CNC laser, hoe aansturen?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door stef stuntpiloot »

Op dit moment bestuur ik mijn freesmachine met Mach3 en een soort smoothstepper breakout board. Ik ben een upgrade aan het uitvoeren met een laserbuis en die wil ik natuurlijk ook aansturen en daar komt ook de vraag uit voort.

De machine wil ik blijven gebruiken om te frezen maar ik wil ook de laser aan kunnen sturen, kan dat zonder problemen met mach3 en het huidige BOB of kan ik toch beter er een dedicated controller naast plaatsen voor het laser gedeelte?

Afbeelding

Deze zie ik bijv als een optie. Dan moet ik ook kijken hoe ik twee controllers op de drivers aan kan sturen, misschien met diodes op de uitgangen voor step/dir?

Bedankt al voor het meedenken!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door audiomanics »

Hele fijne lasercontroller die AWC708C.. Heb 'm zelf ook..
Maar tegelijkertijd aansluit? Met een klein beetje elektronica is dat zo gepiept: Je kan een eenvoudige multiplexer tussen de uitgangen van je bob, de AWC en je stepperdrivers zetten, maar het kan met een paar meer IC's ook met een paar AND poortjes of drivertjes waar je 4 van de 8 kan enabelen.. Typenummers heb ik zo niet in mijn hoofd maar dat zoek ik zo voor je uit als je wil.. Met een enkel wisselschakelaartje kun je dan kiezen of je je de CNC of de laser wil gaan gebruiken.. Kun je met dat zelfde schakelaartje ook meteen je VFD/motor of Laver HV-supply disabelen.. wel zo veilig..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door stef stuntpiloot »

Klinkt goed, ben zeker geinterreseerd. Ook overigens in je gebruikservaringen met die controller, er is niet gek veel over te vinden online. En inderdaad, het is fijn dat als je in CNC stand staat de laser niet aan kan. En in Laser stand de spindle uit staat. Op die manier kan ik dan neem ik aan ook eventueel een extratje toevoegen in de vorm van bijv een servotje/kapje die over de lasernozzle gaat wanneer ik ga verspanen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door audiomanics »

Kijk eens naar de datasheet van een 74HCT157, dat is een 2-to-1 multiplexer in 16-pens behuizing
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt! zoiets kan er inderdaad mooi tussen.

Wat zijn jouw ervaringen met die controller?

En zijn er hier anderen die ook een Hybride machine hebben wat ik vanplan ben om te maken? (of nouja, een freesmachine aanpassen is eigenlijk wat ik doe)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door DaBit »

Ik heb een diodelaser op mijn machine die ik als tool in de spindel monteer als ik 'm nodig heb. Beetje minder vermogen dan zo'n laserbuis, maar het idee is hetzelfde.

Volgens mij is een manier vinden om die laserbuis vanuit Mach3 aan te sturen handiger dan 2 controllers monteren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door audiomanics »

Die controller is hoofdzakelijk bedoeld voor CO2 en RF-Lasers.. Omdat je Hybride wil gaan vermoed ik dat je slechts een paar watt diode laser wil koppelen? Ik weet niet hoe die laser driver (de HV-unit bij CO2) reageert op signalen als TL- Pulsbreedte..
Verder werkt de controller prettig. De software is chinees maar met regelmatige updates doen ze hun best om het goed engels te maken.. Bovendien staat alle text in 1 bestand en kun je dat zelfs in Klingon vertalen, als je wilt...
Zelf heb ik de LO-X7 van LightObject maar die is gewoon hetzelfde, alleen heeft meneer Marco van LightObject er zijn eigen naam op mogen zetten..
Er zijn maar marginale dingen waar je in het begin even aan moet wennen: 1 ding is bijvoorbeeld bij invoer van tekens. Wij zijn gewend om met de cursor ergens tussen te staan en als je dan het karakter rechts wil wissen, dan druk je op Delete.. Dat moet je in die software niet doen want dan is alles weg.. dus altijd rechts van het te verwijderen karakter gaan staan en met BackSpace verwijderen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door stef stuntpiloot »

Het is dan inderdaad handiger dat ik even iets duidelijker ben in mijn omschrijving van mijn doel,

Huidige componenten:
1x Leadshine SPS705 voeding (68V voor drivers)
3x Leadshine EM806 driver
3x Leadshine 86HS85 8.6Nm Steppers
1x E-Cut Breakout board (1Mhz 4axis + 16 input/outputs)

1x Huanyang VDF
1x China spindle 2.2KW

1x Waterpomp
1x 360MM radiator (3x 120mm fan)
1x Koelvloeistof Reservoir 300mm

Daarnaast al gekocht voor de hybride uitvoering:
1x 50W laserbuis
1x 50W PSU
1x Set spiegels, laserhead lens etc.

Ofwel: Nee ik ben niet vanplan er een diode op te zetten maar een buis. Daarnaast heb ik kappen om de paden waar de laser langs komt af te schermen. Een 50W co2 laser is een potentieel erg gevaarlijk component dus moet met passend respect behandeld worden.

De X7 is overigens niet helemaal gelijk, de 708C heeft nog een numeriek stuk rechtsonder de display.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door audiomanics »

Klopt, de X7 is gelijk aan de AWC 708C-lite.. functioneel zijn ze echter gelijk. Het numerieke gedeelte gebruik je eigenlijk alleen tijdens het configureren. Bij de lite gebeurt dat met de cursortoetsen.
Haal je met die enorme motoren wel genoeg snelheid? Graveren gaat vaak met ca 500mm/sec.
Ook snijden van lichte materialen(dun hout, karton etc) gaat toch ook met zo'n 100mm/sec...)
Overigens adviseer ik je wel om een echte koeler aan te schaffen (CW5200 oid) je buis leeft veel langer bij 15 graden.. bij 30 graden rent de levensduur achteruit..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de tips :) Ik ben niet van plan te graveren, snijden wel en opzich haal ik die snelheid wel (100) maar dat is ook de max dan.

Ik wil er later wel een losse machine voor maken maar dat kan nu nog niet.

Wat voor warmte output kan ik verwachten dan van zo'n buis? met de freesmotor komt ie eigenlijk niet boven kamertemperatuur. (voor de freesmotor dus enorme overcapaciteit)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door audiomanics »

Zeker als je gaat snijden loopt er continue een hoge stroom.. Dan is erg goed koelen echt een noodzaak..
Ik heb dat in het verleden wel geprobeerd met een enorm vat (12liter) een hele batterij ventilatoren, radiatoren en zelfs zo'n 120W aan Peltier elementen.. Zeker met temperaturen als deze week, kroop de koelwatertemperatuur binnen een half uur naar zo'n graad of 30+. Binnen een jaar kon ik er een nieuwe buis in gaan zetten.. De huidige koel ik met zo'n echte koeler en hou de temperatuur constant op 14,8-14,9 graden en doe nu al ruim 2 jaar met dezelfde buis en die zit nog zeker op 85%..
Nu kost zo'n CW5200 als snel iets van 800 euro, maar het is het zeker waard.. Er zie ook van alles in als een pomp en een fout-uitgang ( Waterflow en temp error) die je aan de controller kan hangen zodat je de buis niet gaat opblazen..
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door stef stuntpiloot »

Hmm misschien dan toch maar doen. Het was in eerste instantie de bedoeling om er niet een te gek project van te maken. Meer een experiment met de gedachten "huidige machine kan als basis fungeren"

Ik zat namelijk ook te vergelijken tussen deze buis met voeding tov een 5.5W laser diode, waarvan het prijsverschil verrassend laag is.

Misschien dan in plaats van maar een hele machine neer zetten?

Ik denk dat ik even een nieuw topic maak over dit project dan, aangezien deze specifiek gaat over de aansturing en ik het een beetje overzichtelijk wil laten. Ik zal de conclusie van deze vraag toevoegen aan de eerste post.

Ik zal het nieuwe topic starten in de categorie: "Zelfbouw CNC machine's" -> "Aluminium, Staal en hout"
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: CNC laser, hoe aansturen?

Bericht door stef stuntpiloot »

@ Dabit, Ik heb zo over je bericht heen gelezen! Heb je wat meer leesvoer daarover? ik heb er naar gekeken maar kan er niet echt veel info over vinden (Mach3 en de co2 lasersnijders). Iets over een te grote delay op de uitgangen zag ik staan. (maar weet niet meer waar)
Plaats reactie