op zoek naar een laser, info, tips over laser en links

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Fr0stByte
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2013 11:42

op zoek naar een laser, info, tips over laser en links

Bericht door Fr0stByte »

ik heb tijd geleden alweer mijn cnc gebouwt.
werk er vaak mee, maar moest even opzoeken wat ik ook al weer ingebouwt hebt.

controller is : USBCNC CPU5A3
3 stappenmotoren nema 34 [met reductiekasten aan rack en pinion gekoppelt op X en Y]

draait nu met watergekoelde (koelvloeistof) spindel

de spindel zit aan een redelijk van formaat aluminium plaat.
daar is dus nog ruimte op om iets aan te bevestigen.

ik wil nu werken met een laser...
graveren, en snijden van leder bijv

wat ik kan vinden op dit forum is dat je aan uit van laser zou kunnen koppelen aan Z as + en - met een relay
en net als bij mijn spindel zal er wel een controller bij moeten die ik dan met spindelspeed in vermogen kan regelen?

mijn onderdelen kocht ik destijds bij damencnc en impulse cnc.
impulse is gestopt. en damencnc zie ik niets over lasers

koop je zon laser in nederland of word het import uit china?
ik heb geen flauw idee btw wat ze vandaag de dag kosten.
hoeveel watt nodig is ..

ik zou zeer op prijs stellen als iemand info kan geven...
wat kan ik het beste aanschaffen, wat zijn de kosten (ongeveer) , waarvandaan
is dit erg moelijk aan te sluiten?(1.5 jaar geleden zag ik wel iets maar dat waren lasers in losse onderdelen)

dit is voor mij helemaal nieuwe richting dus elk beetje info zou fantastisch zijn.


vriendelijke groeten

Stephan de vetten
popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: op zoek naar een laser, info, tips over laser en links

Bericht door popol167 »

hoi,
ik heb u al een mail gestuurd.
Zulke dingetjes zijn kant en klaar te kopen in China.Ik heb er een eentje waarmee je je naam kan schrijven op een tandenstoker. 300mW , dat is vrij ongevaarlijk.
Voor mij is het nu ook de uitdaging om 2500mW los te laten op een gecontroleerde manier, zoiets los in de hand brandt gaten in je behangpapier! Of maakt de ogen onherroepelijk kapot. Maar eerst mijn andere dingen afmaken.
Popol.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: op zoek naar een laser, info, tips over laser en links

Bericht door audiomanics »

Even een paar bedenkingen: Een diodelaser ligt voor de hand omdat die vrij klein zijn, maar ook een heel beperkt vermogen hebben.
Bovendien is de CPU5Ax naar mijn weten nog niet geschikt om te graveren, hooguit met verminderd vermogen te snijden langs vectoren. Bitmaps is een heel ander verhaal.
Er zijn ook wel constructies bekend van mensen die een 20 en 40W CO2 laserbuisje op de Z-as gemonteerd hebben. Een andere mogelijkeid is de laserbuis naast of onder de machine te plaatsen en met spiegels te werken om uiteindelijk op de kop met lens terecht te komen.
Een echte lasercontroller als bijv AWC708C bestuurd ook de X, Y en Z(autofocus/bedhoogte) en een U voor transport of met wat electronica wat andere functies.. Hier kun je heel prima mee graveren en snijden. Bovendien is dan het vermogen vanuit de software in te stellen.
Het is om de specifieke eigenschappen van een laser ook wel wenselijk dat het zeer snel en licht is. Denk daarbij aan snelheden tot 2meter per seconde en acceleraties tot 5G! Dat zie ik je niet zo even doen met een voor frezen geschikte machine, die over het algemeen juist zwaar-stabiel-sterk gemaakt zijn en niet zo snel bewegen. 10 meter per minuut en een acceleratie van 0,5G zijn wel zo´n beetje de grenzen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: op zoek naar een laser, info, tips over laser en links

Bericht door DaBit »

Ik heb toch stiekum best lol van m'n 800mW 405nm diodelasertje. Snijd zaken als papier, dun karton, kunststoffolie, etc. prima, graveert hout (maar 5mm multiplex snijden is een langdurig geintje), laat een zichtbare gravering achter op metaal als je dat eerst even zwartspuit of -anodiseert, etc.

Allemaal niet wereldschokkend spannend wat het ding kan, maar als extra tooltje in de spindel nuttig genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: op zoek naar een laser, info, tips over laser en links

Bericht door pa3gmi »

Is dit misschien iets voor je??
http://www.ebay.com/itm/Engraving-laser ... 1638465532
Groeten,

Rien.
Plaats reactie