Spindels bij Chai bestellen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Spindels bij Chai bestellen

Bericht door Jim Miller »

Ik was van plan om mijn spindels van 16mm en geleidingen van 16mm dit weekend te bestellen bij chai.
Maar ik wou toch hier nog even navragen of alles klopt.
Niet dat ik een grote denkfout maak.
En anders is het zonde van het geld als deze niet kloppen.

Ik begon te twijfelen omdat bij de meeste aanbiedingen die Chai heeft staan de spindel meestal 50mm langer is dan de geleidingen.
Bij mij is die zelfs 11mm korter.

+Het klopt toch ook zeker dat bij de totale lengte van de spindels de end machining is mee geteld.
+Hoeveel afstand overbruggen jullie zoal in de Z-as bij jullie machines.
Ik heb 150mm voorzien ,hoog genoeg voor de meeste objecten en niet te hoog om meer speling te krijgen.

11986

Ik zou ze liefst zo snel mogelijk willen bestellen, dan krijg ik ze nog net aan voor mijn verlof.
En heb ik genoeg tijd om de machine in elkaar te steken.

Heel fel bedankt alvast.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Spindels bij Chai bestellen

Bericht door Flupke85 »

Dat hangt van het ontwerp af. Bij jou ligt de moer wat verder terug, en zit de koppeling van de motor en spindel in de uiterste stand tussen de wagens van de geleiding. Daar is niks fout aan. Zorg wel dat je de schroefjes altijd kunt aandraaien/vastdraaien als alles in elkaar staat. Nu zit je koppeling misschien net door een gat in een plaat en kun je er niet bij als je iets moet loshalen/aandraaien.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Spindels bij Chai bestellen

Bericht door Tolp2 »

Het kan dat de kogelomloopspindel korter Is dan de lineaire geleiding. Voor mijn Z-as waren de afmetingen als volgt:
- Lineaire geleiding 375 mm;
- Kogelomloopspindel 350 mm.

In het ontwerp Is de hart op hart afstand van mijn lagers 150 mm, dus de totale slag die de Z-as kan maken Is theoretisch 175 mm (hoogte glijlager is 50 mm).

De kogelomloopspindel had not wat korter gekund, maar de maatvoering Is een issue, dus daarom iets meer ruimte genomen.

Een waarschuwing: je krijgt waarvoor je betaalt. Mijn spindels waren niet recht te noemen... Hiermee heb ik mijn lesje geleerd. Mijn mening Is nu liever tweedehands Europees dan nieuw Chinees voor deze onderdelen. Volgens mij staan er op het forum meer ervaringen.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Spindels bij Chai bestellen

Bericht door benkr »

De ervaring van kromme spindels deel ik voor 100%, heb er 4 besteld bij Chai, en heb er 4 gekregen, allemaal krom!
En allemaal vol vuil, dus je moet ze echt allemaal schoonmaken, maar ook de exemplaren van de Nederlandse leveranciers die Chinees spul verkopen hebben last van deze euvels.
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Re: Spindels bij Chai bestellen

Bericht door Jim Miller »

Bedankt voor de antwoorden en mijn gemoedsrust. :lol:

Ik ben er mij ook al van bewust dat de spindels soms wel eens een beetje geplooid aan willen komen.
Maar ik hoop er op dat mijn pakket dik genoeg gaat zijn met ook al die geleidingen er in, zodat de spindels niet zo snel plooien met het vervoer.
(Hopelijk zijn de geleidingen nooit geplooid, dit zou wel een groter probleem opleveren natuurlijk)
Maar als ik van thk of isel ofzo spindels moet kopen dan komt het toch wel wat duur uit voor een hobby machine.
(2de hands wordt ook al wat moeilijker om de juiste maten te krijgen)

Maar nog eens heel fel bedankt allemaal.
Ik kan weer een stukje verder.
Plaats reactie