vraagje ivm hydrauliek

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

vraagje ivm hydrauliek

Bericht door carlo »

goeiemorgen

voor het persen van druiven maken we op het moment gebruik van een hydraulische 4ton uitdeukset
Afbeelding
om het persen een beetje vlotter te laten gaan ben ik aan het kijken naar een pomp
zou graag enkel de handpomp willen vervangen als dit gaat
zou ik dit kunnen gebruiken om de handpomp te vervangen
Afbeelding
https://valkenpower.com/hydraulische-pompen/afaf.html

ik heb dus hier geen kennis van
hoop dat er hier iemand is die daar wat van weet en me in de goede richting kan duwen

mvg
carlo
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: vraagje ivm hydrauliek

Bericht door johan jorez »

moet gaan , maar is enkel voor zuigers met 1 ingang , de olie vloeit terug langs waar ze gekomen is
bvb een motorhef tafel zakt dus door de zwaartekracht
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: vraagje ivm hydrauliek

Bericht door carlo »

dus als ik de leiding van de handpomp op de unit aansluit moet dit werken

de zuiger van de uitdeukset komt met een veer terug
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: vraagje ivm hydrauliek

Bericht door kevertje »

Ik heb ook geen verstand van hydrauliek maar ik heb wel een 4 ton werkplaats persje dat er erg op lijkt.

Voor zover ik kan nagaan heeft die werkzuiger met een diameter van 25 mm (en is de verplaatsing per slag ongeveer 4mm)

De door jou aangehaalde pomp heeft een werkdruk van 280 bar.

Met de zuiger van 12.5^2*Pi geeft dat een oppervlakte van 4,9 cm2, 280 bar is 280 KGf/cm2 dus 1,37 ton. (Lijkt me niet genoeg)
mjeuring
Berichten: 970
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: vraagje ivm hydrauliek

Bericht door mjeuring »

Raar verhaal. De berekening klopt, 280 bar resulteert in 1,37 ton. Maar het is een 4 tons pers. Dat zou betekenen dat je met de handpomp 750 bar haalt?
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: vraagje ivm hydrauliek

Bericht door carlo »

tja
het is dus zo'n set als op de foto
staat op 4 ton
wil de handpomp vervangen door iets anders zodat ik niet meer zelf moet pompen
zou zoiets ook werken
Afbeelding
https://valkenpower.com/hydraulische-lucht-pomp.html
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: vraagje ivm hydrauliek

Bericht door spinningwheels »

Wat betreft de berekening en wat er op de uitdeukset staat.
Ik neem aan dat de uitdeukset een bami ding is, En die gasten zetten er gewoon op wat de klant wil.
Ongeveer het zelfde met de motortakeltjes waar 2 ton opstaan maar die bij 500 kg al dubbelbuigen.
In theorie kan ik praktisch alles
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: vraagje ivm hydrauliek

Bericht door Damocles »

Als je kijkt bij Enerpac bvb dan werken die handpompen idd vaak tot 700 bar. Wat die import dingen doen weet ik niet...
Kans is dus groot dat als je wil automatiseren met een groep dat je ook cylinder en zo moet vervangen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: vraagje ivm hydrauliek

Bericht door rkr »

mijn 10 Ton uitdeukset heeft een pomp die tot 1000 bar gaat. voor de 10 ton cilinder hoef ik "maar" tot 600 bar.

ik heb nog niet getest tot hoever hij daadwerkelijk gaat als de manometer op 600 bar staat, maar ik vind het wel heel erg veel voor zo'n simpel slangetje ( vergeleken met de 300 bar slangen van hydraulische graafmachines )

misschien is het makkelijker om zo'n hydraulische houtklover te kanabaliseren voor onderdelen, dan weet je zeker dat alles hudraulisch compatibel is, en misschien ook nog wel goedkoper
assink
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: vraagje ivm hydrauliek

Bericht door assink »

Vraag het die mensen zelf? Ik mag toch verwachten dat daar enige kennis van zaken aanwezig is?
Anders deze site misschien ff proberen?
http://hydrauliektechniek24.be/
ErwinDucati
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 aug 2015 18:20
Locatie: Dordrecht

Re: vraagje ivm hydrauliek

Bericht door ErwinDucati »

Slang lijkt ielig bij zo'n pomp vergeleken met slangen van zo'n hydraulische graafmachine.

maar de flow is ook heel anders he, diameter slang heeft niets met druk te maken (wanddikte wel)...druk is pas van belang bij de zuigers aan beide zijde. flow heeft met leidingweerstand/en snelheid te maken en daarmee ook warmte etc.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: vraagje ivm hydrauliek

Bericht door Tiny »

om te kijken hoeveel druk je handpomp nu levert zo je eenvoudig een manometer kunnen monteren. Dan weet je waar je het over hebt. Maar ik kan me niet voorstellen dat een lucht/oliepomp van E125,-- 700 Bar kan leveren gedurende langere tijd
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: vraagje ivm hydrauliek

Bericht door hex173 »

deze pompen gaan bijna altijd tot 700 bar dat is ook de druk die je nodig hebt om de maximale kracht (opgegeven waarde) van de vijzel te krijgen. Jammer dat je geen manometer op de pomp hebt want dan kun je de druk aflezen waarmee je de druiven perst. Want dan weet je of 280 bar voldoende is.

Als ik even met de oude eenheden reken (mag niet... ) vijzel 4 ton= 4000 kgf pomp 700 kgf/cm^2 --> 4000/700=5,71 cm^2 (=oppervlakte zuiger vijzel) Als je nu de slag weet die je moet maken bij het druiven persen dan weet je hoeveel ltr olie nodig is. (opmerking - kgf= kg force - dus geen kg massa)

De elektrisch aangedreven pomp levert maximaal 280 bar, in de specs staat 0.63 ml/r , zal wel milli liter per omwenteling zijn. Motor draait 1400 rpm --> 1400 x 0.63= 882 ml/min dat is 0.882 l/min.
Hiermee kun je dus de tijd uitrekenen.

Vraagje: kun je vijzel drukloos maken zonder de pomp af te zetten, drieweg aflsuiter / overstort ?

Met een druk van 280 bar krijg je een maximale kracht van 280/700 x 4 ton = 1.6 ton

een manometer zou je hier kunnen bestellen: http://www.ebay.nl/itm/1X-60MM-2-4-Hydr ... Sw3xJVZTS5

In USA zijn de drukken voor vijzels 10000 psi en lucht 100 psi nu is 1 kgf/cm^2 ongeveer 14 psi
10000/14 --> ongeveer 700 bar en voor lucht 100/14 --> ongeveer 7 bar. Dat zijn dus de drukken voor hydraulisch en lucht gereedschappen.
psi = pounds per square inch (ponden per vierkante duim)
Op school leerden wij: Weet je het nog niet stomme hond en kilo dat is veertien pond. :shock:

mvrgr. Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Plaats reactie