Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Fredsan »

Ik ben bezig mijn Optimum BF20L om te bouwen. In middels is de spindel behoorlijk veranderd: De motor is vervangen door een Sangmutan 1500W BLDC motor, de standaard MC2 opname is vervangen door een Usovo toolchanger, een beltdrive van Benchtop precision er op, Kluber Isoflex lager vet gebruikt. Er is dus niet veel orgineels meer aan de spindel. Met het in elkaar zetten van de spindel opgelet dat de lagers niet te strak zijn aan gedraaid, maar dat er ook geen speling in zit (zo ver als ik dat kan meten).

Met het rustig test draaien op 400 rpm merk ik na een half uurtje dat de temperatuur op de spindel behuizing rond de 35 graden zit. Niets schokkends dus. Als ik de boel op 1000 rpm zet gaat de temperatuur naar net boven de 40 graden. Op 1500 rpm gaat het richting de 45 graden.

Ik sta nu op het punt om de spindel 3000-4000 te laten draaien, maar wil natuurlijk niet dat de boel kapot draait omdat ik de lagers niet goed of te strak heb vast gezet.

Wat is een normale temperatuur van de lagers als de spindel op 3000 rpm draait? Wanneer moet ik me zorgen gaan maken dat de boel te heet wordt?

En wat is de juiste methode om lagers in te laten draaien?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door stef stuntpiloot »

Niet volledig aansluitend antwoord maar, ik heb zelf een keer lagers vervangen en kwam tot de conclusie dat ze redelijk vlot warm werden, het bleek dat ze te strak waren aangedraaid (voorspanning was te hoog op de lagers), toen werden ze erg warm na 5 minuten draaien, nu kunnen ze 2 uur draaien en worden hooguit lauw.

Ik weet niet in hoeverre je de modificaties hebt gedaan en of je ook zelf lagers geplaatst hebt? ZO ja dan zou ik dit in ieder geval even controleren. 35 a 40 graden vind ik overigens niet gek, zeker niet met het huidige weer. Hoe is de toolchanger gekoeld, lucht of water?
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Fredsan »

Ik heb de standaard lagers gebruikt, merk is nsk. De toolchanger heeft geen specifieke koeling. Het is een vervanging van de standaard mc2 met aantrek stang. De hele as haal je er uit en vervangt die met de tool changer. Op de BF20L heb ik helemaal niets gezien van koeling voor de spindel.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Caesar »

Ik heb zelf een toolchanger erop zitten, aangedreven door een 750 3 phase motor en die draait via een overspeed (riem verbrenging) op +/- 9000rpm.

op 6000rpm wordt het hooguit lauw, op 9000rpm schat ik zo'n 45 graden; ongemakkelijk warm, maar niet heet.

Lagers weet ik niet welke het zijn, maar het geheel is op een BF20L gebouwd, met een ISO 25 toolchanger, m.a.w. redelijke zwaar geheel.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Fredsan »

Ik ga de lagers toch iets losser zetten. Na wat testjes op 2000rpm, zit ik binnen 5 minuten boven de 45 graden. Als ik de spindel met de hand wil rond draaien, voelt dit best wel zwaar aan, of de spindel nou koud of warm is maakt dan niet uit. Met de bldc motor die er nu op zit kan ik tot 6000rpm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het ligt er aan hoe de constructie is,
wordt de voorspanning kleiner als de spil warm wordt (doordat de spil sneller opwarmt dan het huis), zou de temperatuur zich redelijk snel moeten stabiliseren, als de voorspanning groter wordt door opwarmen, zou ik wat voorzichtiger zijn.

Bij 400 tpm al temperatuurverhoging lijkt me een beetje snel, maar misschien moet de boel ook een beetje inlopen, en het teveel vet op z'n plek drukken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Muis »

Ben in het verleden ook eens mee bezig geweest. Lagers vervangen lekker vet er in, ook bij mij werden de lagers redelijk snel (te) warm. Ook ik dacht dat dat de boel te strak was afgesteld. De enige oplossing ( bij mij althans ) alle vet eruit en minimaal vet er weer in. De lagers werden niet meer warm.

Gr, Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Fredsan »

Ik heb de lagers behoorlijk vol gestopt met vet, ik heb geen idee hoeveel je er normaal in moet stoppen. Ook heb ik inmiddels het idee dat de bovenste lager van de aandrijving (dus niet de spindel lagers zelf) het eerste warm en het warmste wordt. Deze lager heb ik bij benchtopprecision meteen meebesteld toen ik daar de beltdrive set bestelde. Dit is een dichte lager, dus ik weet niet hoeveel vet daar in zit. Zijn dichte lagers zonder veel problemen open te maken, om de hoeveelheid vet te controleren, of kan je ze dan meteen weggooien?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door stef stuntpiloot »

Het komt best precies, ik heb na de vervanging van de lagers met SKF gesproken en berekend hoeveel smeermiddel er in moet. Uiteindelijk kwam ik op LGLT2 smeermiddel en ik moest 1.3 cm3 smeermiddel per lager doen (47x25x12mm lagers). Meer verhoogt enkel de temperatuur en minder verhoogt de slijtage.

Als je het dan ziet overigens lijkt het net of er bijna geen smeermiddel in zit, maar het is precies goed! (volgende onderhouds/smeer beurt moet na 2000 draaiuren)
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Fredsan »

Op youtube zag ik op de meeste bf20 / G0704 ombouw video's dat Klubber isoflex het te gebruiken smeermiddel is. Dus dat heb ik gebruikt. Maar uh 1.3 cm3... ik heb er zeker 2-3 x zo veel in gepropt per lager.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door mostudio »

Lagers mogen maximaal 100 grade worden voor dat de kooi gaat vervormen.
Vaak gaat het vet eerst verzepen.
Voor een vuist regel is een lager 1/3 met vet vullen.
En een lager moet inlopen dus het vet moet verdeeld worden in het lager links om en rechts om.
In de eerste run kan het warm lopen.
Een voorbeeld ...
200 rpm laten lopen l en r om kijken wat de temp doet is hij stabiel dan weer 100 rpm om hoog kijken of hij stabiel is en dan weer omhoog.
Temp te hoog ? Laten afkoelen en weer starten waar je was. Tot dat je de snelheid heb waar alles op draait.
Dit kan soms wel 7 uur in beslag nemen.
Bij mij spindel bouw duurde het bijna 8 uur nadien loopt mijn spindel niet warmer dan 20 graden boven kamertemperatuur.
Het inlopen van een spindel kost tijd en geduld neem je het niet dan kan je lagers kapot draaien.
8000 a 9000 rpm is bijna max wat je kan draaien met vet gesmeerde lagers. Wil je hoger gaan dan moet je eigelijk naar olie toe gaan.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door stef stuntpiloot »

Normaal wel, dat middel wat ik kreeg van SKF is ook smeervet en mag gebruikt worden tot boven de 20.000 rpm, het heeft een levensduur van >1000 uur bij 20.000 rpm op 100graden.

Naam is dus:
LGLT2 "low temperature extremely high speed grease"

Linkje naar de specs:
http://www.skf.com/group/products/lubri ... index.html
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Fredsan »

Ik heb een tube van dat skf LGLT2 besteld, toen ik op de site aan het bestellen was bedacht ik me dat ik net zo goed ook meteen skf lagers kon bestellen, dus heb ik dat ook maar gedaan. Als ik deze week nog de spullen binnen krijg, dan gaat van het weekend de spindel helemaal uit elkaar.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door stef stuntpiloot »

Prima keuze, succes daarmee! Die Ik hoop dat je lagers beter betaalbaar zijn dan die van mij. Heb ze uit over-voorraad van een bedrijf gekocht met een zacht prijsje maar normaal kosten die 7005 lagers tussen de 175 en de 250 euro per stuk.
Plaats reactie