Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Fredsan »

Ik heb het spul bij lagertechniek.nl besteld, maar in mijn frees zitten geen 7005 lagers?? Alles bij elkaar was ik nog geen 90 euro kwijt.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door assink »

Stef Stuntpilloot heeft het over hf watergekoelde spindel. Hier zitten wel 7005 lagers in(sommige exemplaren dan)
Hoeveelheid vet doet inderdaad veel voor de warmtehuishouding.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Fredsan »

Helaas nog niets ontvangen van lagertechniek, dus wachten tot volgende week...
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Fredsan »

Vandaag de nieuwe SKF lagers en lagervet binnen gekregen. Ik heb eerst alleen de lagers van de aandrijving vervangen (6209 + 6007). Ik had al een vermoeden dat vooral de 6209 lager erg snel warm werd, de lager draaide ook wat zwaarder dan de andere lagers. De boel draait inmiddels een kleine ander half uur, en het voelt allemaal veel beter aan. Eerst 30 minuten rustig op 400rpm, en volgens de infrarood thermometer bleef de temperatuur op de behuizing gelijk op 24 graden, daarna rustig door in stappen van 100rpm naar de 1000rpm. Na 30 minuten de temperatuur op 30-31 graden. Nu inmiddels op 1500rpm is de temperatuur stabiel op 39 graden.

De komende dagen ga ik rustig het tempo opvoeren en kijken wat de temperatruur doet. Voorlopig wacht ik even met de spindel uit elkaar te halen, en blijf ik met de Codex en NSK 32005S/X lagers testen. De Codex lager zal een probleem worden om te vervangen. Usovo heeft de toolchanger geleverd met deze lager er op gemonteerd. Als ik deze wil vervangen zal ik de hele toolchanger uit elkaar moeten halen, daar heb ik geen gereedschap voor.

Wordt vervolgd...
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Fredsan »

Inmiddels wat aluminium gefreest, maar ben niet te vreden over de huidige 32005s/x lagers. Tot 3000rpm gaat alles redelijk, daarboven vind ik de lagers niet lekker klinken. Ik durf eigenlijk niet boven de 3500rpm te gaan. Ik wil als het even kan tot 5500-6000 rpm kunnen gaan. Ik heb nieuwe SKF 32005 Q/X lagers liggen maar heb mijn twijfels of deze goed genoeg zijn. Volgens de site van SKF kunnen de lagers tot 11000rpm, maar bij een beetje belasting wordt dat al snel een stuk minder.

Ik wil de lagers dus vervangen, maar na een korte blik op de site van SKF, zie ik door de bomen het bos niet meer...

De 32005s/x lagers kan ik vervangen door 7005 lagers, maar welke moet ik hebben? Er zijn zo veel verschillende type nummers, ik weet niet welke ik nou moet gebruiken. De lagers kosten boven de 100 euro per stuk, dus ik wil wel meteen de juiste bestellen.

Tevens zie ik dat SKF ook de lagers per 2 verkoopt, als matched paar, heeft dat nog voordelen voor een BF20L?

Ik zou natuurlijk eerst de SKF 32005Q/X lagers kunnen proberen, maar ik zie er als een beer tegen op om de Usovo toolchanger uit elkaar te halen. Dat wil ik maar 1 keer doen.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door mostudio »

De 7200 of 7000 serie in een standaard spindel van een bf20 is zonde van het geld.
Zeker de lagers van skf.
Je hoeft zeker niet voor een gepaarde set te gaan omdat de op stelling in het type bf20 spindel eigelijk niet goed is voor hoekcontactlagers.
Ze zitten tever uitelkaar en zodra de spindel warmer wordt neemt de lengte toe en daar mee de voorspanning van de hoekcontactlagers af. Of als je ze andersom opsteld neemt de voor spanning toe.
Dit is niet gewenst voor dit type lagers.
Als ik jouw was zal ik de bestaande lagers gebruiken en spelen met de voorspanning.
Als hij warm loopt de voorspanning iets minder zetten. Dit heeft gevolgen dat als de spindel koud is dat hij meer lagerspeling heeft.
Normaal mogen lagers tot 100 graden worden.
Bij een bf20 is meestal de andere lagers die de meeste warmte afgeeft aan de kop.
Vooral de grote lager met de grote tandwiel er op die zit eigelijk net iets te strak in het huis daardoor loop hij wat warmer dan normaal. En zorg dat alle lagers een zz afdichting hebben ivm met de warmte opwekking.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door DaBit »

Ik doe het even uit het geheugen: ik had destijds in de BF20 ook 32005X/Q lagers gezet, SKF of FAG. Met normaal NLGI2 vet en de kleinste voorspanning waar ik mee weg kon komen was 3000rpm al aardig op het randje. Veel herrie, veel hitte.
Misschien dat je met vet geschikt voor hogere omloopsnelheden wat verder komt (SKF LGLT2 oid), maar 5500rpm lijkt mij een brug te ver.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Fredsan »

@Mostudio
De andere lagers heb ik allemaal al vervangen door skf lagers nadat ik de belt-drive geinstalleerd had en niet tevreden was over de meegeleverde lagers (Benchtopprecision). Dat was al een wereld van verschil in warmte ontwikkeling. Het probleem wat ik nu heb is niet echt alleen maar warmte ontwikkeling, zodra ik boven de 2800rpm ga vind ik de lagers al niet meer lekker klinken. Ik heb wat aluminium frees werk gedaan met een 8mm alu vhm 3 snijder op 3500 rpm, dat gaat, maar ik heb er geen gerust gevoel bij. Als ik daarmee door ga denk ik dat ik de boel kapot draai.

@DaBit
Meer dan 3000-3500 rpm met 32005Q/X lagers zie ik ook niet gebeuren.

Als ik op Youtube zoek zie ik toch best veel G0704/BF20 machines die omgebouwd worden met 7005 lagers. Op de site van hossmachine vond ik een aantal aanbevelingen voor verschillende betaalbare merken 7005 lagers.

Onder het mom van wie niet waagt... heb ik de 7005 lagers besteld van VBX, deze zijn goed betaalbaar, en ik heb meerdere gebruikers ervaringen gevonden van mensen die zeer tevreden zijn. De lagers kosten iets meer dan 16 euro per stuk, verzend en invoerkosten erbij en voor 60 euro ben ik klaar en heb ik ze hopelijk voor het weekend nog binnen.

Bij metaalreus de benodigde opvulringen besteld, en met een beetje geluk kan ik zondag beginnen de lagers te vervangen.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe warm mogen spindel lagers worden?

Bericht door Fredsan »

Vrijdag alles binnen gekregen, Amazon leverde dus vanuit Phoenix Arizona binnen 48 naar Amsterdam. Zondag de benodige onderdelen/hulpstukken gemaakt om de toolchanger uit elkaar te halen, en de spindel uit elkaar gehaald. De toolchanger uit elkaar halen stelde dus niets voor. Zorgen dat de veer opspanning blijft, en de spie kun je er zo uitdrukken, daarna rustig de veer laten ontspannen.

De 32005 lagers zagen er niet uit, ik heb dus veel te veel vet gebruikt, en de boel te strak aangedraaid. De meeste kegeltjes draaide niet meer. En dat na ongeveer 10 uur indraaien, en totaal 10-15 uur frezen.

Maandag de boel in elkaar gezet, niet te veel vet gebruiken, en de lagers niet te strak voorspannen, en rustig proef draaien op 400 rpm. de spindel draait super smooth maar ik hoor een vreemd geluid uit de lagers komen. Ik bedenk me, ik heb de lagers niet eerst schoon gemaakt, stom vergeten. Kan me zelf wel voor me kop slaan alles moet weer uit elkaar.

Dinsdag alles uit elkaar, lagers helemaal schoon gemaakt, opnieuw alles in elkaar gezet. Ik heb SKF LGLT 2/0.2 vet gebruikt, met een injectie spuit 0.8 ml per lager gebruikt. Opnieuw test draaien op 400 rpm, en.. @$#@$ nog steeds dat geluid, het lijkt wel of ik de kogels hoor ratellen. Zijn de lagers wel goed of doe ik iets fout. De rest van de avond informatie op het net zoeken over voorspanning e.d.

Vanavond spindel deels uit elkaar gehaald, ik ben er inmiddels van overtuigd dat de voor spanning te laag is. Een extra opvulring geplaatst zodat ik de voorspanning wat hoger kan zetten. Opnieuw testen, en nog steeds het geluid, maar wel iets minder. Weer de boel uit elkaar, en nu de voorspanning een stuk hoger zetten, maar wel zorgen dat de spindel niet stroef draait. Opnieuw op 400 rpm proef draaien, en.... Yes de spindel draait als een zonnetje, geluid is weg.

Nu na een uurtje rustig draaien 400 - 500 rpm (ook reversed) en de spindel temperatuur is geen graad veranderd.

Uit nieuwsgierigheid een meetklok tegen de spindel gezet, en ik meet een 0.02mm run out op de sk20 toolhouder. Da's dus stukken beter dan ik had met de 32005 lagers, daar kwam ik niet verder dan 0.07 mm run out.

Nu de komende dagen rustig indraaien, en hopen dat het geluid niet terug komt op hogere toeren.
Plaats reactie