Nog iemand die zijn machines meer mogelijkheden wil geven

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
machiels

Nog iemand die zijn machines meer mogelijkheden wil geven

Bericht door machiels »

Hoi Allemaal,
Zit al een tijdje te broeden op het cnc gebeuren.
Na jaren het conventionele gebeuren hobby matig bespeelt te hebben, is het tijd voor wat nieuws.
Natuurlijk diverse site's al door geklapperd voor mij te oriënteren.
Nou ben ik de trotse eigenaar van een Mondiale viking 3MA freesbank, die in aanmerking komt voor een ombouw.
Heb deze machine eens opgemeten voor te weten wat voor stappen motoren nodig zijn voor de X en de Y as te sturen .
Dit heb ik gedaan met een moment sleutel in de plaats te zetten van het krukwiel.
De meter gaf 2.7Nm aan, dus dat is al een mooie parameter voor verder te broeden aangaande de motoren, kaarten enz..
Het machine bed is ook wat nader onder de loep genomen, met name door een granieten meetblok 300x60x60mm van mitutoyo klasse 00 op het bed te leggen via een meetklokje in de machine tool opname even gemeten.
De X as blijf over een lengte van 300 mm mooi onder de 0.01mm, maar de Y heeft een verloop van 0.015mm à 0.018mm over het volledige y as bereik.
Nou is dit gegeven eigenlijk vrij normaal voor zo een machine.
Als sturing programma is mijn oog gevallen op het Mach3 gebeuren, heb een demo versie bij cnc steuerung eraf gesnoept....( het Duits lig mij beter ).
Nou ben ik aan het zoeken binnen Mach3 voor deze afwijking te compenseren, maar ik vind het niet, of ik zie het over het hoofd.
Jullie begrijpen dat het belangrijk is voor mij dat ik dat kan compenseren, anders is mijn doelstelling al van te voren ondermijnd.
Voor deze machine ga ik algauw 12Nm motoren enz... nodig hebben.
Aangezien de tijd voorbij is dat de centen aan de bomen groeide ( denk dat het voor meer mensen is die deze hobby beoefenen ) ga ik deze machine niet ombouwen als het dweilen met de kraan open gaat worden.
Wie kan mij op weg helpen in dit probleem ??.
Oja,... zit er ergens een mede hobbyist in het Belgisch Limburg ??....is altijd leuk!!.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nog iemand die zijn machines meer mogelijkheden wil geven

Bericht door serum »

Hallo Machiels.

Klinkt allemaal goed, het verloop dat je hebt is erg minimaal. Je zult het bij mijn weten mechanisch op moeten lossen. Voor zover ik weet kan je als compensatie alleen een omkeerspeling die je kan compenseren. over 425?mm (of is dat de afmeting Y ipv de max verplaatsing), .0018mm is echt niet gek. Ik weet niet wat je er mee wilt produceren? De software gaat uit van een haakse/vlakke machine. Ik weet trouwens niet wat je hebt gemeten, ik neem aan de vlakheid van het bed? dit zou ook uit de strakheid van je gibs kunnen komen, als de tafel op een bepaald punt begint over te hellen. je zou bij de opspanning ook rekening kunnen houden met dit verloop.

Zit het verloop in de opspantafel zelf of komt het uit de geleiders? en meet je bij wrikken ook een verschil?
machiels

Re: Nog iemand die zijn machines meer mogelijkheden wil geven

Bericht door machiels »

Hoi Serum,
Hier een linkje naar een vergelijkbare machine http://www.mondiale.be/en/products/prod ... dID=MN3251
Ik vind het niet zo gauw op deze site hoe een paar foto's kunt plaatsen
Wat ik eigenlijk heb gemeten is de vlakheid van het bed maar blijkbaar zit er in de y richting een 0.018mm over de hele travel weg van deze as richting, maarja als bekijk wat onder dat bed nog aanhangt van notonkast met bijkomende elech motor voor voedingen enz...is het ( denk ik vrij normaal deze afwijking voor deze machine ).
de geleidingen van de y travel zijn van het zgn blok type.
Heb natuurlijk eerst alle geleidingen afbestelt voor een meting.
De trapezium spindels hebben aan wederzijde van het bed bijkomende bronzen verdraaibare slot moeren zitten voor de speling compleet weg te draaien in de spindel...kan eenvoudig door een hendeltje op het bed te verdraaien, dus dit gaat later geen probleem vormen.
Ik vermoedt dat gewoonweg het gewicht de tafel / nortonkast deze afwijking veroorzaakt (+/- 450kg).
Daarom dat ik naar een software oplossing wat aan het zoeken.
Tuurlijk is het mogelijk voor eerst het werkstuk of machineklem uit te klokken.
Maar toekomst gericht gaan er werkstukken op de tafel liggen die je niet één twee drie kunt uitklokken.
Mijn bedoeling is voor modelbouw stukken te maken in verband met de intentie van verbrandingsmotoren te gaan bouwen,...als voorbeeld een V12 motor.
het is gewoon dat deze machine stabiel is en dat het ook mogelijk is voor iets grovere verspanning uit te voeren.
Voor het echte fijne werk is het de bedoeling voor op het kopvlak van de bovenram een bijkomende hoog toeren spindel motor te plaatsen.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Nog iemand die zijn machines meer mogelijkheden wil geven

Bericht door klaas van gemerden »

Afbeelding

Met je trapezium spindels blijf omkeerspeling houden.
maar het zou kunnen dat dat op jouw bank heel weinig is.
Wellicht kun je ze er in eerste instantie in laten zitten.

