stappen verlies ?? help

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Defox
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 nov 2008 13:49
Locatie: Oosterblokker Noord-Holland
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Defox »

Hallo Rimpelsteeltje,

Ik neem aan dat je de herhalings test in mach-3 hebt uitgevoerd, dus niet naar jouw nulstand maar midden op je tafel 30x een meetklok exact het zelfde laten uitvoeren.
Blokje op de tafel monteren, meetklok laten raken, nu absoluut niet meer de andere kant op gaan, stapje meer voor wat meer meetdruk, meetklok nullen, dan als voorbeeld 20mm van het blok vandaan verplaatsen, stop en weer teug 20mm. klok moet op 0 terug komen, gaat het hier al Fout ? ?
Je hebt natuurlijk de Editor van Mach-3 gebruikt met de volgende G-codes.
F1000 (= snelheid)
G21 G90 (mm instelling en absoluut)
M98 P1234 L30 (aantal malen herhalen 30x)
01234
G1 X20
G1 X0
M99
Dit moet dus ook 30 x 2 stappen verkeerd gaan = 60 stappen, is bij jouw 20 stappen per mm = 3mm verkeerd.
Ik denk dat je met je stappen per milimeter niet zo lekker zit, ik werk mechanisch, dus hardware matig, of te wel werkelijk met een stappenmotor die 400 stappen per 2mm maakt, ik denk dat jouw 20 stappen per mm het probleem veroorzaken, en dan hoofdzakelijk 0,05 mm per stap, de 20 stappen per milimeter plus spelingen waar we het hier nog niet over hebben gehad en mechanische uitvoering kunnen nog wel eens wat roet in het eten gooien.
Gooi eens een paar foto`s in deze discussie, bijvoorbeeld van je draadspindel, lagering draadspindel, stappenmotor, koppeing tussen beide, dan van je moer, enz enz.

ben benieuwd.

Groet Peter.
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Rimpelsteeltje »

bedankt voor de reaktie ..
het is een zelf bouw en werk met mach 2
ik heb idd een meetklok op de tafel gemaakt
20mm is exakt 20mm
als ik iets 30 keer herhaal ben ik dus idd 30x2 stappen kwijd =60
de stappen per mm kloppen precies 20 stappen is 1 mm
en ben dus bij iedere beweeging 2 stappen kwijd dat is dus 0,1 mm
als ik mijn drivers op micro stappen instel ,,, word de afwijking dus ook kleiner ,, het blijft precies 2 stappen
het is aangedreven met tandriemen en de z as met kogelomloopspil deze heeft 80 stappen per mm
maar op alle drie de assen is de afwijking het zelfde dus aan de machiene zal het nie liggen denk ik

misschien iemand een idee ??

Groeten
Richard ps zal er is een foto van plaatsen
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door cocodile »

Tsja, het kan bijna niet anders dat het gewoon verkeerd zit met je instellingen in Mach, jij denkt dat ie X mm beweegt, maar in werkelijkheid is het X-2 en dat repeterend, dus speel daar eens mee in je settings. :mrgreen:

Aangezien het telkens meer wordt ligt het niet aan je evt. backlash.
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Rimpelsteeltje »

tsja , dat denk ik zelf ook ,, maar ik heb volgens mijn alle instellingen al 3x omgedraaid en het maakt allemaal niets uit ..als ik naar rechts ga ,, en weer terug ,, kom ik 2 stappen te kort
en als ik naar lings ga en kom terug ,, dan heb ik 2 stappen teveel ,,dus wijkt heeltijd een kant uit

ik weet het nie meer :x
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Floppy »

Probeer eens wat met de gratis versie van Mach3 of een ander besturingsprogramma.
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Rimpelsteeltje »

oja ,, en het maakt ook nie uit hoever ik de as beweeg ... het blijft prcies 2 stappen 100 stappen naar rechts 98 terug ,,,,, 100 stappen naar lings 102 stappen terug

mijn vorige machine met de zelfde instellingen heeft dit niet die werkt perfekt ,, het verschil is wel dat daar een bestuuring van damen aan zit en nu een bestuuring van stappenmotor.nl

groeten
Richard
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Rimpelsteeltje »

Floppy schreef:Probeer eens wat met de gratis versie van Mach3 of een ander besturingsprogramma.
euuu ja dat zou ik een kunnen probeeren natuurlijk ,,, maar het leek mijn zo raar dat de andere machiene er wel op werkt en deze niet
maar bedankt voor de tip
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door scyllatech »

Hoi Richard,

Je verhaal komt me bekend voor. Al meerdere keren meegemaakt. De theorie van Marcel klopt helemaal.
In de interfacekaarten van Leeuwinga zit het beslist niet, daar heb ik er al meerdere (verschillende) van gebruikt.
Heb je al geprobeerd in het menu Pins and Ports / Motoroutputs het directionsignaal van high naar low om te zetten.
Er is een wezenlijk verschil of je met een opgaande of neergaande flank de richting bepaalt en dat zou misschien je probleem kunnen verklaren. Juist omdat het steeds om 2 stappen gaat moet je het in deze richting zoeken.
Een kleine condensator, 15 pf b.v. parallel aan signaal en ground, bij de drivers kan ook net het verschil maken.

Hoe weet je trouwens, dat het steeds om exact 2 stappen gaat. Ben wel benieuwd hoe je dat meet, want dat is wel essentieel om het probleem in kaart te brengen.

Succes

Riny Assink
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Rimpelsteeltje »

heb wederom alle vinkjes geprobeerd in mach2 ook van de active low voor de singaale en heb ook de condensators gehaald en geprobeerd ,, denk zelf ook dat het daar ergens zit ,

maar helaas ,, niets heeft geholpen

toch bedankt voor u advies

groeten
Richard
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door create »

Heb je software matig in mach de backlash ingesteld?? of heb je 0 backlash!

gr Create
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: stappen verlies ?? help

Bericht door Rimpelsteeltje »

het heeft een halfjaarje geduurt maar het probleem is opgelost ,, ik heb nu mach 3 inplaats van mach 2 ,,, en geen stappen verlies meer ,,, hoe het kan weet ik nie , wand alle instellingen staan het zelfde ,, maar ik ben er gelukkig uit gekomen ,, de machine werkt nu perfekt ,,

tot het volgende probleem dan maar weer
groeten
Richard
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Plaats reactie