Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef:in die Code zat nog wat ruimte voor verbetering.. en .. door de jaren heen heb ik geleerd veel meer gestructureerd te programmeren.. daardoor kan ik mijn oude code bijna niet meer lezen. ik weet niet meer welke parameters ik waarvoor gebruikte.. er zit behoorlijk wat rekenwerk in ..
Dus er is geen scan macro voorhanden in EdingCNC, jammer, maar we hebben nog ff voor Dabit klaar is met zijn probes ;-) , misschien komt er nog wat uit iemand zijn hoge hoed.....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Je kunt gewoon dat programmaatje proberen dat ik een paar posts terug neergezet had. Volgens mij doet die het of zo onder Eding, of met hooguit kleine wijzigingen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Hier ook maar even neerpennen; dat discussieert makkelijker. Ik heb inmiddels begrepen dat jullie niet mogen reageren in de sponsorhoek.

Het minimumaantal is inmiddels gehaald. Bedankt heren! :P

Ik wacht nog een weekje af wat er nog komt, daarna bepaal ik de batchgrootte, ga ik spullen bestellen, en ga ik jullie vragen of je de 30% aanbetaling wil doen. Daar krijg je dan tezijnertijd een PB over.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:je moet driehoekjes maken, en daar loodlijntjes op zetten.. waar de loodlijntjes snijden is het center van de cirkel..
Ik kom er voorlopig niet aan toe.. iets voor Audiomaniacs om aan te gaan proggen?
Gisteren even naar gekeken, maar het hoeft niet zo moeilijk te zijn.
4 punten is mogelijk maar met 3 willekeurige punten beschrijf je een cirkel veel beter, zoals DaBit al aangaf.
In feite heb je maar twee bissectrices nodig om het midden van de omschreven cirkel te bepalen. Het moeilijkste is dan nog de radius want daar komt de stelling van Pythagoras bij kijken en dat is kwadrateren en worteltrekken.. Niet heel ingewikkeld dus.
De bissectrices laten zich, als rechte lijn, uitdrukken in: Y=A*X+B, waarbij A de verhouding is tussen de toename van X en Y en B de waarde is van Y op X=0. Verder lopen bissectrices door het midden tussen twee van die willekeurige punten en staan haaks op de lijn tussen die punten.

We beginnen dus met 3 willekeurige punten die zich laten beschrijven als (X1,Y1), (X2,Y2) en (X3,Y3)

Dan is het midden tussen punt 1 en punt 2 : M12=((X1+X2)/2, (Y1+Y2)/2) en het midden tussen punt 2 en 3 is dan M23= ((X2+X3)/2, (Y2+Y3)/2)

De verhouding in toename van Y tov X voor de eerste Bissectrice (laten we die A1 noemen) is (-(X2-X1)/(Y2-Y1)) en die van de tweede Bissectrice (A2) is dan (-((X3-X2)/(Y3-Y2))... Dat minnetje vooraan is omdat hij haaks staat op de lijn tussen die twee punten.

De waarde voor Y bij X=0, in de formule voor het lijntje had ik die B genoemd, bereken je door vanuit het midden tussen de twee punten terug te rekenen naar X=0:
voor de eerste Bissectrice (B1) M12(Y)-(A1*M12(X)) en voor de tweede (B2) : M23(Y)-(A2*M23(X))

De X van het middelpunt van de omschreven cirkel is dan (B2-B1)/(A1-A2)

De gevonden Xm van het middelpunt vul je dan in in een van de lijnformules die we voor een van de twee Bissectrices hadden gevonden en dan heb je dus ook de Ym van het middelpunt..

De radius tenslotte: sqrt( (X1-Xm)^2 + (Y1-Ym)^2) ......

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb in mijn macrootje gebruik gemaakt van de richtingcoefficient.. maar je moet geen bissectrices gebruiken, maar middelloodlijnen.. alleen in een gelijkhoekige driehoek vallen de snijpunten van de bissectrices samen met die van de middelloodlijnen..

'k weet dat de meesten me niet geloven.. maar ik ben niet zo'n kei in wiskunde.. moet die kennis van eerstegraadsfuncties weer even oppoetsen.. en dan de boel in een algoritme gooien.. functie afleiden van 2 coordinaten was niet zo heel moeilijk.. iets met coordinaten van elkaar aftrekken om een vector te bepalen, en daaruit de richtingscoefficient afleiden. die invullen in de standaard functie f(x) =Ax+B.. waarbij B geloof ik het snijpunt met de Y as is.. heb ik het zo goed. "Meester Kees"?.. :lol:

met 3 coordinatensets, heb je genoeg voor 2 lijnen, en dus ook 2 loodlijnen.. maar da's beperkt.. 't liefste zou ik met 4 punten werken.. en dus 4 mogelijke driehoeken, waarvan steeds 2 snijpunten van middelloodlijnen worden bepaald, en die dan middelen..



it's almost too easy.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:maar je moet geen bissectrices gebruiken, maar middelloodlijnen..
Je hebt helemaal gelijk, ik heb de middelloodlijnen uitgescholden voor bissectrices.. Dat zijn natuurlijk keel andere lijnen, die de hoek in tween delen... soms kijk je er tien keer naar en zie je de fout nog niet...
Uit de omschrijving kon je al wel halen dat het hier om middelloodlijnen ging...(?)

De B in f(x)=Ax+B is inderdaad de waarde van Y waarbij hij op X=0 het assenkruis snijdt..

Om alles te controleren had ik een cirkel getekend met een straal van 23 en het midden op (34,35)
Even drie punten gepakt op die cirkel: punt1 op (21,54) punt2 (15,48) en punt3 op (21,16)

Dan zie je dat de middelloodlijn tussen punt1 en 2 het assenkruis op Y=69 zal snijden.
Als je alles doorrekent moet je dus uitkomen op het middelpunt (34,35) en een radius van 23....
Nu blijkt dat dan R=23,02173 te zijn... maar dat kon ik op mijn tekening niet goed zien...

Met vier punten kun je wel 4 loodlijnen maken en daarmee zeker 6 combinaties van twee loodlijnen die elkaar allemaal op het zelfde punt (zouden moeten) snijden.. Gewoon tot 6 keer hetzelfde truukje uithalen, en dan eventuele marginale verschillen uitmiddelen of als fout weergeven..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik moet dat hele riedeltje gewoon weer eens opzoeken.. en uitzoeken.. gelukkig zijn er ook wiskunde fora waar je dergelijke rekengrappen als hapklare brokken uitgelegd krijgt.. fijn om oude weggezakte kennis op te halen.. ik heb namelijk mijn wiskunde boeken van de middelbare school niet meer.. de werktuigkunde en gereedschapsleer boeken heb ik nog wel..

'k denk dat het handig is om de gemeten coordinaten in een Array te gooien.. dan is het bij de verschillende berekeningen gewoon een kwestie van de Pointer verhogen..
'k maak er dan een soort matrixje van..
'k moet toch ook eens uitvlooien hoe een transformatie matrix werkt.. dan kan ik die ook toepassen bij het verrekenen van mijn Coordinatenstelsels als ik met 5 assen ga werken, wat er in de toekomst wel in gaat zitten.. omdat ik bij een Horlogekast, met een 5assige machine de hele buitenkant in één opspanning kan bewereken.. dat scheelt geen zeëen, maar oceanen in tijd.. afgezien van de nauwkeurigheid die met Quantumleaps vooruit gaat.. omdat ik niet meer hoef uit te lijnen..

Als ik dat allemaal een beetje snap, kan ik met A en B as op 0 gewoon de boel met de taster inmeten.. en dan de coordinaten naderhand voor verschillende hoeken opnieuw uit de Matrix trekken..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

De elektronica heeft een kleine update gehad naar v1.1. Buiten wat zaken die het voor mij straks makkelijker maken zit er voor jullie in:

- De 'trigger' en 'link-OK' NPN-uitgangen hebben pullup-weerstanden gekregen naar een eventuele binnenkomende externe voeding; da's makkelijk als je besturing die niet heeft.
- De uitgangen hebben een lichte beveiliging gekregen om ESD-schade te voorkomen. Bomvrij is het echter niet; daar had ik niet genoeg ruimte voor.
- Externe 5-24VDC voeding of batterijvoeding is geen bestukkingsoptie meer; kan nu allebei op dezelfde print (op de mijne is het nog of-of). Wel moet je het nog steeds niet allebei tegelijk doen, dus als je de externe voeding gebruikt moet je de batterijhouder leeg laten.
- Er zit een rood en een groen LEDje op. Groen is 'trigger', rood is 'iets is niet in orde'. Ruimte voor een lichtgeleidertje had ik helaas niet dus ze zijn niet 'standaard' naar buiten te voeren. Al is dat wel te hobbyen als je dat wil.
- De processor weet voort of-ie uit batterij of extern gevoed word, dus de LEDjes blijven uit op batterijvoeding.
- Tasterhuis is via een RC netwerkje gekoppeld aan de binnenkomende -V/massa ipv rechtstreeks. Dat scheelt elektrische gremlins veroorzaakt door aardlussen als je het apparaat extern voed.
- Meetcircuit is iets aangepast om overweg te kunnen met contacten bestaande uit VHM in plaats van staal (hogere weerstand per volume, kleiner contactoppervlak)

Afbeelding

Al met al is het een heel stukje drukker geworden op dat printje...
Laatst gewijzigd door DaBit op 04 feb 2022 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Ik ben de boel wat aan het vereenvoudigen voor 'productie'. De buitenafmetingen zijn identiek gebleven, al loopt het 'dikke deel' iets verder door naar onderen dan bij mijn taster. Zou voor niemand een probleem mogen wezen.

Afbeelding

Afbeelding

Het blijft een lichte optimalisatie tov de bestaande, geen nieuw ontwerp.

Meer standaarddelen, tasterhuis is bijna zuiver draaiwerk geworden zodat ik die kan maken terwijl de frees elders mee bezig is, enkel doorlopende tapgaten ipv blinde, kogels op een losse ring die versteld kan worden, de ring en het 'sterretje' kan ik in 1 bewerking meerdere maken en ook met meerdere tegelijk in het anodiseerbad mikken.

Komt ook het vervangen van losse delen bij stukken ten goede.

Jullie willen graag stelschroefjes; hier zijn ze:

Afbeelding

Aan de goede kant van de taster. Dat kogeltje-bovenin-met-3-boutjes is leuk, maar dat kost extra hoogte en het is maar lastig toegankelijk tijdens het stellen. Stelschroefjes onderaan lijken me veel praktischer.
De stelschroefjes zouden type 'hol' of 'plat' moeten worden en drukken op stalen kogeltjes ipv direct op het aluminium. Dat voorkomt verlopen.

Onderkant kogelring:
Afbeelding

Klein detail: er zitten extra gaten in de zittingen voor de 6mm kogels; dat maakt het vastzetten/verlijmen nauwkeuriger en makkelijker; als de kogel aanligt kan-ie hierlangs vastgezet worden dus geen lijmlaag meer van onbekende dikte.
En met al die leuke gaten kan ik perfect uitlijnen op een opspanmalletje. Geld eveneens voor de draadgaten in het huis; dat is nodig om de sleuf te frezen voor het IR oogje.

Omdat de lokatie van de kogeltjes eigenlijk niet mag veranderen gedurende de tijd en zeker niet mag roteren (want dan gaat de centrering van de tastkogel weer aan de haal) gebruik ik de kogelring zelf als veer.

Afbeelding

Volgens simulatie gaat dat probleemloos. Vreselijk veel stelbereik haal je daar niet mee, maar dat heb je ook niet nodig.

Er druppelen nog steeds aanmeldingen binnen. Ik wacht volgende week even af wat er nog komt, de week voor kerst gaan de eerste bestellingen voor spulletjes de deur uit en mogen jullie de gewenste 30% aanbetalen.
Laatst gewijzigd door DaBit op 04 feb 2022 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zie een 'gat', moet je zwart (IR transparant) acrylaat hebben ? Dat heb ik nog wel liggen.
Kun je er een raampje in lijmen.
Maar volgens mij had je dat probleem al opgelost, anders kun je ze ook niet met gas vullen.

Ik zou de stelschroefjes zo ver mogelijk naar buiten zetten, dan is de verstelling wat nauwkeuriger.
En bekijken of het ook met 2 schroefjes gaat lukken, mensen hebben de neiging steeds verder te willen draaien, ipv 1 schroefje terug te draaien.
Ja dat is een beetje lastig, dan moet de rust toestand bewust uit het midden.
Ben bang dat deze ontwerpwijziging toch iets meer uitgekristalliseerd moet worden. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik zie een 'gat', moet je zwart (IR transparant) acrylaat hebben ? Dat heb ik nog wel liggen.
Kun je er een raampje in lijmen.
Ik heb het ook liggen in 3mm dikte. Maar hoe ik daar netjes friemeltjes van maak die in dat sleufje passen moet ik nog even uitzoeken.
Bij mijn taster is het venstertje simpel opgelost; stukje plakband. Als dat smerig is doe je er een nieuw stukje op. Maarja, hoe goed dat soort dingen in de praktijk ook werken, het is wel een, euh, plakbandoplossing :lol:
Maar volgens mij had je dat probleem al opgelost, anders kun je ze ook niet met gas vullen.
Het gas zit onder de PCB. Boven de PCB zit gewoon lucht. Anders zou je ook geen batterij kunnen vervangen.
Ik zou de stelschroefjes zo ver mogelijk naar buiten zetten, dan is de verstelling wat nauwkeuriger.
Ik wil ze onder de kogels hebben, precies in lijn met de 'staafjes' zodat de hefbomen zo klein mogelijk zijn. Zet ik ze verder weg dan heb ik mogelijk iets last van vering van die kogelring, en daarmee extra hysterese.

Verder weg plaatsen maakt de verstelling vast wel nauwkeuriger, maar nodig is dat niet (vind ik). Ik kon met M3 stelboutjes ook prima de geleidingen van mijn machine stellen zonder de indruk te hebben dat de draad te grof was voor dat doel. Tastertje van Audiomaniacs had de stelschroefjes in een nog kleinere circel staan en daarmee ging het ook.

