low budget tootl-changer

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

low budget tootl-changer

Bericht door DirkSchipper »

Toch wel leuk om even te delen:
http://hackaday.com/2016/06/20/hackaday ... l-changer/
Zeker niet professioneel, maar (in mijn leken-ogen) best bruikbaar voor hobby-apparaten/-gebruik.
In ieder geval wel vele malen goedkoper, lijkt mij.

Gr. Dirk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: low budget tootl-changer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat truucje met die draaitafel met universele doppen er op om de moer los te draaien, heeft ie wel heel leuk bedacht. Al heb ik het idee dat je zo'n moer meestal verder moet losdraaien om de spantang los te trekken. ( en dat is ook één van de zwakke punten denk ik )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: low budget tootl-changer

Bericht door DaBit »

Ik heb er ooit aan gedacht om een stel van die persluchtrateltjes te monteren, eentje per tool, bediend door luchtklepjes. Lange dop erop waar moer+spantang+gereedschap in past, persluchtratelje iets laten veren in Z om los/vastschroeven op te vangen.

Machine parkeert langzaam draaiend de ER25 moer in de dop, trrrrrr los, gaat naar de volgende positie, trrrrr vast, tooltje inmeten, en verder gaan.

Kostentechnisch is dat voor 5 tooltjes nog best efficient, en met 5 verschillende snijgereedschappen per werkstukje kan ik 95% van wat ik doe aan.
De enige reden dat ik het nog niet heb is omdat ik geen ATC nodig heb en het toch meer geld kost dan leuk is voor de heb.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie