Instellen VFD

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Instellen VFD

Bericht door Breaker »

Beetje meer generieke vraag: Ik heb een VFD en een elektromotor. De elektromotor loopt normaal 1000 tpm, de frequentieregelaar kan tot 500 Hz. Als ik die voluit zet zou de motor dus 10000 tpm lopen. Dat proberen lijkt me niet goed voor mijn gezondheid. Maar hoe kan ik veilig naar een maximum toewerken? Is daar een standaard aanpak voor?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Instellen VFD

Bericht door assink »

Als het een standaard frame motor is?
Dan kun je 'm rustig 2850 toeren laten maken qua lagering, 2 polige motor met hetzelfde frame/lagers draait die toeren namelijk.
Maar normaal gesproken zit je tussen de 30 en 70 Hz redelijk safe.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Instellen VFD

Bericht door keesfrees »

heb ik me ook al eens afgevraagd
mijn freesmotor loopt 24k tpm bij 400Hz, dat wordt als maximum opgegeven
ik denk niet dat er een scherpe grens aan te geven is
de onbalans zal een rol gaan spelen en het anker krijgt grotere centrifugaal krachten

proefondervindelijk vast te stellen, neem een motor, ga die steeds sneller laten draaien tot die "ontploft"
en dan ga je daar met andere-gelijke motor een factor x (?) onder zitten :->

O ja, m'n freesmotor loopt mooi op 24k tpm, tot dat ik ISO30 houders kocht die bedoeld waren voor de metaal, die waren gebalanceerd voor 6k tpm en maakte een enorm kabaal, dus laten na-balacanceren
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Instellen VFD

Bericht door ruudpg »

Ik denk dat dit helemaal afhankelijk is van de elektromotor.
Een "normale" elektromotor draait iets van 1440 of 2880 toeren bij 50Hz, mijn ervaring is dat je deze over het algemeen zonder problemen tot op 80Hz kan laten draaien, voor zover ik weet neemt alleen wel het vermogen iets af en de warmteontwikkeling toe, het aantal Hz opvoeren naar 500 lijkt me vragen om van die grijze rooksignalen die je er niet meer terug in krijgt...

Maar gezien het toerental lijkt me dit ook geen normale/standaard elektromotor... staat er geen type plaatje op?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Instellen VFD

Bericht door Breaker »

Er is een praktisch deel en een experimenteel deel:
ruudpg schreef:staat er geen type plaatje op?
Typeplaatje is er, T80B6/ 0,55kW/ cos 0,71/ 900 o/min/ 50Hz (gemeten 1000 tpm bij 50Hz). Momenteel op 230V, was eerder 400V.

Het is een kolomboor motor, originele bereik ligt tussen 200 en 2300 tpm,met vijf verhoudingen. Ik zou het liefst de riem zo min mogelijk omleggen dus een zo breed mogelijk bereik hebben. Heb het nu tussen 15Hz en 120Hz of 300 en 2400 tpm en verhouding 0,75 dus de boor draait tussen 225 en 1800 rpm.

Op zich voldoet dit, maar het aantal Amps loopt wel erg op bij lage toeren en koppel loopt terug op te lage snelheden, dus vraag me af of het beter kan, de volgende stap is verhouding 0,42. Dan moet de de motor frequentie tussen 25Hz en 200Hz of 500-4000tpm komen liggen.
assink schreef:2 polige motor met hetzelfde frame/lagers draait die toeren namelijk.
Goeie, naar 150Hz zou dan sowieso wel kunnen voor deze motor.
ruudpg schreef:Een "normale" elektromotor draait iets van 1440 of 2880 toeren bij 50Hz
Ja, er is ook een 4kW motor op 1435, maar die zit vast aan een compressor dus die wordt daardoor gelimiteerd, tussen 30 en 70-80Hz lijkt me een aardige waarde mocht een VFD nodig zijn.
keesfrees schreef:neem een motor, ga die steeds sneller laten draaien tot die "ontploft"
Heb een 2kW motor op 2820 tpm over, die heb ik ook op 120Hz gehad (~7000 tpm) maar dan begint mijn bilspleet toch serieus samen te knijpen. Draaide nog wel aardig in balans, maar wat gebeurd er als je nog hoger gaat? Kan de motor op een gegeven moment niet harder (las ergens dat dat geldt voor een belaste motor), stopt ie met een rooksignaal of knalt ie uit elkaar. Het voelt al wel als serieus geweld op die snelheden en het moet wel leuk blijven, vandaar de vraag...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Instellen VFD

Bericht door assink »

Mechanisch gezien kan het wel.
Hoe het dan met de ijzerverliezen etc zit weet ik echter niet!
Wel wordt geadviseerd om beneden de 30Hz koeling toe te passen bij continubedrijf.
Waarom wil je zulke hoge toerentallen hebben op je kolomboor overigens? Ik kan d'r bij mij geen toepassing voor bedenken.
Ik zou eerder lager willen qua toerental voor gatenzagen etc.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Instellen VFD

Bericht door Bjornski1976 »

Zal de omtreksnelheid van de rotor niet dicht bij de snelheid van het geluid komen?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Instellen VFD

Bericht door Breaker »

assink schreef:Ik zou eerder lager willen qua toerental voor gatenzagen etc.
Inderdaad, maar met de minimale overbrenging van 0,25 blijft wel lekker veel koppel beschikbaar in de lage regionen, maar kan ik maximaal tot 750 tpm van de boorkop komen zonder de riem te verleggen. Als ik daar de motor verder kan opvoeren, tot zeg 4000/5000 tpm dan kan ik 95% van het werk af in één vaste stand. Hoef ik alleen bij wijze van uitzondering nog iets te veranderen. Zodoende op zoek naar de grens.
Bjornski1976 schreef:Zal de omtreksnelheid van de rotor niet dicht bij de snelheid van het geluid komen?
Dat valt wel mee, een kleinere motor heeft een doorsnede van pakweg 30 cm, dus zeg 1 m omtrek. Dan moet ie 340 omw./s maken of 20k rpm.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Instellen VFD

Bericht door DirkSchipper »

Borstelloze motoren in de RC-modelbouw heb je in 2 varianten: binnen- en buitenlopers. Bij die binnenlopers zijn de magneten op de as altijd met een Kevlar of carbon draad omwikkeld. Da's niet voor niets!
Met het toenemen van de doorsnede neemt niet alleen de massa toe, maar ook de snelheid van de rotor (in m/s).
De energie van een bewegend object is evenredig met zijn massa, en met het kwadraat van zijn snelheid!

Wat ik hiermee wil aangeven? Ben voorzichtig met 'opvoeren'! 2x het toerental kan waarschijnlijk nog wel, maar maar 5x????? Dat is pakweg 5x de massa en 5x de snelheid. Je praat over 125x de energie! Als zoiets uit elkaar klapt, vliegen die brokken zonder merkbare weerstand dwars door je heen ...
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Instellen VFD

Bericht door assink »

Inderdaad, ben wel eens 120 Hertz tegengekomen, verder zou ik persoonlijk niet durven gaan :shock:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Instellen VFD

Bericht door Breaker »

Helemaal mee eens, op dat principe gebaseerd bestaan ook vliegwielen voor energie opslag, gemaakt uit composiet die draaien in een vacuumkamer op 50k tpm, maar goed, daar zal je het max. toerental vast wel terugzien op het typeplaatje :lol:

Ik heb het over een paar oude motoren waarvan alleen bekend is dat ze op 50Hz horen te werken. Mijn conclusie is dat er niet echt een standaard aanpak voor is…

Maar ik houd het erop dat de meeste standaard 3-polige motoren veilig 3000 tpm kunnen verdragen. De 1000 tpm kolomboormotor loopt op 2400 tpm als een zonnetje en durf ik gerust verder op te schroeven. De bovengrens die ik bij mijn testmotoren gezien heb ligt rond de 4500 toeren, daar is alles nog redelijk goed in balans. Daarna lijkt het mechanisch wel klaar te zijn, bij 6000 tpm doe ik al een flinke stap achteruit en nog hoger wordt het ronduit eng. Bij zwaardere motoren kan ik me voorstellen dat die grens iets lager ligt.

Dus het wordt toch zo nu en dan de riem verleggen. :cry:

Bedankt allemaal voor de inzichten!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Instellen VFD

Bericht door spinningwheels »

Word bijna tijd voor een filmpje.
oude motor en een vfd die tot een 400 hz gaat of zo.
Langzaam freq opvoeren en kijken wat er gebeurd.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Instellen VFD

Bericht door Breaker »

Misschien zo'n explosieveilig wandje van de mythbusters overnemen, die stoppen er toch mee ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Instellen VFD

Bericht door Mr.Q »

Dit is een kortsluitankermotor.
Gebruikelijk is een frequentiebereik van:
Minimum: 20-25Hz (denk om de koeling omdat de koelfan ook langzamer draait)
Maximum: 80Hz (afhankelijk v/d constructie en het koppel neemt af)

Leesvoer:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... Gg&cad=rjt

Greetz, Q
Plaats reactie