerst eens dat metalen balgje. Is dat niks, dan maak ik er een dunwandig slangetje van.
Ik heb met mijn tastertje al het nodige gemeten.. zoals een setje Nokkenstokken voor een Ducati.. Herhalingsnauwkeurigheid (kijkend naar de meetwaarden in het bestandje) ligt met mijn "conventionele" taster al op ± 1 µm, en da's een waarde waar ik eigenlijk al niet meer over klaag.. sterker nog.. dat is een factor 10 nauwkeuriger dan wat ik al leuk genoeg had gevonden
Jij mag dat denken, maar ik denk dat jij dat niet haalt. Als je wat rondzoekt vind je artikeltjes over nauwkeurigheids-vergelijkingen tussen die Renishaw tasters met krachtsensoren en enkel contacten. Dat scheelt al 6u ofzo. En Renishaw maakt die dingen pas 40 jaar.
Als je middels de Electronica de mogelijk optredende vonkjes wegvangt, en daarmee de betrouwbaarheid kan boosten.. dan is dat alleen maar leuk natuurlijk, daar ben ik altijd in geintresseerd..
Die elektronica heb ik toch nodig aangezien met staal alles aan elkaar hangt. Kan ik net zo goed meteen gaan meten. Van slijpen en draaien en frezen enzo weet ik niet zo gek veel, maar gelukkig is elektronica nou net iets waar ik wel wat verstand van heb.
Nou hoeft het voor mij allemaal niet zo uitgebreid.. aan de andere kant.. lijkt het me wel mooi om zoiets te hebben..
Dus.. als ik mijn taster in de machine zet.. en em oproep in de tooltabel, dat ie dan nog niets doet.. maar.. zodra ik in mijn programma of in MDI een Commando geeft dat een IR signaal zendt naar de slapende taster.. dat ie dan "wakker wordt" en dat ik dan zie dat ie werkt middels een Groene Led in mijn "OMI"
Ik wilde het simpeler doen. Communicatie word infrarood ipv zichtbaar licht; scheelt gewoon een factor 10 in componentprijzen en benodigd vermogen. Communicatie is in principe 1 kant op: van taster naar 'OMI'. Misschien doe ik communicatie de andere kant op ook wel omdat het handig is om ook parametertjes in je software te kunnen wijzigen als de elektronica ingebouwd is, en mocht ik heel nauwkeurig willen kunnen meten dan kan ik daarmee de tijdbasissen in de taster en besturing synchroniseren. Maar het lijkt erop dat ik de aanslag op de batterijlevensduur daarvan nog wat te groot vind voor het kleine voordeel dat het oplevert.

Vervolgens is het simpel: uit de 'OMI' komen 2 signaaltjes: een heartbeat die aangeeft dat de taster actief is en de bedrijfswaarden binnen de grenzen. Gaat de taster of OMI stuk dan heb ik geen heartbeat meer en gaat de besturing op tilt. Beide dingen moeten het dus doen voordat je succesvol een G38 uit kunt voeren. Scheelt tasternaalden.
Het tweede signaaltje is 'trigger', dat doet wat je ervan verwacht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Mooi he?

Afbeelding

't werkt alleen niet :evil:
Als het sterretje zijdelings bewogen word schieten de staafjes gewoon over de kogeltjes heen en word het sterretje opzij geduwd.....
Laatst gewijzigd door DaBit op 04 feb 2022 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie