ombouw cnc (colinbus profiler)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door tommyken »

Ik denk niet dat er cnc bouwers in mijn directe omgeving aanwezig is.
Maar linuxcnc kan mss een idee zijn. Eventueel in combinatie met raspberry pi. Toen ik ergens een lijst opzocht voor boards en drivers en steppers moest ik toch zoeken. Dus ik denk dat ik er maar mee stop. Heb niet de kennis om uit te zoeken welk met wat kan doen werken of welk met wat werkt.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door Breaker »

tommyken schreef:Ik denk niet dat er cnc bouwers in mijn directe omgeving aanwezig is.
Misschien lees ik eroverheen, maar welke omgeving heb je in gedachten? Altijd handig om een indicatie in je profiel te zetten, dan kunnen forumleden in de buurt dat makkelijk zien en eventueel zelf reageren.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door tommyken »

Breaker schreef:
tommyken schreef:Ik denk niet dat er cnc bouwers in mijn directe omgeving aanwezig is.
Misschien lees ik eroverheen, maar welke omgeving heb je in gedachten? Altijd handig om een indicatie in je profiel te zetten, dan kunnen forumleden in de buurt dat makkelijk zien en eventueel zelf reageren.
Ik heb deze aangepast nu. Leesbaar bij de berichten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tommyken schreef:Maar linuxcnc kan mss een idee zijn. Eventueel in combinatie met raspberry pi. Toen ik ergens een lijst opzocht voor boards en drivers en steppers moest ik toch zoeken. Dus ik denk dat ik er maar mee stop.
Nou, stoppen is natuurlijk de meest simpele oplossing, zet em te koop, er is vast wel iemand die het als uitdaging ziet.

Maar je kunt natuurlijk ook een keuze maken wat je nu eigenlijk wilt, en kijken hoe dat op te lossen is.
Alles is in die machine aanwezig om te interfacen met wat je maar wilt. ( ja, er zal even wat uitgezocht moeten worden, niets schokkends )http://www.oreid.nl/profiler/instructio ... erface.pdf
Volgens mij kun je met een standaard breakout board uit de voeten. Moet je wel kiezen wat je wilt:
EdingCNC, Mach3, LinuxCNC ( ga voor bewezen technologie, vergeet die raspberry, pak gewoon een 2e hands pc )
Een beetje geld zal het wel kosten, wees duidelijk welke kant je op wilt, eventueel voor welk budget, en kijk of iemand je daarmee behulpzaam wil zijn.
Geef vooral ook aan wat je wel zelf kunt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door hainjedaf »

Kleine correctie: inmiddels WEL :) :)
Al is men er om de door Dabit regelmatig aangehaalde redenen niet echt enhousiast over.

http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... Design#USB
4. Why not use a micro controller over USB as a step generator

Short answer:
because it breaks the idea of the project - Linuxcnc as a machine controller.

Long answer:
If you wished to do rigid tapping with your usb based controller - you would have to add the tapping code to your microcontroller.
USB wil not allow reliable communication between the motion controller (linuxcnc) and the motor controller (your micro)
multiply that by other options and now you have basically made your micro controller into a motion controller.
This has been done in a fork of linuxcnc - usb to a mesa 7i43 card. araisrobo project (now uses machinekit IFAIK)
Het kan dus wel. en er zouden zelfs drivers voor USB MESA hardware zijn. Maar dan ga je dus voorbij aan de basisconstructie van linuxcnc in dat niet de machine controller (linux) maar de usb hardware de besturing doet.

http://store.mesanet.com/index.php?rout ... duct_id=68

Maar goed.. nietes welles nietes welles.... Lang genoeg graven op internet en alles blijkt mogelijk met linux :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door tommyken »

Die oreod link met nieuwe "print" het is mooi uitgelegd zonder schema. Ik zal wel zien wat er te doen valt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door Sven »

Vanaf nul beginnen met cnc geeft een leercurve.
Jij hebt het voordeel dat je niet eerst nog een machine hoeft leren te bouwen.

Ik denk dat je vooral eerst moet kiezen of je er wat geld aan uitgeeft of het juist zo goedkoop mogelijk houd en er daarna langzaam ingroeit.

Voor die laatste optie lijkt me linuxcnc de beste optie. Als de drivers idd nog bruikbaar zijn dan praat je over tientjes.
Goedkope pc met parallelle poort (en even een live cd met linuxcnc meenemen als je die zou moeten betalen) een parallelle kabel en misschien een breakoutbordje ( ik ben zonder begonnen)

Die basis, daar kom je prima doorheen met hulp van dit forum, als je je laat helpen ;)

Als je per se met windows wilt werken, dan moet je wat meer hardware kopen.
Maar daarna kom je er met het forum ook wel uit.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tommyken schreef:Die oreod link met nieuwe "print" het is mooi uitgelegd zonder schema. Ik zal wel zien wat er te doen valt.
Als dit er even bijpakt, past het in elkaar.http://forum.elektor.com/viewtopic.php? ... &t=2156078
En misschien even een mailtje naar Benny > Design: Benny Croonen peter.croonen1@telenet.be
( grappig als je benny heet dat je mail dan met peter begint, maar daar zal vast een verklaring voor zijn )
of die je nog zo'n print kan leveren, dan is het helemaal voor elkaar. Hoef je ook geen breakoutboard meer, direkt aansluiten aan de par.poort van de pc. ( met linux of mach, dat maakt niks uit voor de werking )

Misschien een dubble project met Sannevb samen ?http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=1 ... 4&start=14
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door tommyken »

Ik heb momenteel het volgend op het oog:
Raspberry pi (http://wiki.protoneer.co.nz/Raspberry_Pi_CNC) (Besteld)
stepperdriver : DRV8825 (nog te zoeken )
stepper motor: ik dacht aan Nema 23 (maar welke waar voor holding torque moet ik nemen ? IS dit hoog of laag ?
Is er een webshop in Europa die deze motoren verkopen ?

Of zou ik de huidige gebruiken ? Deze zijn ST4118 van nanotec (zou Nema 17 zijn)

voeding: 30 volt (moet nog zoeken waar)

Hopelijk heb ik alles. Het machische gedeelte ga ik nog nakijken voor verbetering.

Alvast dank,
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door wilfred1970 »

die kleine stepperdrivers koop je voor een paar centen op Ebay...wel in Hongkong en niet in China dat duurt me te lang.
Heb er zelf een stel op een Arduino GRBL bordje zitten.

Succes!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef:Kleine correctie: inmiddels WEL :) :)
Niet 'inmiddels' hoor. Als ik echt zou willen dan heb ik een uur of 4 code te kloppen en dan kan ik ook best een Pokeys57U als breakoutbord gebruiken voor LinuxCNC. Via USB stekkertje dus..

Overigens twijfel ik eraan dat je via USB geen gegarandeerde latency zou kunnen bewerkstelligen. Ik kan met USB 2.0 highspeed immers elke 125us een interruptpakketje sturen van maximaal 1024 bytes en die dingen hebben een gegarandeerde latency. Als de RT kernel de EHCI controller+root hub voor zichzelf heeft moet dat gewoon kunnen werken. In feite is het met Ethernet ook niet veel anders, en het probleem zit 'm dan volgens mij ook eerder in het feit dat er geen EHCI-controller ondersteuning in de RTAPI kernel zit. Zou misschien met RT_PREEMPT op te lossen zijn, misschien niet.

Magoed, aan de andere kant: tegen de tijd dat je dat USB robuust genoeg gemaakt hebt voor gebruik in een CNC-frees dan is Ethernet goedkoper, dus waarom zou je het willen..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door hainjedaf »

" gewoon, omdat het kan? " :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door DaBit »

Ga je gang, ik ben wel weer even klaar met dat effing USB.... :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ombouw cnc (colinbus profiler)

Bericht door hainjedaf »

Nee dank je.. heb door Hugo mijn handen vol aan C++ en een ARM Cortex-M3 dus mijn hoteldagen zijn gevuld.

(moet ik personeel nageven.. Niemand heeft raar opgekeken dat ik hier met een half elektronicalab zit :lol: )
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie