Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

Ha,

Na een aantal vragen gesteld te hebben, misschien ook leuk om mijn vorderingen te laten zien.

Op basis van volgende ontwerp:
Afbeelding
Ben ik begonnen met de bouw van mijn vijf-assige joekel-frees. Enorm geholpen door diepchess.

Voor de foto's tot zo ver:
http://s1382.photobucket.com/user/dearg ... uw%20frees

Het geheel is opgebouwd uit HEA/IPE-profielen.
En verstevigd dmv staalplaten. Vastgehouden door bouten en moeren.
Uiteindelijk gaat ie +/- 2 ton wegen.

De buitenmaten zijn: 2000 x 2000 x 3000 mm
Werkbereik: +/- 1800 x 1400 x 500 mm

Het geheel gaat rijden op dubbel THK rails.
Gebruikt 4 nema 34 motoren en 2 maal nema 24. Closed-loop.
3.2 kW water-gekoelde spindle.

De basis ligt er dus al behoorlijk. De volgende stap is het vlakken van de X-balken en de rails bevestigen.
Tegelijkertijd wil ik een begin maken met de electronica. Bijna alles heb ik inmiddels binnen, dus kan ik gaan mijn schakelkast gaan inrichten.

Hoewel ik begin met een budget van +/-5K, zit ik daar inmiddels al wat overheen.
Ik hoop onder de 10K te blijven met een hoge nauwkeurigheid.

Besturing zal gaan via LinuxCNC.
Liefst zou ik de CAM-oplossing ook open-source hebben, niet per se gratis, maar wel open. Helaas is dat echt een 'missing link' binnen dit proces. Er zijn wat 3D-oplossingen, maar blijft allemaal een beetje hutjemutje-werk. Dit zou een zeer interessante ontwikkeling zijn, mocht dit soort software er komen. Ik ben nu ook in gesprek met een aantal ontwikkelaars om een open-source variant te laten bouwen.

Benieuwd wat jullie vinden, en eventueel aanvullingen zijn zeker welkom.
julesbosma
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2015 23:12

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door julesbosma »

Hoe wil je de krachten in de Y-richting gaan opvangen?
Je gebruikt hoge profielen, waarbij de verticale delen relatief dun zijn.
Het is wat lastig in te schatten, maar wanneer hier door de belasting vervorming optreedt, lopen je X-as wagens vast.
Hoe wil je de aansturing gaan doen, met welke software?

Leuk project!
Groet,
Jules
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door FSSF »

Zo dat wordt een flinke jongen inderdaad :shock: 8) Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door DaBit »

Diepchess heeft mij ook aan een Nema17 motortje en stepstickje geholpen. Heb 'm ook ooit op bezoek gehad.
Vreemde vogel? Jawel. Rotzak of onaardig? Nee, zeker niet.

@TS: ik vind het een rare constructie. Heb je wat meer detailplaatjes?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door fcnh »

Hmm, je kan niet zeggen dat je het niet groots ziet :P
Ik vind het raar dat de betonnen steunen niet op de uiterste hoeken staan.
Je had misschien de poutrels waar het bed op komt misschien langer kunnen maken en langs de buitenkant met driehoeken kunnen verbinden met je opstaande poutrels.
Bij zo'n project zou ik alles toch eens laten doorrekenen door iemand die er de kennis voor heeft om alle krachten en vervormingen in te calculeren. Of je moest het zelf kunnen en al gedaan hebben.
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

Arie Kabaalstra schreef:
Enorm geholpen door diepchess.
van de wal in de sloot?..
Wonderlijk dat je van alle info dit eruit pikt. De grap is hij geeft hoog over jou op.

@dabit: wat voor detailplaatjes? Van t ontwerp?

De z-as is in het getekende plaatje iet wat groot uitgevallen. Zal een stuk compacter worden.
De verticale balken op X zijn hea 500. Daar staan de gemiddelde huizen ook niet op. De doorbuiging zal minimaal zijn. 0,001 ofzo was t volgens mij.

Het doel is om met zo weinig mogelijk kosten zo'n ding te bouwen.
Die balken zijn lomp, intens onhandig als je ze 0,01 mm wilt verplaatsen, maar ze doen waar ze goed in zijn: zwaar en stijf zijn.
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

fcnh schreef:Hmm, je kan niet zeggen dat je het niet groots ziet :P
Ik vind het raar dat de betonnen steunen niet op de uiterste hoeken staan.
Je had misschien de poutrels waar het bed op komt misschien langer kunnen maken en langs de buitenkant met driehoeken kunnen verbinden met je opstaande poutrels.
Bij zo'n project zou ik alles toch eens laten doorrekenen door iemand die er de kennis voor heeft om alle krachten en vervormingen in te calculeren. Of je moest het zelf kunnen en al gedaan hebben.
Om het stellen makkelijker te maken ben ik van zes naar vier poten gegaan.
Als ik ze op de hoeken zet is m'n doorbuiging vele malen groter dan op deze manier.
Het ergste wat er nu zou kunnen gebeuren is dat het hele ding omsodemietert als het portaal op de uiteinden staat.
Maar dit kan ik makkelijker opvangen dan een doorbuiging in de basis
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door DaBit »

deargonaut schreef: @dabit: wat voor detailplaatjes? Van t ontwerp?
Ja..

Dit ziet er wel zwaar uit maar bepaald niet stijf. Die onderste grote balken van je opstaande randen zit dan wel een plaat omheen lijkt het, maar die daarboven dan weer niet.
Ik ben ook wel benieuwd naar die extra assen bovenop de cartesische. Dat zijn toch rotzakken om stijf te krijgen; de kans dat je daar een factor 1000 slechter zit als met je frame is best aanzienlijk. En dan hoeft je frame niet zo lomp.

Voor minimale doorbuiging gebruik je de besselse punten om te ondersteunen. 22% van de kant af dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door veteq »

Welk materiaal ga je ermee frezen?
Is het alleen voor schuim of wil je ook hardere materialen bewerken, welke tolerantie wil je ongeveer gaan halen.

Een vijf-asser is tof man, gaaf
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door Lude »

Ik zou de I profielen door kokers vervangen, heb nog nooit een I of H profiel gezien die recht genoeg was (en blijft) voor een freesmachine. Heb zelf de basis van 100x200x8 koud getrokken koker gebruikt. Deze waren na wat finetuning aardig recht (genoeg).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:@TS: ik vind het een rare constructie. Heb je wat meer detailplaatjes?
Dat was precies mijn idee bij dat plaatje.
Om onderaan te beginnen, die 6 stukjes draadeind waar die hele machine (2000kg) op staat is waarschijnlijk om trillingen vanuit de grond te verminderen. :|
Die zijwanden lijken idd. ook wat wankel.
Zo'n grote tafel zou ik geloof ik direct op de grond monteren, waarom nog een halve meter omhoog.
Je stelt die 2 onderste I-binten met kleine voetjes op de betonvloer, en ondersabelt dan het geheel.
Dan zou ik denk ik die portaal buiten m'n tafel laten komen en ook over die onderste I-balken laten lopen. BIj een 5 asiige machine heb je snel heel veel ruimte verlies door de kanteling de freesspil.

Maar ik geloof dat wij niet weten wat het uitgangspunt van deze machine is.
5 assig, misschien alleen om schuimmodellen te frezen ? Met een gewenste nauwkeurigheid binnen ?? mm.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door skillalot »

Ik ga me niet mengen in de discussie over de constructie.
Ik wil alleen wel even kwijt dat ik het echt fantastisch vind dat je ook echt aan het bouwen bent.
Meestal blijft het bij dit soort projecten hangen in de ontwerpfase, nu wordt er ook echt iets gebouwd.
Ik ga dit bouwdraadje met plezier volgen. :mrgreen:
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

Dank voor de reacties.

Wat betreft de constructie. Deze is - nu al - behoorlijk stijf.
Alle bouten worden op moment aangedraaid. Wat niet in de afbeelding staat zijn nog een paar zijplaten. Hierdoor wordt bijna alles een gekunsteld koker-profiel.

Ik heb gekozen om de tafel op werkhoogte te maken, omdat dit toch prettiger werkt.
Zeker als ik het gehele oppervlak wil gebruiken is het lekkerder om het te verspanen materiaal op heuphoogte neer te leggen. Zodat ik met gestrekte rug kan werken.

Maar hoewel ik dit allemaal vertel vind ik het weinig opbouwend, eerlijk gezegd.
Zoals te zien is de basis opgebouwd, dus daar ga ik niet echt aan tornen, moest dat niet nodig zijn.
Ik moet zeggen ik heb geen opleiding binnen dit vakgebied, en ben meer van de trial-and-error-methode.
Toch heb ik veel mensen naar dit ontwerp laten kijken, waaronder diverse jongens werktuigbouwkunde van de TU Delft. Zelfs zij zeggen dat dit behoorlijk overkill is.

Ik zou het leuk vinden om dingen te horen die ik nog kan incorporeren in het proces. :)
Bijgaand nog wat detail-afbeeldingen. Wellicht helpt dat.

Dank nogmaals!

Groetjes!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door DaBit »

deargonaut schreef: Maar hoewel ik dit allemaal vertel vind ik het weinig opbouwend, eerlijk gezegd.
Ik zou het leuk vinden om dingen te horen die ik nog kan incorporeren in het proces. :)
Wat wil je horen dan?

Net zoals de rest vind ik het leuk dat je met de bouw begonnen bent; meestal blijft het inderdaad bij wilde plannen en iemand die ook eens niet alleen maar lult maar ook poetst is een verademing.
Maar je gaat er wel 5k-10k in stoppen, en dan is het wel leuk als het apparaat ook enigzins presteert.

Kijk ik naar je spindelophanging, dan zie ik een slap plaatje met 3 beugeltje op een draaipunt aan een lange spriet. Da's net zoiets als een auto gebruiken om het topje van de antenne stil te houden bij tegenwind.

Als ik van mijn machine een 5-asser zou willen maken, dan zette ik een grote draaischijf op het bed (C-as), bouwde ik een Z-as kolom die kwa stijfheid past bij de rest van het frame en de af te leggen afstand, en monteerde ik daar de spindel op via een groot formaat kruisrollager zodat die 'van links naar rechts' kan kantelen (B-as als je de beweging van je portaal Y noemt).
De aandrijving deed ik dan via een spelingsarme wormaandrijving of nog liever een harmonic drive.

De draaitafel zit dicht bij het bed, dus die is stijf te maken. De spindel hoeft maar 1 kant op te zwiepen, en dan kan de kolom makkelijk veel substantieler gemaakt worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie