Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Linki »

8 mm. uitbouwlengte nodig van onderkant tasterbehuizing tot begin tasterstift opname.

Heb je nu ook ongeveer. (geschat van foto.)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Ik ben ook nog niet helemaal gelukkig met het buigen van die kogelring.

Het verlijmen van die kogeltjes is overigens behoorlijk optioneel, en meer handig voor het hanteren (ze moeten vlak voor assemblage van het geheel absoluut goed gereinigd worden bijvoorbeeld) dan dat het technisch noodzakelijk is. Die kogeltjes liggen in hun hokje en worden ook al door veerdruk op de plek gehouden.
Linki schreef: hoewel de krachten gering zijn zou ik voor een iets dat je construeert voor een lange levensduur niet zo gauw een lijmverbinding kiezen anders dan zuiver op afschuiving of compressie belast.
Da's inderdaad nog iets dat ook op de nominatie staat om te veranderen.
De stalen stylusopname word toch draaiwerk want standaard draadbussen van 8mm buitendiameter, M5 binnendraad, 30mm lang en enige tolerantie op de buiten, en dan is een flensje eraan draaien de moeite ook niet. Moet ik alleen uitgaan van dikkere rondstaf en meer wegdraaien, maar dat is te overzien.
Flensje maakt het ook makkelijk om de as op de plek te persen.

Toen wij dat asje maakten hadden we aan de bovenkant een 'pieleke' om die veer op z'n plek te houden trouwens. Dat werkte niet; moest toch echt een gat worden vanwege de kleine afstand tussen PCB en sterretje om lekker te werken. Ergens is dat handig; kan die stylusopname geheel doorboord worden en de hele opname-as dus in 1 opspanning gemaakt worden. Dan moet er wel een plug in om het gas binnenboord te houden uiteraard, maar dat is ook simpel te realiseren.
Linki schreef:8 mm. uitbouwlengte nodig van onderkant tasterbehuizing tot begin tasterstift opname.
Heb je nu ook ongeveer. (geschat van foto.)
Nee, da's nu de helft. En de enige reden dat dat uitsteekt is omdat je graag een steeksleuteltje (SW7) op die as wil kunnen zetten bij het monteren van de stylus.

Ik laat jouw idee nog heel even sudderen. Ik vind het een goed idee, maar ik ben nog niet wildenthousiast.
Ik kan kwa as in de taster niet heel veel groter in diameter dan 8mm anders kom ik in de knel met m'n rubber balgje. Als die holle pijp dan 1mm wanddikte krijgt dan hou ik 6mm binnendiameter over. 0,5mm speling en de binnenas mag 5,5mm max worden. Dat word toch ielig als je erop wil vertrouwen dat het bij minimale verstelling nog voldoende veerdruk op levert tegen de 2 boutjes om tijdens het tasten niet te vervormen.

Verschuiven kogelring vol ik nog het meeste voor momenteel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door diode »

DaBit schreef:
Afbeelding

Al met al is het een heel stukje drukker geworden op dat printje...
Ziet er wel gelikt uit. Welk tekenpakket gebruik je om de PCB te tekenen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Altium Designer.

Het lijkt erop dat wij hier (bij de baas dus) volledig overgaan op dat pakket. Kwa routing en vooral geavanceerde dingen als signal/power integrity is het (nog) bepaald geen Mentor Graphics, maar aangezien het vaker voorkomt dat er elektronica in een totaal onmogelijke vorm gepropt moet worden dan dat er dikke DDR3 bussen en vele multi-Gbit lanes op een PCB zitten is dat 3D gedoe een gigantisch voordeel.

En je kunt er dus ook gelikte plaatjes mee maken, iets waar de overgrote meerderheid van de wereldbevolking toch heel gevoelig voor is.

(heeft ook nadelen; toen ik ooit dit plaatje presenteerde dachten ze dat het al klaar was. maar dat kwam later pas)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door diode »

Ah, Altium. Dat is voor hobbygebruik net wat aan de prijzige kant (proest).

Gelikte plaatjes is zeker iets waar men tegenwoordig veel waarde aan hecht.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Ja, ik weet wat het kost. Ik heb het geluk dat de licenties 's avonds niet zo vaak in gebruik zijn :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: Tastertje-idee

Bericht door jacksat »

Je kan ook Circuitmaker gebruiken ,is free.
Is altium in de cloud.
Je kan het vergelijken met fusion 360 en Inventor.

Ik weet niet hoe beperkt het is T.O.V. Altium designer.

http://www.circuitmaker.com/#why_circuitmaker

En als je toch de full Altium wil weet je hem wel te vinden. ;-)
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Tastertje-idee

Bericht door Niels »

Als je nog iets zoekt om perfect rond te tasten, dan heb ik iets voor je gevongen 8)

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Gaaf bolletje!
Leuk om te zien dat ze die dingen op dezelfde manier maken als gewone stalen kogeltjes.

Kwa taster: dat 'hij moet verstelbaar/te centreren zijn' is toch lastiger dan gedacht. De oplossing ergens hierboven, die met die stelschroefjes onderin, voldoet toch niet aan de stabiliteit die ik graag wil. Ik ga voor de microns, en daarvoor moet de locatie van de kogels tov het huis strak gedefinieerd en stijf zijn.

Een stuk of 6 mogelijke alternatieve oplossingen zijn de revue gepasseerd, varierend van flexures tot toch maar simpel kogeltje+3 boutjes in de deksel of zelfs een bolletje aan een asje draaien en dat in een holte laten klemmen.
(die kost geen hoogte, maar hoe je dat op 0,01mm gaat stellen is mij nog niet duidelijk.

Kogeltje+plaatje+3 boutjes wil ik eigenlijk niet; het voegt hoogte toe en als je niet heel voorzichtig bent met stellen dan zet je de boel onder forse spanning en trekt het. Verder zint dat stellen met 3 boutjes me niet zo; dat is zo ontzettend tegennatuurlijk.

De simpelste oplossing is de kogelring verschuifbaar maken met 4 stelboutjes. Kogelring afschuinen, op de juiste plek in de behuizing 4 stelboutjes met spitse punt, en de ring is verschuifbaar, te stellen in X en Y dus makkelijker dan dat geklooi met 3 boutjes, vast te zetten, word tegen het huis gedrukt en ligt dus stabiel. Nadeel is de argon binnen houden met 4 extra gaten in het huis.

Verder nog een leuke oplossing die ik even nog topsecreet hou, maar dat is zo'n beetje een compleet herontwerp van de mechanica. Nog even bedenken of ik die kant op wil voor deze lichting.

En vandaag nog een probleempje gevonden: mijn taster bleef in gebruik hangen op 'contact open', en vlak daarna nog eens. Een tikje met de vinger tegen de Z-kolom en het was over, maar toch. Dat moet ik niet hebben. Dat stomme ding moet het gewoon doen zonder morren, altijd en eeuwig :evil:


Ik denk dat ik nog maar eens een prototype draai van de versie met verschuifbare kogelring en VHM kogels/staafjes. HM kogels zijn besteld (20 stuks), alleen geven die stomme chinezen een levertijd op van 39 dagen :|
Staafjes kan ik voor de proto gewoon oude freesjes pakken, ruw materiaal is op voorraad.

Om een CNC-draaibank noodzaak te noemen voor dat prototype-geintje is teveel; mijn CNC-frees kan ook aardig goed rondfrezen, maar het komt me wel heel erg goed van pas en het eindresultaat is een stuk beter. Dat schiet al op gelukkig; nog een kilo of 3 aan aluminium onder de frees mikken, eens kijken hoe ik de Z-as motor aan de kogelomloop knoop, en het zou moeten kunnen draaien. Als alles meezit red ik dat dit jaar nog.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Sven »

En hier zie je dat ding aan het begin van het ontwikkeltraject:

11175
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Tastertje-idee

Bericht door fcnh »

Weet iemand waar deze voor gebruikt worden? Zal niet geschikt zijn voor taster zeker?
http://www.benl.ebay.be/itm/100-Pcs-Mou ... 43e20d3f5d
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het staat erbij wat het zijn. .. uitdruk pennen. ..Deze pennen worden gebruikt in spuitgietmatrijzen om het product uit te stoten, maar ook wel in dieptrek stempels om de strook te lichten
Je zou er de contact pennen van kunnen maken. .Er een draadje op snijden om er een tastbaarder van te maken..Dat wordt lastig. ..Ze zijn gehard :lol:
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Leeuwinga »

puntje aan slijpen....en je hebt prachtige spijkers die niet zo snel krom gaan... :mrgreen:
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Tastertje-idee

Bericht door Niels »

Sven schreef:En hier zie je dat ding aan het begin van het ontwikkeltraject:
Welke van de 2 :lol:
Plaats reactie