UV laser

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UV laser

Bericht door DaBit »

DaBit schreef:Heb toch maar eens de gok genomen en daar een 405nm diodemodule plus G2 glazen lensje besteld.
Die was binnen. De beschermbril nog niet echter, dus maar even kort spelen. Het glas van m'n automatische laskap blokkeert 405nm ook aardig effectief. Als de vlek een centimeter is dan zie je 'm niet meer, en een spot van 3mm alleen maar als je weet waar die schijnt. Daar kwam ik achter toen mijn vinger per ongeluk in de straal kwam, auw!
Maar toch vertrouw ik het niet.

Zoals geleverd zal er uit de dikke duim een 800mW uit komen.

Stoken, afstand een meter, niet heel nauwkeurig de focus geregeld:
Afbeelding

Beetje spelen met materiaal van- en naar de laser toe bewegen, amplitude beweging circa 5cm. Boortje is een 1mm boortje:
Afbeelding

0,5mm dik witte PP folie snijden doet-ie ook, evenals zwarte anodisering van aluminium branden. Kleurloze anodisering niet. In hout brand het circa een millimeter diep, maar vlot gaat dat niet dan.
Als ik zo moet schatten is een ellips van 30x10um op het materiaal haalbaar met dit lensje, en de divergentie van de straal valt reuze mee. Veel vermogen heb je dan niet, maar de vermogensdichtheid is best behoorlijk.

Diameter module is 12mm. Keertje een koperen huisje draaien van 16mm met de straal coaxiaal door een blaasmondje. Past in een spantang, perslucht erop door een 4mm slangetje, deel van de perslucht mag dan rook wegblazen door het blaasmondje heen, deel van de perslucht kan het koperen huis koelen. Handig stukje gereedschap dan.

Maar eerst de beschermbril. 800mW 405nm waarvan de smalle bundel een smalle bundel blijft vind ik best eng.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: UV laser

Bericht door cocodile »

Valt nix tegen denk ik, zou je misschien kunnen testen wat ie met Acrylaat doet?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UV laser

Bericht door DaBit »

Plexiglas is nog transparant voor 405nm, dus dat zal niet gaan werken vrees ik. In ieder geval niet voor transparant plexi.

Ik vermoed dat het met dun gekleurd plexi wel werkt (heb het alleen niet liggen), maar dan nog betwijfel ik of zo'n diode een praktische oplossing is om dat spul in 'normale diktes' te snijden. En niet alleen deze, maar eigenlijk alle 'simpele' diodemodules bestaande uit de diode, een heatsink en een lens. Dat geld ook voor de >5W blauwe lasers; die leveren weliswaar meer vermogen, maar je kunt het met enkel een paar lenzen niet focussen op een even klein puntje als deze.

Mijn doel met deze: nieuwsgierigheid bevredigen (is gelukt), graveren van zwart geanodiseerd aluminium (lijkt te kunnen), snijden van papier en kunststoffolie (kan), en ik wil wel eens proberen of ik hier oftewel direct een printje mee kan belichten, oftewel een dun laagje lak aangebracht op kale PCB mee kan verdampen. Met beiden heb ik niet bijzonder haast, maar dat hoort ook bij het bevredigen van de nieuwsgierigheid.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: UV laser

Bericht door benkr »

Dat branden op afstand heb ik mooie voorbeelden van gezien, een kennis was enkele jaren geleden een van de grootste op het gebied van laser shows in doscotheken en op dance feesten en dergelijke.
Als hij dan ergens kwam waar 'obstakels' hingen dan was het zijn gewoonte om vanaf zijn standplaats met een laser alles wat in de weg hing (vlaggen, slingers etc.) gewoon weg te snijden, werkte tot op tientalle meters afstand.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UV laser

Bericht door DaBit »

Maar even hier verder, als de originele topicstarter dat vervelend vind moet-ie het even melden.

Montage van de 405nm laser:

Afbeelding

Huis voor de laser gemaakt uit roodkoper ivm warmteafvoer. Perslucht en stroom worden aangevoerd, de perslucht blaast coaxiaal met de laserstraal om rook en troep weg te blazen, te voorkomen dat er rommel op de lens neerslaat, en koelt ook nog eens de diode/het huis. Roodkoper en geforceerde luchtkoeling is een beetje overkill allemaal; er gaat elektrisch 3,5W die diode in. Maar aan de andere kant: een koele laserdiode is een gelukkkige laserdiode.

Dekseltje heb ik uit messing gemaakt; van roodkoper draaien en frezen krijg ik hoorntjes.

Even kijken waar de focus ligt; nog niks aan afgesteld. Perslucht door het laserhuis nog niet actief (dat deel moet ik nog maken), wel had ik de 'gewone' blazers in de spindelneus aangezet:
Afbeelding

En even gauw F-engrave gedraaid met 500mm/min voeding, 1,5mm hoge letters, laser op 800mW. Boortje ligt erbij ter referentie, en is een 1,5mm boortje.
Noot: ik kan de laser nog niet uitzetten, behalve met de knop van de voeding, dus dat je de rapids tussen de letters ziet is normaal.
Afbeelding

Die letters zijn nog aardig diep gegraveerd. :shock:

Leuk speelgoed. :mrgreen:

Nu toch eerst maar eens wachten tot die beschermbril binnen is en een laserdrivertje maken die ik vanuit LinuxCNC met de nodige kHz-en kan pulsen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UV laser

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's interessante materie..

kun je niet eens testen of een dergelijk lasertje ook Titanium kan "verdampen?.. desgewenst kan ik wel eens een "snippertje" opsturen naar je als je dat eens wilt testen..

met zo'n mooie compacte unit is een lasergraveermachientje zo gebouwd... bereik hoeft voor mij niet groot.. A 4 is al meer dan zat...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UV laser

Bericht door DaBit »

Ik heb hier wel wat grade 1 titaniumdraad liggen voor in m'n elektrische peuk, ik zal het eens proberen. De vermogensdichtheid die ik kan halen is vrij hoog (het absolute vermogen echter niet) en de warmtegeleiding van titanium laag. Maar ik waarschuw je alvast dat zelfs als het gaat dat het compleet niet opschiet :lol:

Overigens is mijn unit nog groot. Laserdiode en lensje krijg je in een kubieke centimeter als het moet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: UV laser

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind het leuk. :mrgreen:

Wat is het voordeel als je em straks gaat pulsen ?
Kun je niet simpel een laser disable aan je G0 koppelen ? ( of enable, maar die moet dan aan G1,2,3)
Of is een M funktie net zo makkelijk?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: UV laser

Bericht door Breaker »

Interessant!

Met pulseren kan je veel beter controleren hoeveel vermogen je wilt afgeven in een bepaalde tijd. Geeft dus een extra parameter. Vergelijk het met een toerental van een spindel, die wil je ook niet altijd op maximum toerental hebben draaien.

Bovendien kan je de energie concentreren in een puls zodat de puls sterker wordt dan de laser continue aan zou kunnen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UV laser

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik vind het leuk. :mrgreen:
Ik ook :mrgreen:
Dingen die licht geven of bewegen zijn toch een beetje magisch.
Wat is het voordeel als je em straks gaat pulsen ?
Laserdrivertje dat erbij zat is al stuk. Geen idee waarom exact, al vond ik 'm wel erg warm worden.
Nu had die toch geen modulatie-aansluiting en ik vertrouw de stabiliteit van die elcheapo switchmodedingen niet (enkele nanoseconden lang teveel vermogen is genoeg om de diode schade op te laten lopen), dus ik maak zelf wel een lineair stroombronnetje.

En als die een beetje snel kan pulsen dan kan ik behalve het vermogen instellen de boel ook rasterdata voeren, een bitmap dus. Machine gewoon in een rechte lijn laten bewegen, laserintensiteit regelen met een bitmap.

Verder werkt soms gepulst laseren beter. Opwarmen/uitzetten, afkoelen/krimpen, opwarmen/uitzetten, afkoelen/krimpen, etcetera is vrij effectief in het slopen van materiaal. Of dat met een 'zielige' 800mW ook al van toepassing is weet ik niet. Ach, anders bouwen we gewoon een keer een Q-switched Nd:YAG laser. Voor de prijs van een fatsoenlijk 60W CO2 buisje plus voeding zou ik een aardig eind kunnen komen denk ik zo :mrgreen:
Kun je niet simpel een laser disable aan je G0 koppelen ? ( of enable, maar die moet dan aan G1,2,3)
Of is een M funktie net zo makkelijk?
Een M-code is helemaal niet makkelijk voor dit soort zaken, want dat zijn queuebusters. Geld niet alleen voor LinuxCNC, maar volgens mij net zo goed voor Mach3, Eding, etc.
De lookahead kan niet voorbij een queuebuster kijken en de assen moeten stilstaan tegen de tijd dat die code uitgevoerd moet worden, dus als je M-codes gaat gebruiken om de laser aan/uit te schakelen dan gaat de executie van het programma hakkelen.

Koppelen aan G1/2/3 kan makkelijk en is opzich geen stom idee als extra maatregel. De infrastructuur ligt er al; met de taster doe ik hetzelfde en luister ik beter naar dat ding als-ie bezig is met een G38.x.

Maar het mooiste werkt volgens mij nog gewoon botweg reageren op de gecommandeerde Z-as positie. Derde, vie4rde en vijfde cijfer achter de komma '351' is laser aan, anders uit. Ik noem maar wat. Dan kun je ook elke willekeurige graveersoftware gebruiken. Dan is je 'graveerdiepte' Z=0.00351 en je veilige hoogte Z=0.00400 ofzo. Z=22.34351 als graveerhoogte en Z=22.34400 als veilige hoogte zou ook werken. Die minimale afstand afleggen is ook met reeele acceleraties vlot en die getallen kun je in elk G-code genererend programma inkloppen.

Beetje gekunsteld, maar zo kan ik wel nog 1000 G1's per seconde doorpompen als ik dat zou willen, blokkeer ik geen enkele optimalisatie van de trajectplanning en weet ik zeker dat laser en positionering volledig synchroon lopen.
Breaker schreef: Bovendien kan je de energie concentreren in een puls zodat de puls sterker wordt dan de laser continue aan zou kunnen.
Met diodelasers niet, of althans niet de types die simpele zielen zoals jij en ik kopen.

Het uitgangsvermogen daarvan word bepaald door de thermische huishouding (daar kun je wel wat aan doen), maar ook door het maximale vermogen dat de 'spiegels' aan weerskanten van het kristal aankunnen. Enkele nanoseconden teveel vermogen en je schiet die spiegels stuk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UV laser

Bericht door DaBit »

Met zuurstof, 25mm dik staal:

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: UV laser

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Huh... :shock: hij is leuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: UV laser

Bericht door assink »

:lol:
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: UV laser

Bericht door cocodile »

Nou moet ik aan de zuurstof. :shock:
Plaats reactie