De motor + nortonkast kun je straks laten vervallen.
Het voordeel daarvan is dat het gewicht scheelt wat je op en neer moet bewegen.

Ik denk dat de z-as nu vertraagt is over een conisch tandwiel.
Dit zul je in de toekomst moeten vervangen een conisch tandwiel heeft altijd een heel klein beetje speling.
daardoor krijgt hij altijd een klap als je van richting veranderd een gevolg kan zijn dat je stappenverlies hebt.

Wij zijn bezig om een bridgeport freesbank om te bouwen.
(De steun voor de z-as motor is trouwens niet de definitieve deze ''veert'' te veel)
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=637

Jij hebt het over 12Nm motoren voor de x en y-as zal dat wel voldoende zijn.
Maar of het voor de z-as ook voldoende is betwijfel ik.
Wij hebben de massa gecompenseerd met gasveren en de spindel is 1/4 vertraagt.
Ik heb er alleen nog idee van of dat dat straks in de praktijk bevalt.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/sto ... motor.html

Afbeelding

zoiets als dit? Wellicht moet je hem eens mailen wat je maximale afwijkingen ongeveer mogen zijn?

Gr. KvG
machiels

Re: Nog iemand die zijn machines meer mogelijkheden wil geven

Bericht door machiels »

Fijn te horen dat Klaas al langer aan een vergelijkbare machine bezig is.
Ga zijn verhaal uitgebreid lezen
Danke Klaas !! voor het fotootje erop te zetten,....moet het nog uitvogelen hoe het moet.
Ik merk dat je in het zelfde denkpatroon zit als ikzelf, wat die elec-voedingsmotor en nortonkast aangaat.
Gewoon heel die handel eruit,....
Voor de Z as ben ik aan het denken voor een aandrijving erop te bouwen rechtstreeks op die spindel, vermits er toch ruimte genoeg ontstaat in de nortonkast, nadat deze ontdaan is van het overtollige...elec-motor enz.
Is de stappenmotor ook mooi beschermd tegen koelmiddel enz...
Moet nog wel bepalen welke kracht ( Nm ) nodig is voor deze Z as in beweging te krijgen, met dit gegeven kan ik dan bepalen welke motor nodig is.
Of de bouwwijze van de met of zonder tandriem overbrenging gaat gebeuren, en welke verhouding....is op dit moment nog koffiedik.
Dat lig aan een paar andere parameters, wat het word
In eerste instantie ga ik mij consenteren op het X en Y gebeuren, voorlopig de bestaande spindels laten zitten ( 25mmx 5mm spoed ).
Als blijk dat die bijkomende verdraaibare slotmoeren voor de speling eruit te draaien voldoen,...ok, anders gaan er kogel omloop spindels in.
Eerst eens zien voor het verloop van de X as 0.018mm op te heffen in zijn totale travel weg.
Ik heb zo een idee dat mij dat naderhand bij bewerkingen flink partner gaat spelen.
Marcel
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2008 17:07

Re: Nog iemand die zijn machines meer mogelijkheden wil geven

Bericht door Marcel »

machiels schreef: De X as blijf over een lengte van 300 mm mooi onder de 0.01mm, maar de Y heeft een verloop van 0.015mm à 0.018mm over het volledige y as bereik.
Nou is dit gegeven eigenlijk vrij normaal voor zo een machine.
Als sturing programma is mijn oog gevallen op het Mach3 gebeuren, heb een demo versie bij cnc steuerung eraf gesnoept....( het Duits lig mij beter ).
Nou ben ik aan het zoeken binnen Mach3 voor deze afwijking te compenseren, maar ik vind het niet, of ik zie het over het hoofd.
Jullie begrijpen dat het belangrijk is voor mij dat ik dat kan compenseren, anders is mijn doelstelling al van te voren ondermijnd.
Interessante vraag. Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een machine die deze nauwkeurigheid haalt. Met software kun je idd eenvoudig voor uitlijnfouten zoals rotaties en niet-orthogonaliteit compenseren zo lang de fout lineair is. Je vermenigvuldigt dat elke vector met een matrix die roteert/tilt, in EMC2 is dat in te stellen in de configuratiefiles, kan zoiets niet in mach?

Vr. Gr.
Marcel
Plaats reactie