Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Ik zal toch het onderhuis wat bij moeten werken schat ik zo:
Och, dat is toch alleen ballast ijzer. :lol:
Waar bazeer jij die drukhoek op ? ( ik zou 60 graden nemen, maar weet ook niet waarom :oops: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Och, dat is toch alleen ballast ijzer. :lol:
Klopt, maar laten staan was handiger dan weghalen :lol:

Valt echter niet mee. Modelletje van die taster is parametrisch opgezet dus ik meende klaar te zijn met een getalletje aanpassen. Alleen zegt dan de tekening 'boem'. Is er toch ergens iets nog niet helemaal goed gedefinieerd. Maar wat dat is kun je bij Fusion toch lastiger zien dan bij Solidworks.

[edit]
Lijnstukje tussen twee stukken circelboog word dan negatief kwa lengte, en dan ploft het zodanig hard dat de boel met de taskmanager afgesloten moet worden. Lijkt mij een bug te zijn want in feite draaien dan gewoon de eindpunten van de lijn om. Is ook niet wat je wil, maar geen reden voor 'boem'.
[/edit]
Waar bazeer jij die drukhoek op ? ( ik zou 60 graden nemen, maar weet ook niet waarom :oops: )
Drukhoek zo groot mogelijk opdat het verbreken van het contact zoveel mogelijk 'recht optillen van de staafjes' is in plaats van een ongewenste verschuiving, maar wel nog een paar tiende speling met het onderhuis.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Nieuwe ronde, nieuwe kansen dan maar weer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch maar 1 deel voor het plaatje waar de staafjes in komen, en de staafjes vastsolderen. Dat gaat gewoon prima; beetje soldeerpasta, even een vlammetje erover, klaar. En zo frees ik het vlak waarin de staafjes liggen en het vlak waar de stylusopname op valt in 1 opspanning. Niet dat stylusballetje exact in het midden nou zo ultiem belangrijk is, maar prettig is het wel.

Staafjes vallen net niet helemaal in het sterretje-plaatje; de pockets zijn 0,1mm te ondiep (2,9mm ipv 3mm). Zo kan ik de boel op een vlakke ondergrond solderen zodat de staafjes ook allemaal in 1 vlak liggen (wederom niet ultiem belangrijk, wel prettig).

Boven de staafjes steken nog een paar flapjes uit. Die hebben ook weer een lichte speling met de staafjes, en tijdens het solderen kruipt daar vanwege de capillaire werking ook gewoon soldeer tussen. 1um vervorming van het sterretje is onderaan bij het stylusballetje toch al gauw 3-4um, die flapjes voegen een beetje extra stijfheid toe en ze kosten toch geen extra moeite om te maken. Baat het niet...

Stylusopname is een los deel geworden. Ik moet tenslotte ergens de neopreen 'balg' bevestigen en laten afdichten; dat doet de stylusopname samen met een O-ringetje.

Vorm sterretje tov huis pakt een beetje raar uit. Nouja, boeien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor het balgje volstaat een Groefje in de hals waar de Stylus ingeschroefd wordt.. zo makkelijk is het.. 't hoeft geen 30 Meter waterdicht te zijn.. :
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door audiomanics »

Toch snap ik het niet: ik begrijp dat de pennetjes met elkaar galvanisch verbonden zijn en dat de kogeltjes, die dan geisoleerd ten opzichte van de rest zijn, en elkaar moeten "zien" (tussen aanhalingstekens daar het feit kogeltjes geen oogjes bezitten om elkaar waar te nemen)
Dat contact zal er ook zijn als ik het midden bijvoorbeeld een halve mm vanaf een van de kogeltjes schuif. Dat ene kogeltje heeft dan nog steeds twee pennetjes tegen zich maar die andere twee nog maar 1 pennetje.. Toch hebben ze dan contact en de stylus staat onder een hoek van enige graden.
Ga je het verschil in weerstand wel meten???

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Voor het balgje volstaat een Groefje in de hals waar de Stylus ingeschroefd wordt.. zo makkelijk is het.. 't hoeft geen 30 Meter waterdicht te zijn.. :
Mjah, kwa balgje heb ik een vinger van een neopreen handschoen in de planning; ik ben toch bang dat metaal na 1 mishandeling niet meer lekker op z'n plek terugkomt of ik moet de lengte oprekken.
Geen idee hoe dat uitpakt, maar dat zien we dan wel weer. Voordeel van die vinger is dat-ie bovenaan al mooi dicht is en een redelijke 'kegel-vorm' heeft. Kan ik er met een pijpje een gaatje in meppen waar het dunne deel van de stylusopname (8mm) doorheen valt, en de O-ring comprimeert die vingertop tussen het sterretje en het dikke deel van de stylusopname (12mm). Zou dicht moeten zijn en blijven.
audiomanics schreef:Toch snap ik het niet: ik begrijp dat de pennetjes met elkaar galvanisch verbonden zijn en dat de kogeltjes, die dan geisoleerd ten opzichte van de rest zijn, en elkaar moeten "zien" (tussen aanhalingstekens daar het feit kogeltjes geen oogjes bezitten om elkaar waar te nemen)
Nee, dat dus niet. Er zijn 3 metingen, alle 3 van sterretje naar kogeltje. Dus 4 aansluitingen op de PCB. Ik denk dat ik nog een groefje maak vanaf het verzonken boutgat; kan daar een stukje litze in voor de connectie naar het sterretje. Alhoewel vanuit 1 kogel naar de andere 2 meten ook zou moeten werken, maar da's iets minder flexibel en ADC-kanalen heb ik toch zat.
Dat contact zal er ook zijn als ik het midden bijvoorbeeld een halve mm vanaf een van de kogeltjes schuif. Dat ene kogeltje heeft dan nog steeds twee pennetjes tegen zich maar die andere twee nog maar 1 pennetje.. Toch hebben ze dan contact en de stylus staat onder een hoek van enige graden.
Ga je het verschil in weerstand wel meten???
Die volg ik niet. Het sterretje kan in principe niet verschuiven maar gaat kantelen, tenzij de staafjes over de kogeltjes glijden. De reden achter de grote contacthoek; dat mag pas gebeuren als 1 contact los is en voor het zover is moet het scharnieren. Eigenlijk hetzelfde als de normale constructie met 6 kogels en 3 staafjes, alleen heb ik een tikje meer onzekerheid omdat ik 2 contactpunten per meetpunt heb (al komen die in theorie tegelijkertijd los als de boel kantelt).

Bij dat proefstukje met halfronde banen werkt dat 'kantelen ipv verschuiven' in ieder geval wel zo, maar daar is die contacthoek dan wel bijna 90 graden, en die laatste graden doen veel. Misschien toch nog maar een paar graden erbij smokkelen; cos(68 graden) is nog steeds 0,37 dus zo heel gek hoef je niet te doen om de boel te laten verschuiven ipv kantelen. Aan de andere kant kost het dus nog steeds meer kracht om de boel te laten verschuiven dan om het te laten kantelen, en dat word nog versterkt doordat bij kantelen 1 kant opgelicht word en de andere kant omlaag gedrukt.

[edit]
Contacthoek van 78 graden is ook nog wel te doen; factor 2 winst in de kracht die nodig is om van 'kantelen' naar 'over de kogel glijden' te gaan. Dan mogen de kogeltjes maximaal 2,5mm diep in het onderhuis zitten of ik moet een plat kantje aan de staafjes slijpen als de boel gemonteerd zit in het sterretje. Onderhuis moet ik toch wat bijwerken dus die kogels iets meer uit laten steken is opzich geen ramp.
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Maar eens achter de machine gekropen.

Beetje creatief opspannen:
Afbeelding

Doet de truuk:
Afbeelding

Sterretje:
Afbeelding

Zit een foutje in. Achteraf kan ik wel de (bolkop-)frees een zelfgedefinieerd pad laten volgen, alleen aan welke kant van het lijnstukje die begint en eindigt is wat vaag. Er zaten nog 2 banen bij die vanaf de verkeerde kant begonnen en de inloopradius was vrij groot. Die gleufjes zijn wat langer uitgevallen. Nouja, jammer dan.

Beetje bakken en braaien, en omdat ik niet kon zien wat er nu precies gebeurt nog even vijlen:
Afbeelding

Klaar. Soldeer heeft niet overal even goed gepakt op de hardstalen staafjes, maar dat is ook niet erg nodig.
Afbeelding

En in het huis:
Afbeelding

Maar of dit nou wat gaat worden? Ik vrees dat Audiomaniacs toch gelijk heeft; als 1 poot opgelicht word van de kogel kan het sterretje bewegen in een circelbaan die door de andere kogels loopt en sleept 1 van de pootjes over de kogel. Ik heb toch heel sterk m'n twijfels of de elektronica dat betrouwbaar kan zien. Voor de lol ga ik dat nog wel proberen denk ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Tastertje-idee

Bericht door fcnh »

Op het werk heb ik nog geen tijd en toestemming gehad om er één uit elkaar te halen. We hebben nog een ouder model in de kast staan maar nu gebruiken we de OMP 40-2 http://www.renishaw.com/en/omp40-2-comp ... robe--7992 en die is moeilijker uit elkaar te halen.
Hier nog een paar links naar het binnenwerk;
http://s221.photobucket.com/user/swarf_ ... 6.jpg.html
http://www.qualitydigest.com/inside/met ... ting.html#
Hier werken ze met een laser https://www.youtube.com/watch?v=-B0EUzAChXw
Random; http://littlestworkshop.co.uk/probe.htm
http://parallelrobots.blogspot.be/2011/ ... eview.html
http://fadedbits.com/2011/02/touchprobe/
http://www.vinland.com/Touch-Probe.html
http://www.brusselsprout.org/CNC/1P-Probe/
Laatst gewijzigd door fcnh op 03 mei 2015 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hrscharft »

misschien is zo iets met een laser te bouwen met ccdtje uit een oude digitale camera?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

fcnh schreef:Op het werk heb ik nog geen tijd en toestemming gehad om er één uit elkaar te halen. We hebben nog een ouder model in de kast staan maar nu gebruiken we de OMP 40-2 http://www.renishaw.com/en/omp40-2-comp ... robe--7992 en die is moeilijker uit elkaar te halen.
Als ik de baas was kreeg je ook geen toestemming denk ik. Alhoewel.... :mrgreen:
Hier nog een paar links naar het binnenwerk;
http://s221.photobucket.com/user/swarf_ ... 6.jpg.html
Hmm, die had ik nog niet gevonden, bedankt!
hrscharft schreef:misschien is zo iets met een laser te bouwen met ccdtje uit een oude digitale camera?
Die zou ik niet eens uit een oude camera hoeven te halen; simpele 2MP CMOS-sensortjes zijn zo duur nog niet en je kunt ze zo aan een beetje microcontroller knopen. Ik heb alleen het idee dat lasers enzo een beetje een mug doodschieten met een kanon is. Dat heeft wel degelijk zin als je onder de 10u wil meten of heel snel wel digitaliseren, maar beiden zijn eigenlijk niet zo van toepassing
Maar ook al ben ik inmiddels genezen van mijn afwijkende constructie-idee, ik ben nog niet genezen van het idee dat alles wat aan die stylus vast zit knap stijf en vormstabiel moet wezen.

Er begint zich een ideetje te vormen met een geanodiseerd aluminium huis, 6 kogeltjes, 3 staafjes, bla en begin ik me af te vragen hoe goed ik kan thuisanodiseren :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Thuis anodiseren schijnt niet zo heel moeilijk te zijn.. maar op zich is Anodiseren niet zo heel duur.. Ik heb eens een paar horlogekastjes laten anodiseren bij KOAR, die hier op het forum ook adverteert.. koste me 30,- per horlogekastje..

je wilde dat anodiseren doen vanwege het gegeven dat die laag niet geleidt?.. moet je de pennen en dergelijke wel inlijmen den ik.. ander.. als je ze erin perst.. dan druk je zo door die anodiseerlaag heen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Inderdaad vanwege het gegeven dat die laag niet geleid. Ik heb nog niet zo lang geleden een bergje power-LED's op een geanodiseerd stripje alu gelijmd, en dat werkte perfect.

Ik ga denk ik eens een poging doen met een los stukje alu. Eigenlijk heb ik alle benodigdheden wel in huis behalve een goede slok demiwater (en kelurstof ook niet, maar da's niet strikt noodzakelijk). Mocht dat lukken dan heb ik wel weer een ander probleem: dan moet ik ervoor zorgen dat mijn motorvriendjes daar geen lucht van krijgen :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Demi water haal je toch gewoon bij de tuinbroekentoko?..

En als je motorvriendjes erachter komen.. dan geef je ze gewoon het recept.. kunnen ze het lekker zelf doen.. : )
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Tastertje-idee

Bericht door Niels »

Zwavelzuur haal je bij de betere automaterialenzaak of accuboer.
Kleurstof is de poedervorm van Dylon kleding kleurstof verkrijgbaar in de supermarkt of betere toko (surinaamse of chineese toko bedoel ik dan)
Demi water haal je uit je condensdroger of in de supermarkt.

Uitleg in het Engels: http://astro.neutral.org/anodise.shtml

Nu jij :mrgreen:
Plaats reactie