Het beste stel je nog steeds gewoon niet en los je dat probleem in software op; ik vind dat stellen met . Keertje het middenpunt van een kogellagertje aftasten en je hebt je afwijkingen in X en Y. Even verrekenen in de proberoutines, klaar. ;-)
En bekijken of het ook met 2 schroefjes gaat lukken, mensen hebben de neiging steeds verder te willen draaien, ipv 1 schroefje terug te draaien.
Ja dat is een beetje lastig, dan moet de rust toestand bewust uit het midden.
Valt wel mee met lastig; de kogeltjes aan de onderkant steken een fractie uit. Simpelweg 1 stelschroef-gat niet boren zou de truuk dus al doen. Al monteer ik 'm dan liever wel, draai ik 'm zelf een half slagje uit, zet ik 'm vast met een drupje Loctite 243 en doe ik een dopje of drupje zwarte siliconenkit in de binnenzeskant om aan te geven dat je geacht word er vanaf te blijven. Maar als je 'm nodig hebt dan kun je 'm dan alsnog gebruiken; dat wint het wel van 'nananaaanana, hier mag jij lekker niet aankomen'.

Te ver draaien van de stelschroeven is een groter probleem; op een gegeven moment vervorm je de kogelring blijvend en druk je de contactpennen naar de PCB aan gort. En de kracht die je met een inbussleuteltje tussen duim en wijsvinger via een schroefje met spoed 0,5mm op kunt wekken is redelijk fors en niet makkelijk tegen te houden. Ergens geeft er iets mee, en als dat enkel de kogelring en eventueel de veerpennetjes zijn is dat zo verkeerd nog niet; reparatie is dan eenvoudig en hoeft de wereld niet te kosten.

Ik denk dat dat simpelweg een instructie word. 'stelschroefje gelijk met het huis is je nulpunt, vanaf dat punt mag je maximaal 1 slag rond'. 't is precisiegereedschap, en zo mag het ook best behandeld worden.
Ben bang dat deze ontwerpwijziging toch iets meer uitgekristalliseerd moet worden. ;-)
Ik knikker het ook niet voor niets hier neer. De feedback komt vanzelf, en zonder feedback word ik niet veel wijzer :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Linki »

De feedback komt vanzelf
Idee:

Aan de driehoekige plaat waar de drie pinnen die op de kogels liggen aan vast zitten, een vaste holle as maken die aan de onderkant van de tasterbehuizing een eindje uitsteekt.

In dit uitstekende gedeelte radiaal 2 stuks 90 graden verzette stelschroefjes aanbrengen.

Deze schroefjes drukken tegen een in de holle as aangebrachte as, die aan de bovenkant (iets uit het midden) aan de driehoekige plaat geschroefd is, en aan de onderkant (met een flens) uit de holle as steekt.

Aan de flens schroef je de eigenlijke taststift.

Nu staat de boel uit het midden, maar laat zich met de twee radiaal aangebrachte 90 graden verzette stelschroefjes centreren.

Goed gedimensioneerd is deze constructie redelijk foolproof, en heeft een hoog instelgemak.


Ik zie ook nog wel mogelijkheid om dit te combineren met het klemmen van de drie pinnen in plaats van lijmen.

hoewel de krachten gering zijn zou ik voor een iets dat je construeert voor een lange levensduur niet zo gauw een lijmverbinding kiezen anders dan zuiver op afschuiving of compressie belast.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Dat is inderdaad een mooie oplossing. Het enige bezwaar wat ik er tegen heb is dat je al heel gauw weer 10-15mm extra hoogte te pakken hebt. Zeker voor montage in een spindel op een hobbymachine met beperkte Z-slag is dat niet handig.

Die kogelring kunnen verschuiven met 2 onder 90 graden geplaatste stelboutjes zou ik eigenlijk nog de mooiste oplossing vinden. Hij moet alleen na het stellen absoluut stabiel op z'n plek blijven liggen.
Maak ik de gaten in die kogelring waar de zeskantbusjes doorheen gaan een tikje groter en monteer ik er eventueel een schotelveertje tussen, dan kan die ring beperkt schuiven in XY vlak en word-ie door de eventuele schotelveertjes, het driehoekige plaatje met pinnen en de contactpinnen vanaf de PCB omlaag gedrukt tegen het huis dus de Z is gedefinieerd.
Dan nog het ding stabiel vastleggen in XY...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Tastertje-idee

Bericht door Lude »

Mooie upgrades.
Misschien heb ik het verkeerd, maar qua buigen van het plaatje voor het afstellen ben ik een klein beetje bang dat dit de lijm met de kogeltjes zal laten breken over langere tijd (of je moet zachte lijm gebruiken waardoor die spanningen minder een probleem zullen zijn. maar of je dat wilt?)
Plaats reactie