Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

skillalot schreef:Wat voor apparaatje heb je nu, en welke elektroden gebruik je om te lassen?
Bouwmarktspul. Een ferm ding 100A met ferm electrode. Weet even niet welke. 70...nogiets.
Ik kan me voorstellen dat dit niet echt goed is. Maar ik heb toch geen vergelijkingsmateriaal dus dat scheelt ;-)
Ik krijg ding in elk geval nu aan elkaar vast.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lastig uit te leggen, maar probeer eens op 1 plekje een smeltbadje te creeren met die elektrode.
Misschien de stroom wat hoger, niet te snel met die elektrode, rustig laten sudderen.
En met een antiek goedkoop lasapparaatje kun je echt wel lassen. Misschien maar 5 minuten, maar in die tijd kun je heus wel een net rupsje leggen. (een enkel keertje haal ik m'n ruim 40 jaar oude gebakje uit het stof, werkt best)

Maar wel het staal even blank maken. Als de boel schoon is gaat het een stuk beter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door @lex »

Kijk eens op youtube, daar zijn best wel wat filmpjes te vinden zodat je een beetje een idee krijgt hoe het werkt.
Gebruik ook een gemakkelijke (rutiel)elektrode, bijvoorbeeld een Lincoln Universalis of filarc 46s.
En dan eerst oefenen op proefstukken voordat je aan je machine gaat lassen.
Je hebt echt geen halfautomaat nodig voor een goede las.

Groet,
Alex
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door DaBit »

100A is voor dat dikke staal niks te royaal, dus de stroom mag vol open. Een paar 'echte' elektrodes halen van Lincoln ofzo scheelt ook nog wat tov Ferm. 2,5mm is wel een mooi maatje voor jouw apparaat schat ik zo.

Verder even een paar youtube-filmpjes bekijken, http://www.weldingtipsandtricks.com eens doorneuzen en even oefenen op een stukje los ijzer. Een mooie lasrups op dun staal is lastig, maar iets acceptabels op dat dikke staal van je moet je met een paar uurtjes oefenen wel onder de knie kunnen krijgen.

Als ik zo eens kijk ben je wat haastig. Hard uit de duim gezogen leg je met jouw apparaatje een centimeter lasrups in 5-10 seconden tijd. Zo 'hard' moet je het inderdaad in laten branden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En HEEL belangrijk: Doe je aardklem aan hetzelfde stuk ijzer als waar je aan last. Als dat via die lineaire geleidingsrails moet komen, zijn ze nu al stuk. ( op de overgang waar de kogels raken heb je zo weinig materiaal dat het daar wel wil weg smelten )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door benkr »

Spreek je nu uit ervaring Hugo?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:Spreek je nu uit ervaring Hugo?
Ja. :lol:

Weliswaar niet zelf gedaan, maar heb eens een unit voor iemand gerepareerd. In die machine zat een puntlasunit.
Na een paar dagen waren die kogelbussen alsof er zand in zat, we begrepen er niets van.
Totdat ... o, die massa kabel is niet terug gemonteerd. :oops:

Goede leermomentjes, de schade was redelijk te overzien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

Dank allemaal!
Elke las gaat inmiddels mooier. Omdat de plaat iets wat schuin is aan de voorkant moet ik er een soort van tussendoor, dat maakt het niet makkelijker.

Wat ik mij afvraag, qua stijfheid voor de staanders op het bed, zijn twee dikke platen (10 - 15mm) aan de voor- en achterkant van de balk. (vier in totaal dus) voldoende om de doorbuiging te beperken.
Of moet ik beter platen over de hele lengte aan de zijkant vastmaken?

Groetjes!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door DaBit »

Je kunt beter dunnere plaat pakken over de hele lengte. Die 'maak-er-een-doos-van'-platen hoeven opzich niet dik te zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

DaBit schreef:Je kunt beter dunnere plaat pakken over de hele lengte. Die 'maak-er-een-doos-van'-platen hoeven opzich niet dik te zijn.
Ik probeer te achterhalen wat dan minder dik is. Maar ik weet niet zo goed welke 'parameter' ik van staal nodig heb om dat te berekenen?
In theorie heb ik echt weinig nodig, omdat de trekkracht van staal redelijk hoog ligt. En omdat ie over de hele lengte vastzit verdeelt dat ook de spanning. Is 2 mm dan voldoende?

Groetjes!
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door ruudpg »

Als je de plaat vast wil lassen, is het misschien beter om te kijken tot welke plaatdikte je kunt lassen zonder dat er gelijk gaten in vallen, dan is 2mm wellicht net iets te dun, de las moet ook goed inbranden in dat waar je de plaat aan wilt hechten, mijn ervaring is dan als je nog niet zo behendig bent in het lassen om materialen te nemen van ongeveer dezelfde dikte.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door DaBit »

deargonaut schreef: Ik probeer te achterhalen wat dan minder dik is. Maar ik weet niet zo goed welke 'parameter' ik van staal nodig heb om dat te berekenen?
De E-modulus. Sterkte is totaal niet van belang voor een CNC-machine frame.
Het stikt op het Internet van de 'beam deflection calculators' voor diverse doorsnedes. Speel daar maar eens mee om wat gevoel te kweken.
In theorie heb ik echt weinig nodig, omdat de trekkracht van staal redelijk hoog ligt. En omdat ie over de hele lengte vastzit verdeelt dat ook de spanning. Is 2 mm dan voldoende?
Zolang de plaat niet gaan knikken ben je met over de hele breedte 0,5mm plaat hoogstwaarschijnlijk beter af dan met enkele strips van 10mm. Voor de zekerheid zou ik het moeten simuleren of narekenen, maar ik denk dat het gevoel aardig klopt.

Realitycheck: er hangen genoeg wegen-bruggen aan een paar staalkabeltjes en veel spoorbruggen zijn ook maar relatief iele balkjes in een vakwerk.

2mm is dus opzich ruim zat. Alleen zonder laservaring met een elektrodeapparaat 2mm plaat vastbakken op dikke balken valt best tegen. Dan zul je toch een beetje extra moeten oefenen vrees ik.
Een keer een gaatje oid is niet zo erg. Dat plamuur je straks dicht, lik verf erover, ziet niemand meer wat van.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

Dank weer allen.
Met dit soort dingen kan ik echt weer verder.

Dank nogmaals en keep you posted!
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

Goedenavond!

Aangezien ik nu toch ben begonnen lassen heb ik ook opnieuw gekeken naar de Z-as, omdat hier ook wel wat opmerkingen over kwamen.
Wat vinden jullie van het volgende?

Het is vooral een schematische weergave, maar geeft wel de constructie goed aan.
De Y loopt, zoals eerder is voorgesteld, op de onderste koker aan de 'voorkant' en op de bovenste koker aan de 'bovenkant'.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie