Facetslijp Machine

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Facetslijp Machine

Bericht door pa3gmi »

Vaak zie je bij een planetaire overbrenging de term Harmonic Gear gebruikt worden.
Ik gebruik een harmonic drive voor mijn 4 e as, en deed dat eerst met een harmonic gear, de laatste heeft wat meer flex. Beide zijn zonder enige speling, dat is bij de planetaire versie opgelost door de tandkrans verend en als het ware iets te klein te maken.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Facetslijp Machine

Bericht door ruudpg »

Nena schreef:Hallo,
Afbeelding
Even kort naar je schetsje gekeken, wellicht te kort, maar zijn Zr en Z niet een beweging in hetzelfde vlak? of bedoel je met Zr een excentrische beweging om de Z as heen?
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Facetslijp Machine

Bericht door hungryarie »

Donders Christian! Daar heb je toch even een mooie machine gebouwd! Perfect!
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Facetslijp Machine

Bericht door benkr »

Ja, dat is de theoretische resolutie, de nauwkeurigheid is een ander verhaal, die is hier volledig afhankelijk van vooral de mechanische stijfheid en toch overal een (klein) beetje speling en dat soort dingen, als je uiteindelijk 0,01mm haalt dan heb je een perfecte machine gebouwd, maar ik weet heel zeker dat je dat niet gaat redden.
Alleen al de temperatuur coëfficiënten geven je al meer en een klimaatkamer om je machine heen zie ik je ook nog niet doen. Zorg b.v. ook dat al deze coëfficiënten voor bepaalde systeemdelen gelijk zijn aan elkaar, verschillende coëfficiënten geeft spanning en dat geeft weer grote kans op vervormingen waar je geen grip op hebt. Dat is er nog maar eentje, er zijn nog veel meer, denk eens alleen aan de slijtage van jou harmonic drives die al een heel leven dienst hebben gedaan, en reken er maar gerust op dat ze flink gebruikt zijn, ze waren veel te duur om ze ongebruikt ergens weg te zetten. Ze hoeven daardoor niet slecht te zijn maar als je het gaat hebben over hoge precisie dan is het wel iets waar je rekening mee moet houden.

Maar los hiervan, ga gewoon aan het ontwerpen en laat je mede forumleden hun gang gaan, voor elk ding wat je doet hebben zij minstens één, maar vaak wel 10 tegen argumenten, en als ze nou allemaal in dezelfde richting zouden wijzen dan zou dat fijn zijn maar de opmerking waar je op hoopte die krijg je niet, wel een boel andere waar je niets mee kunt of niet op zat te wachten. Lang leve dit forum.
Plaats reactie