Oh jee... Bed vlakken

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door DaBit »

Ik zou als ik jou was toch eens serieus overwegen om enkel nog moeite in verbeteren van je huidige machine te stoppen als je dat nodig hebt voor je broodwinning, en de rest van de moeite te stoppen in de bouw van een nieuwe of de aanschaf en reanimatie van een paar ton oud gietijzer. Inmiddels zijn je frees-wensen en eisen zodanig veranderd (en nog aan het veranderen) dat ik serieus twijfels heb of je huidige machine je nog lang tevreden gaat houden.

Verder weet je inmiddels beter waar je op moet letten en waar je hulp kunt krijgen als je die nodig hebt.

Trek er een jaar en 2000 euro (je kunt uiteindelijk dingen overzetten van je huidige machine of geld terugvangen door verkoop delen) voor uit, en uiteindelijk ben je veel beter af. Je hoeft je productiemachine ook niet telkens stil te leggen of suboptimale oplossingen te verzinnen omdat het op de huidige moet passen.

En ik weet dat je het niet graag hoort, maar ik zou voor staal en steen gaan als belangrijkste constructiematerialen. Goedkoop en goed, wat wil een mens nog meer?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door Sven »

Ja, dat had ik al bedacht, maar de stappen tussen nu en de nieuwe moeten zich nog uitkristaliseren.

Waar ik naartoe wil is een 1200x1200 bruto machine, dat is dan pak 'm beet 950x950 netto.

Nieuwe geleidingen, een nieuwe kogelomloop en andere motoren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door Rob65 »

Sven schreef:Nieuwe geleidingen, een nieuwe kogelomloop en andere motoren.
en dan inderdaad nog eens het hele forum van voor naar achter doorlezen :mrgreen:

Als ik zo naar je huidige machine kijk dan verwacht ik niet dat je daarmee beter dan 1/10mm komt, zelfs niet na veel geklungel om de boel recht te krijgen. Om te beginnen weet je al niet of je onderstel vlak is (of eigenlijk wel - niet dus) en de stalen balkjes die daar op liggen zijn ook gegarandeerd niet recht.
Dus je lange ondersteunde geleidingen die ik links en rechts zie lopen, die lopen niet mooi in het XY vlak maar hobbelen iets heen en weer.

Met een machinewaterpas kan je daar vast wel wat aan doen en met dunne vulplaatjes (shims) de boel redelijk recht krijgen: al het hout er af halen endan met een machinewaterpas eerst de ene rails vlak stellen, daarna een (stalen) balk van links naar rechts tussen de twee rails en zorgen dat bij het heen en weer schuiven de libel zo min mogelijk verschuift (het is niet erg als die balk niet perfect vlak is want deze blijft altijd op dezelfde manier liggen).

Dan heb je de twee rails in een vlak en beweegt je portaal zo goed mogelijk parallel aan het XY vlak.
Dan de geleiding op je portaal op een soortgelijke manier afstellen.

Maar ... je hebt je lange geleidingen nu wel zo dat je in het XY vlak beweegt maar weet nog niet of ze ook over een rechte lijn bewegen - dat is een stuk lastiger te bepalen. Daarvoor moet je die rei en meetklok uit het topic "uitklokken" gebruiken.
Ik schat zo dat je daar nog wel even mee aan het stoeien bent ;-)
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door Sven »

Jajajajajajajajah

Twas al duidelijk geworden hoor. :)

Maar, die nieuwe frees is er niet een, twee, drie, het geld er voor moet ook verdiend worden, en de tijd moet ook getoverd worden.

Het gemier met de frees hoe die nu is heeft me al veel geleerd en heeft werk mogelijk gemaakt dat ik zonder nooit had kunnen realiseren.

De vraag is nu dus, hoe veel energie stop ik er nog in.
Voorlopig is dat de kleinere uurtjes die overblijven.
Voorzover ik die niet nodig heb om alle posts door te lezen.

Ben Dabits beschrijving van zijn freesje weer aan het lezen, daar pik ik nu weer veel meer uit op.
En nu even een huilend meisje uit haar mandje plukken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door Rob65 »

De vraag is natuurlijk wat je er mee gaat maken?
Mallen voor glasvezel/epoxy of spullen voor machines van ASML.
Voor de eerste heb je aan 1/10 mm nauwkeurigheid genoeg (er zit meer krimp in je materiaal), in het tweede geval heb je aan 1/10 um niet genoeg :mrgreen:

Met een machinewaterpas en wat gefreubel kom je een heel eind.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door DaBit »

Sven schreef: Maar, die nieuwe frees is er niet een, twee, drie, het geld er voor moet ook verdiend worden, en de tijd moet ook getoverd worden.
Daarom zei ik ook 'een jaar'. Ik ken het onderhand wel; de week is alweer bijna voorbij en ik heb wederom niks aan m'n tastertje gedaan. Was ik nog maar student :lol:

En dan is die geldkwestie ook wel te behappen; alleen als je geleidingen of kogelomlopen moet bestellen is het even slikken, maar voor de rest kost het meer tijd dan geld (of meer geld en minder tijd, maar daar kies jij niet voor denk ik). Roestend ijzer valt nog wel mee kwa prijs en ik ben er inmiddels van overtuigd dat het een van de beste constructiematerialen is die je kunt gebruiken voor een zelfbouwfrees. Datzelfde geld voor beton, of het nou cementgebonden of harsgebonden is.

En wil je slap en duur dan kun je altijd nog aluminium snelbouwprofielen gebruiken :mrgreen:
De vraag is nu dus, hoe veel energie stop ik er nog in.
Als ik zo lees wat jij aan ontevredenheidjes, ditjes en datjes hebt en met welke frequentie zou ik zeggen 'zo min mogelijk'. Hij moet z'n centen op kunnen leveren, maar verder stop je je tijd beter elders in, want je bent je huidige machine ontgroeid. Heb ik met de BF20 ook gedaan, en nog geen seconde spijt van gehad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door Sven »

DaBit schreef:zou ik zeggen 'zo min mogelijk'.
Precies!
Maar hoe quantificeer je dat?
Zoals ik er nu tegenaan kijk is het zinvol de y geleiding nog recht proberen te krijgen, dan de spindle haaks op het bed.

Misschien beweegt de Z- as dan (nog steeds niet?) haaks op het bed (waar ik dan dus een plek moet kiezen die ik als haaks bestempel).

He irritant het ook is om steeds onvolkomenheden te ontdekken, als ik ze er uit probeer te halen leer ik weer meer over hoe ik de volgende machine moet ontwerpen en bouwen...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door Damocles »

Ik vermoed dat deze machine uitlijnen toch nog wel zinvol is. Normaal gezien zou je daar ook geen weken moeten mee bezig zijn.

Je zegt ergens dat je op je machine zomaar een plek kiest waar je beschouwd dat Z loodrecht op dat stukje XY vlak is. Dat zou ik niet doen. Wel zou ik een raamwaterpas gebruiken en zorgen dat Z samenvalt met de richting van de zwaartekracht en het bed horizontaal dan. Zoals je merkt ga je dit voor je volgende machine dan toch nodig hebben.

Wat bouwstoffen betreft. Je weet hoe ik denk over je composieten torsiebox ideetjes... ;-) maar daar gaan we niet over beginnen. Een combinatie van staal of gietijzer met beton zoals dabit aangaf vind ik ook ideaal. Daarmaast zijn er genoeg opspantafels of vlaktafels die naar het schroot gaan. Een betere basis kan je niet hebben.
Ik heb deze week ook rails gemonteerd. Bovenop een freestafel (1.3m x 0.3m 300kg) die naar het schroot ging. 5min schroeven en alles was binnen 0.04. Nu dat nog uitvullen en op 1utje heb ik een perfect vlakke X as. En dat met "schroot". Veel profielen kon ik er niet voor in huis halen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door Sven »

Die plek die ik bestempel als "haaks" gaat vooral om de x-as, daar kan ik niet makkelijk aan meten omdat de geleidingen afgeschermd zijn door een schot.

Ik kies dan een gebied min of meer in het midden om aan de y en z as te werken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door Sven »

Vandaag vast wat voorbereidingen gedaan om morgen serieus aan het stellen te slaan.

Vlakplaat nog eens goed schoon gemaakt en met taster aan een klont staal met gladde bodem over de vlakplaat bewogen.

Vlak lijkt ook echt heel vlak te zijn. Verschillen die ik zag waren maximaal 0,02 mm en dan alleen als de klont staal even stokte.
Misschien had ik even een drupje olie op het staal moeten doen?

Toen nogmaals op 20 posities de hoogte van het bed gemeten.

Waar de minste variatie zat de vlakplaat opgesteld zodat die aan de uiteinden van de y-as dezelfde afwijking had als het bed er onder.

Daarna begonnen met het stellen van de geleidingen op de y-as.
Met losse bouten kon ik er flink aan sleuren en duidelijke afwijkingen in maken. Maar hoe ik ook sleurde, de y-geleiding liet zich niet vastdraaien in bijgestelde positie.

De tijd was op dus weer naar huis.

Onderweg realiseerde ik me dat er nog iets kan spelen dat Dabits opmerking nog sterker naar voren brengt.
Het zou kunnen dat er torsie in de y-geleiding zit. De spindle zit vrij ver van de geleidingen af dus torsie in de y-geleiding vertaald zich snel in hoogteverschil van de frees.

Als dat zo is dan is het de enige optie een nieuw portaal te bouwen....

Met de vlakplaat in positie is dat zo te meten.
Morgen verder.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door Sven »

Vandaag had ik de hele dag beschikbaar om te meten.

Bleek weer uiterst leerzaam, weet nu nog beter hoe ik cnc machines niet moet bouwen.... :)

Vervelendste conclusie:
De x-geleidingen zijn inderdaad niet recht, zoals Damo al had gesuggereerd.
Het ene stuk van de vlakplaat bleef bij meting vlak, om dan opeens te verlopen.

De dag begon met het controleren op torsie in het YZ vlak. Daar zat tot mijn verassing maar een afwijking van 2 honderdste in over ongeveer 600 mm breedte en 85 mm hoogte.

Verder met de stand van de z-geleiding.

Omdat ik niet zeker was van de haaksheid van mijn winkelhaak even een haaks paaltje gemaakt:

10635

Het bleek weer lastig de juiste conclusie te trekken uit je meting. De hele tijd gedacht dat de z-geleiding met de klok mee gekanteld moest worden.
Dat gaf geen resultaat.

Bleek ik toch de verkeerde kant op te proberen werken...
Gaandeweg kwam het beetje bij beetje goed te staan.

Daarna de stand van de z-koker controleren. Afgezien van een beetje speling in de klemmen voor de hoogteverstelling was dat goed, ongeveer 2 honderste over 85 mm over de x-as.

Over de y-as ongeveer 13 honderste over 85 mm. Ik stond op het punt dat voor lief te nemen.
Maar dat zou gedoe kunnen geven bij het stellen van het klemblok voor de kress.

Eens kijken of ik er nog iets aan kon doen.
13 mm over 85 mm is 0,45 mm over 300, dat is een vulplaatje. Die was zo gemaakt, en plaatsen ging vlot.

Toen alleen nog het kress blok.
Omlagmeting gedaan.
10636

6 honderste over 400 mm leek me een mooi resultaat.
Helaas veranderde dat tijdens het aandraaien van de moeren en eindigde op 19 honderste over 400 mm.
Ik doe het er maar mee.

Morgen de tussenlegplaat voor de vacuumplaten vlakken, ben benieuwd!
Laatst gewijzigd door Sven op 19 aug 2015 20:25, 3 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door Sven »

Zo, al dat stellen heeft zin gehad!

Tussenplaat ziet er op foto nog hetzelfde uit na de tweede keer vlakken maar na de eerste keer vlakken waren de sporen voelbaar maar na de tweede keer vlakken daarnet niet.

Nu vacuumtafel monteren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Hans Spaan
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 dec 2011 07:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door Hans Spaan »

@Sven: Waar heb je het houdertje voor je meetklok dat in de Kress zit vandaan? Heb net een nieuwe machine en die trekt flinke sporen met het vlakken van het bed. Zal dus ook wel eea moeten gaan stellen. Ben benieuwd naar je antwoord.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oh jee... Bed vlakken

Bericht door Rob65 »

zelfbouw.
Gewoon een stukje vierkant aluminium, paar gaatjes in boren voor meetklok en as en dan op de kopse kanten 2 gaten voor M3 of M4 boutje om de boel vast te zetten.

Als as gebruik ik een HSS toolbit - dat had ik toch toevallig liggen - en die heb ik met loctite 638 vastgelijmd.

Oja: voor de meting maakt het niet uit als de as of het aluminium balkje niet perfect recht zijn of haaks zijn, de meting is altijd relatief ten opzichte van de andere positie.
Heb je een grote spantang (b.v. ER32) dan kan er zelfs een klein magneetstatiefje op als je die toch hebt liggen.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Plaats reactie