vlakplaat schrapen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

Antwoorden zoals gewoonlijk: Eerder geen idee hoe verder en kan nu drie kanten uit :lol:
Gelukkig heb ik drie blokjes, eentje met één zijde geschraapt, eentje met twee zijden geschraapt en eentje waar nog niet aan begonnen is. Zal eens kijken hoe te herverdelen.

Parallel schrapen lijkt me moeilijk dus wilde ik als laatste doen maar misschien moet ik door de zure appel heen en daar nu mee verder gaan. Ik ben ook al aan het kijken om een oud statief om te bouwen naar een ronde aanslag. En Ben, ik stuur je een PB.

@serum: Pruisisch blauw komt van xtrack, link staat hierin, rest kan je misschien ook op weg helpen ;-)
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=12926
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Linki »

Breaker schreef:Antwoorden zoals gewoonlijk: Eerder geen idee hoe verder en kan nu drie kanten uit :lol:
Wat jammer dat je niet geholpen bent met de gegeven antwoorden.

Misschien kan je omschrijven hoe je antwoorden dan wel gepresenteerd zou willen hebben.

Dan kan iedereen die een poging doet om jou te helpen daar rekening mee houden :lol:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

Dan begrijp je me totaal verkeerd (of ik verwoord het erg ongelukkig). Ik ben met de antwoorden erg geholpen en ga er mee aan de slag. Voorlopig is het weer werk-in-uitvoering.
Parallel schrapen lijkt me moeilijk dus wilde ik als laatste doen maar misschien moet ik door de zure appel heen en daar nu mee verder gaan. Ik ben ook al aan het kijken om een oud statief om te bouwen naar een ronde aanslag.
Mocht ik er niet uitkomen dan laat ik het weten, en kom ik er wel uit: Dan ook.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Linki »

Voor parallel schrapen moet je eerst beide vlakken vlak hebben.

Ik meet dan het verloop van de de vlakken.

Dan het vlak weer toucheren, en het vlak van hoog naar laag in een aantal zones opdelen.

Nu alle zones, behalve de laagste schrapen.

Opnieuw toucheren, en alle zones behalve de laagste, en de op een na laagste schrapen.

Zo doorgaan tot je alleen maar de hoogste zone schraapt.

Nu weer meten, en herhalen.

Soms kan het nodig zijn om weer een keer het hele oppervlak te schrapen om het toucheer beeld te herstellen.



Om het wat overzichtelijker te houden kan je het vlak eerst over een as evenwijdig maken, en als die goed is over de andere (90graden gedraaid) as.



Wat ik zelf erg handig vind is dat je weet hoeveel je in een schraap beurt verwijdert.

Als je dit weet dan kan je gerust een paar schraap doorgangen maken zonder tussendoor telkens te meten, en zien dat je niet te vroeg moet beginnen met van grof naar fijn schrapen overstappen.



Je kan dit bepalen door dikte afname van een aantal schraap doorgangen te delen door het aantal doorgangen.

Wat ik ook wel doe is het schraapsel van een schraap beurt opvangen en wegen, en dan met de soortelijke massa en het oppervlak de dikte afname uitrekenen.

Dit kan varieren van wel 50 micrometer in een gang tot minder dan 0,5 micrometer, (500 nanometer, golflengte van groen licht) en nog veel minder
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

Linki schreef:Voor parallel schrapen moet je eerst beide vlakken vlak hebben.
Daar dus maar mee begonnen. Soms zit het mee... maar vandaag niet :cry:

Twee randen wilden na vijf ronden (ofzo) nog steeds niet blauw worden (1), terwijl ik dat wel werd van de kou. Na grondige analyse (even naar binnen om op te warmen) was de conclusie dat het oppervlak bol moet zijn. Dus vervolgens het midden geschraapt (2). Daarna de vierkante rand doorbroken met twee banen door het midden zodat de vier hoekpunten overbleven (3). En tenslotte vanuit de hoeken vlak gemaakt (4).
13840
Nog een paar ronden en het is goed genoeg om aan een volgende stap te gaan denken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

En jawel, ik kan weer door, er is een kacheltje gekomen :idea:

Eerst de vlakplaat naar een acceptabel niveau gebracht. Het schrapen werd wat al te grof. Toen voor de netheid wat schuine banen afgetekend, dat helpt met richting houden en houd de moed er ook een beetje in. Voorlopig eindresultaat is kan misschien nog wat fijner maar voorlopig is dit voldoende. Als ik deze en de kleinere vlakplaat op elkaar leg plakken ze behoorlijk aan elkaar.
139251392613927

Vervolgens aan wat hulpmiddelen gewerkt. De kleine onderdelen in de bankschroef is niet ideaal en had nog een oude boorklem liggen. Veel gemakkelijker om een bescherming te maken en betere werkhoogte.
139281392913930

Daarnaast de kolom bij benkr opgehaald en een plaatsje gegeven, dat was nog niet makkelijk, het ding is 60cm hoog en loodzwaar :shock: Nameten met de hoekhaak levert een afwijking van 4μm op 25 cm op. 't Was een snelle meting dus zal niet perfect zijn, maar met de orde van grootte kan ik wel vooruit.
1393113932
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

Weer terug naar het voetblok.

Twee zijden geschraapt en direct het gelukt dat de zijden binnen 20μm parallel zijn. Vervolgens het eerste haakse vlak geschraapt, daar zaten een paar diepe groeven in, duurde wat langer dan gewild. Ik heb haaks gemeten binnen de 5μm maar niet alle afwijkingen meegenomen, dus zeg 0,01mm. Daarna het tegenover liggende vlak geschraapt. En gaan meten...

Het vlak was ongeveer 0,1mm uit balans, en ook links-rechts was een verschil van 0,05mm. Vervolgens de hoogtelijnen afgetekend (moet nog even naar een CD stift op zoek om het leesbaar te houden).
13935

En het hoogste deel geschraapt, dan de twee hoogste delen kruiselings, enz.:
1393613937

Opnieuw meten en aftekenen, opnieuw schrapen. Het kwam eigenlijk behoorlijk vlot in lijn. Maar na een paar ronden was ik het overzicht wel even kwijt en heb ik een vlakschraap ingelast, om weer een heldere meting te krijgen.

Zo verder gewerkt, ging niet zo snel als verteld, maar best goed. Dacht niet dat het mogelijk was zonder blauwen en toch kan het 8)

Ook over vlakschrapen veel bijgeleerd, dikte van blauwen, lezen van het profiel, kan ook de afname bij schrapen steeds beter inschatten. Uitgaande van de het eerste vlak heb ik nu twee paar parallel binnen 20μm en beide paren haaks binnen 10μm. Ik heb eventjes een labo-grade precisievlakplaat te leen (DIN876/000) met een afwijking van <1μm. Dus mijn meettechniek zal ik ook nog verder kunnen verbeteren.
13938

Het moet allemaal nog wel een stapje scherper kunnen, desondanks tevreden met het eerste resultaat.

Het enige waar ik nog geen oplossing voor heb is het afbramen, ik heb diamant afbraamstenen in fijn en extra fijn maar die lijken niet helemaal goed te zijn, of ik kan er niet goed mee werken. Vooral met de extra fijn, wanneer ik het hele oppervlak gebruik, bijvoorbeeld op een vlakplaat, komen er dikke groeven. Gebruik het met alcohol en alles is goed schoon (dacht eerst dat er vuil achterbleef). Vooral met de extra fijn heel vervelend als het bijna klaar is en dan moet het nog twee keer om een nieuwe groef alsnog weg te krijgen.

Wat zijn goede merken/alternatieven?
13945
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie