Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door cncjohn »

Het zal er ook veel aan liggen wat deargonaut met zijn machine wil gaan doen
Natuurlijk kun je met een t slot bed alle kanten op maar ik zie onder 5 assige portaal machines toch ook vaak een open raster frame met op draadgaten op een bepaalde steek.
voordeel is dan dat je spanen door de tafel heen kunnen vallen. Grote bak eronder en dat is makelijk schoonmaken
Je kan dan altijd nog een spoilbord opspanen om iets vlaks te bewerken evt met vacuüm
Maar ik neem aan dat je daar geen 5 assige machine voor bouwt
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door FSSF »

Ach ik kan mij in beide punten wel vinden, tot nu lijken de kosten wel mee te vallen en is het voornamelijk staal en wat geleiding wat ik voorbij zie komen, en een plaat hout kost niks en je kan in ieder geval wat proberen, al ben ik de draad hier ondertussen wel beetje kwijt. :oops: :lol: .
Een plaat volkern of betonplex kun je wel wat mee uiteraard maar het is verre van ideaal, zowel qua stevigheid als opspanmogelijkheden. Voor een portaalfrees waar enkel of vooral plaatwerk mee gedaan wordt kan het als je wat leuks verzint voor het opspannen. In jouw geval niet echt van toepassing en wil je gewoon zo stevig mogelijk kunnen opspannen en geen gezeur hebben met een kromme opspanplaat om de koelvloeistof erin is getrokken.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door hainjedaf »

Wat is er mis met de 'gatenplaat' constructie?

Ik denkd an aan de oplossing van DaBit in zijn epoxybeton machine.
-grote vlakke plaat,
-deze met de machine zelf nabewerken
-getapt gatenraster aanbrengen.

Dan heb je optimale opspanvrijheid met zo'n grote machine.
Lijkt me handiger dan een T-sleufplaat waarbij je altijd beperkt bent door de locatie van de T-sleuven.
En dan de moeren die je over een grote afstand door de sleuven moet schuiven.
Op een draadgaten plaat kan je naar mijn mening veel flexibeler in- en omspannen.

Bij voorbeeld, na een binnenbewerking waarbij het werkstuk met kikkers aan de buitenrand vast zit,
een aantal spanbouten door het werkstuk heen, de plaat in.
Dan de kikkers verwijderen om de buitenkant te bewerken, zonder je werkstuk opnieuw te hoeven nullen/uitklokken.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door andrefc101 »

hainjedaf schreef:Wat is er mis met de 'gatenplaat' constructie?
Als ik zo naar de gebruikte materialen kijk gaat het om een behoorlijk zware 5-assige machine, dus geen Micky Mouse graveermachientje. Dan zou ik toch wel fijn vinden als mijn werkstuk echt vast staat, en niet aan een paar M8 moertjes.... En in al de dertig jaar dat ik frees, heb ik me nog nooit beperkt gevoeld door mijn T-sleuven.....
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

Okay, helder.
Weten jullie dan toevallig adresjes waar ik goedkoop een sleuventafel kan vinden?
Ik heb die man van marktplaats gemaild, maar ik verwacht dat hij er geen vier heeft liggen.

Groetjes!

PS - Ik kan mij ook voorstellen dat de basis een gatenplaat is en dat ik een 'modulaire' t-sleuventafel heb die kleiner is. Zo heb ik het gemak van sleuven, maar budgetair scheelt dat een boel.
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door fcnh »

Dat is ook een mogelijkheid, er komen genoeg opspantafels voorbij.

https://www.troostwijkauctions.com/nl/5 ... 3-3780751/
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef:
hainjedaf schreef:Wat is er mis met de 'gatenplaat' constructie?
Als ik zo naar de gebruikte materialen kijk gaat het om een behoorlijk zware 5-assige machine, dus geen Micky Mouse graveermachientje. Dan zou ik toch wel fijn vinden als mijn werkstuk echt vast staat, en niet aan een paar M8 moertjes.... En in al de dertig jaar dat ik frees, heb ik me nog nooit beperkt gevoeld door mijn T-sleuven.....

Precies.. en op grote machines zit je ook nog eens met 16 mm t-moeren en M12 draadeinden/bouten..

't grote nadeel van een gatenplaat is dat je de schroefdraad wel goed schoon moet houden.. ik heb eens een Mazak gezien met een gatenplaat.. leuk.. maar alle niet gebruikte gaten waren afgedicht met een "schroef".... zo blijf je bezig.. ben je eerst een uur bezig met schroeven in en uit draaien om de juiste gaten open te maken, en andere weer af te sluiten.. en zelfs dan lopen ze nog vol met koelmiddel..

een T-Gleuven plaat maak je veel makkelijker schoon.. op school hadden we een "T" van plaatstaal, die trok je erdoor, en alle spanen waren eruit.. op de Bridgeport van de zaak, gewoon uitspoelen met koelmiddel..

mocht je met "klein werk" zitten.. kun je altijd een losse opspanplaat op je basis opspanplaat monteren.. Ik had in het verleden een gaten rasterplaat met M6 erin, die ik met 4 bouten en een Spie uitgelijnd op de tafel van de Bridgeport kon zetten.. ik deed met die grote machine ook onderdeeltjes van slechts enkele centimeters, en soms minder dan een centimeter dik.. die gaan niet in de machineklem.. daar was ie te groot voor.. met die rasterplaat had ik een modulair klemsysteem voor de kleinste onderdeeltjes..

Ohja...
Dit is argumenteren.
Wat Arie/Jan deed was dat niet.
Ok.. misschien ben ik een zeikerd.. so be it.. maar moet je dan iets wat je zelf ook had kunnen verzinnen gaan beargumenteren?.. de vraag alleen al geeft in mijn ogen al aan dat er niet echt over nagedacht is..
Is het sommigen misschien opgevallen dat ik veel minder post dan vroeger?.. dat heeft een reden..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door Sven »

Ik vind, puur persoonlijk, dat je altijd met zuivere argumenten moet komen.

Meer geld uitgeven omdat je toch al veel geld aan het uitgeven bent is wat mij betreft echt een prustargument.

Je kan er geen goede redenering uit halen waar je een beslissingsproces mee kan sturen.

In dat kader vond ik het argument van Sacha veel beter.
Ja, een cnc kan als systeem om mee te werken veel en veel beter worden met een T-sleufbed, dat was bij mij ook zo.

Maar als iemand met zijn zelfbouw 5-asser dagen achter elkaar hardschuim gaat frezen (ik weet niet of TS vermeld heeft wat ie gaat doen) dan kan je met een mdf rasterplaat misschien net zo goed uit de voeten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef:Maar als iemand met zijn zelfbouw 5-asser dagen achter elkaar hardschuim gaat frezen (ik weet niet of TS vermeld heeft wat ie gaat doen) dan kan je met een mdf rasterplaat misschien net zo goed uit de voeten.
En als je nu voor de verandering zelf het hele topic wat beter leest en bekijkt, zou je dan niet dat de conclusie komen dat die zware gelaste balken (ja, hij last wel aanzijn portaal), een beetje overdreven is voor wat schuim?
Dat is toch wel een redelijk argument, of niet?
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

Ha!

Ander dingetje weer.
Ik wil een set collets kopen. Wat voor soort gebruiken jullie? Qua runout enzo?

Groetjes!
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

Goedemorgen!

Het is zover.
De freeskop zit op de machine. Vooralsnog is 'ie drie-assig, dat is okay, want dan kan hem gebruiken om de vierde en vijfde as te fabriceren.
Doodeng om 'm de eerste keer in het hout te laten draaien, maar er zijn nog geen freesje gebroken en ik moet zeggen het resultaat ziet er echt wel goed uit! Ik ben niet veel verder gekomen dan een tekstje en wat groeven.

Echter, ik snap blijkbaar geen drol van LinuxCNC.
Wellicht dat iemand mij een beetje op weg wil helpen?

- De maatvoering lijkt niet te kloppen.
Ik heb 'm ingesteld op MM, maar als ik doe: G0 X50 zit ik op 25,5 mm. Waar kan dat mee te maken hebben?
- De drivers slaan vaak in overdrive
Dit lijkt iets te maken hebben met de feedrate, ofwel de step-on/step-len. De informatie hierover is niet gedocumenteerd. Hoe kan ik dit tunen?
- Hoe kan ik het maximale uit mijn machine halen qua feedrate?
Onbelast kan ik (volgens de instellingen) +/- 900 mm/min halen. Dit lijkt in werkelijkheid een stuk hoger te liggen, wat volgens mij te maken heeft met mijn eerste vraag.

Hoewel ik nog heel veel kan en moet tweaken ben ik eerlijk gezegd best blij met hoe ver ik binnen een klein jaar ben gekomen. Na alle reacties hier was ik bang dat alles zou ontploffen zodra ik op 'play' zou klikken, maar dat is gelukkig nog niet gebeurd ;)

Ik hoor graag weer van jullie!

Groetjes!

PS - Ook nog een filmpje, waar vrij weinig op te zien is
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door javanree »

deargonaut schreef: - De maatvoering lijkt niet te kloppen.
Ik heb 'm ingesteld op MM, maar als ik doe: G0 X50 zit ik op 25,5 mm. Waar kan dat mee te maken hebben?
Klinkt als fout ingevulde waarde(s) in de stepconf / pncconf. Hoe precies is die 25.5 ? Het is net geen factor 2, maar ik zou even om te beginnen je microstep waarde voor de X-as de helft kleiner maken. Zo te zien bij jou is dit STEP_SCALE , die waarde voor de X halveren

Zou overigens eens http://linuxcnc.org/docs/2.7/html/confi ... gt_section eens goed doorlezen en je parameters opnieuw nalopen
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Bouwverslag stalen vijf-assige frees

Bericht door deargonaut »

javanree schreef:
deargonaut schreef: - De maatvoering lijkt niet te kloppen.
Ik heb 'm ingesteld op MM, maar als ik doe: G0 X50 zit ik op 25,5 mm. Waar kan dat mee te maken hebben?
Klinkt als fout ingevulde waarde(s) in de stepconf / pncconf. Hoe precies is die 25.5 ? Het is net geen factor 2, maar ik zou even om te beginnen je microstep waarde voor de X-as de helft kleiner maken. Zo te zien bij jou is dit STEP_SCALE , die waarde voor de X halveren

Zou overigens eens http://linuxcnc.org/docs/2.7/html/confi ... gt_section eens goed doorlezen en je parameters opnieuw nalopen
Dank, hier heb ik inderdaad een fout gemaakt.
Ik had scale op 400 ingesteld (vanwege microstepping), maar dat is niet 1:1 natuurlijk. Nu op 80, dat gaat goed!
Plaats reactie