vlakplaat schrapen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

Ik mis al een tijdje een kleine vlakplaat en er was er eentje beschikbaar in de buurt ' In zeer goede onbeschadigde staat' van 200x200mm, DIN876/2.

Behalve de prijs zag het er niet best uit, dus met opzet gekocht als schraap projectje. Een snelle meting gaf al aan dat er zeker tot ongeveer 0,1 mm variatie zit in deze zeer goede plaat. Een rondje op de vlaktafel:

1271912720

Vervolgens aan de gang, om te kijken waar de afwijkingen zitten, zo'n 5 passes, de beschadigingen zijn er zo wel grotendeels weggepoetst, en er ontstaat een beeld van de plaat :
12721

Daarna het blauw wat dikker opgezet zodat de lage gedeelten wat beter aftekenen, en wat agressiever gaan schrapen, kostte me 10 passes om daar achter te komen:
12722

Toen ging het sneller, er zit een duidelijke verzakking, dus nog steeds dikker om de grote gebieden eromheen aan te pakken. Nog een pass of 10.
12723

Tot zo ver gekomen, volgende week verder. Ik hoop nog een pass of 5 tot 10 om een homogeen beeld te krijgen, daarna fijnschrapen. Best een leuke bezigheid, soms voelt het als een videogame 'Nog één level en dan stop ik echt' :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door vanE »

Gaaf zo'n plaat.

Om het goedkoop te houden heb ik een tijd geleden ook een vlakplaat via marktplaats gekocht. 600x600. De jouwe is een juweeltje vergeleken met de mijne.

Nu wil ik graag mijn plaat ook in een betere conditie gaan brengen of op zijn minst weten wat de conditie is. Na veel lezen ben ik er eigenlijk nog niet uit hoe en waar ik moet beginnen. Dit is de enigste plaat die ik heb. Ik heb dus ook geen referentievlak. Wat zijn mijn opties? Heb ik iets aan een rei met waterpas (0.02/m)?

groeten,
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

De maximale afwijking op een plaat DIN876/2 is (1+ L(600)/1000)*20= 32 um. De waterpas 0,02mm/m is 120um/600mm, die resolutie is 4 keer te laag, eigenlijk meer als je van gemiddelden uitgaat.
Een rei kan nuttig zijn, vooral als die langer is dan de diagonaal van de plaat (850mm). Met een meetklok zou je dan de verschillen in kaart kunnen brengen en een globaal idee krijgen wat de afwijkingen zijn.

Of een idee met een 'ding':
viewtopic.php?f=34&t=11548&p=119980&hil ... at#p119991

Voor het daadwerkelijk vlakken is een referentie nodig die groter is dan de plaat, anders is er grote kans dat je een gedeelte vlak maakt onder een andere hoek dan het volgende gedeelte.

Afgezien van het meten en tillen, 600x600mm is wel een enorm werk...!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Sven »

Dat schrapen lijkt me een goed voorbeeld van een skill die gewoon waardevol blijft in een digitale wereld.
dus voor wie nog op zoek is naar een toekomstbestendige carriere, kijk eens naar schrapen.

Bij mijn bezoek aan Mytri een tijd terug zei de eigenaar nog niet te weten of er nog genoeg mensen te vinden zouden zijn om uberhaupt te kunnen blijven bestaan, terwijl het aan de vraag niet ligt...

Ik denk zelfs dat je er zonder vooropleiding aan de slag zou kunnen, mits je de juiste instelling hebt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door vanE »

@ Sven: Ik was niet uit op een carrière move :lol:. Voor mij is het een leuke hobby die ik probeer zo goed mogelijk uit te oefenen. Opgedane kennis kan natuurlijk altijd wel weer ergens van pas komen.

@Beaker: Misschien moet ik me eerst afvragen of het wel nodig is om tot DIN876/2 te komen. Dat gaat waarschijnlijk met mijn beperkte middelen niet lukken. De link die in het topic van het 'ding' staat, vind ik ook wel interessant. De lasershow. Ik ga het vanavond eens helemaal lezen. Misschien kom ik daar wel verder mee.

Ik begin zo onderhand wel te merken dat ik veel tijd en energie moet steken om alle randvoorwaarde te scheppen om mijn uiteindelijke doel te bereiken, EEN CNC-FREESMACHINE maken. Ik heb al een afkortzaag gemaakt, een cnc-langvoeding voor een emco unitmat, nu nog een vlakplaat vlakken. Nu snap ik waarom dit allemaal van die langlopende projecten zijn. Begrijp me verkeer, ik vermaak me prima 8).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

vanE schreef:Ik begin zo onderhand wel te merken dat ik veel tijd en energie moet steken om alle randvoorwaarde te scheppen om mijn uiteindelijke doel te bereiken, EEN CNC-FREESMACHINE maken. Ik heb al een afkortzaag gemaakt, een cnc-langvoeding voor een emco unitmat, nu nog een vlakplaat vlakken. Nu snap ik waarom dit allemaal van die langlopende projecten zijn. Begrijp me verkeer, ik vermaak me prima 8).
Het traject is toch ook het leukst, dus moet het niet te snel gaan. ;-)

p.s. er zijn er genoeg die een machine bouwen zonder in het bezit te zijn van een vlakplaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door rien1959 »

Breaker schreef:De waterpas 0,02mm/m is 120um/600mm, die resolutie is 4 keer te laag, eigenlijk meer als je van gemiddelden uitgaat.
Rekenfoutje : 0,02 mm/m = 20 um/m en dat geeft op 600 mm dus 12 um oftewel 0,012 mm. Het kan dus wel maar dan wordt het wel erg moeilijk.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Linki »

Bij de waterpassen die ik heb, blijkt de aangegeven afwijking per schaaldeel slechts ongeveer 80% te bedragen van wat is opgegeven.
Dus is een gemeten fout kleiner dan verwacht.

Als je de waterpas niet voor absoluut meting gebruikt, maar slechts voor controle of er een afwijking is, dan kan je als je nauwkeurig kijkt en parallax fouten vermijdt wel met een 5 maal kleinere resolutie aflezen dan opgegeven.

Dit is bij de meeste meetinstrumenten niet een echt zinnige bezigheid, daar de hysterese hier meestal roet in het eten gooit.

Een waterpas is hierop een uitzondering daar dit een (nagenoeg?) hysterese vrij meetinstrument is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Linki schreef: Een waterpas is hierop een uitzondering daar dit een (nagenoeg?) hysterese vrij meetinstrument is.
Maar moet je wel het geduld op kunnen brengen om even te wachten tot ie 'uitgeslingerd' is.
Verder lijkt het me behoorlijk lastig om je opstelling in de basis stabiel en waterpas te krijgen / houden, tussen schraap bewerking en waterpas meting.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

vanE schreef:Misschien moet ik me eerst afvragen of het wel nodig is om tot DIN876/2 te komen.
Zeker, het was meer als uitgangspunt omdat ik het zelf wel leuk zou vinden om deze plaat weer naar originele specs terug te brengen, weet ook nog niet of dat lukt...
rien1959 schreef:Rekenfoutje : 0,02 mm/m = 20 um/m en dat geeft op 600 mm dus 12 um oftewel 0,012 mm.
... in ieder geval lukt het niet als ik zo blijf rekenen :evil:
Linki schreef:... als je nauwkeurig kijkt en parallax fouten vermijdt wel met een 5 maal kleinere resolutie aflezen dan opgegeven.
Dus de aanpak is dan om de hele plaat in dezelfde hoek te schrapen (0º) vanuit het laagste punt? Wow, dat is ook geen makkelijke taak.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door vanE »

Gisteravond nog eens wat filmpjes zitten kijken over schrapen. Toch een mooi medium dat youtube. Daar ziet het er heel simpel uit. Je hoeft alleen de blauwe vlekjes weg te schrapen en klaar. Volgens jou (Breaker) nog verslavend ook :lol:.
Dat gaat in mijn geval met de 'waterpasmethode' dus niet lukken. Ik ga eerst eens op zoek naar een rei en daarna eens een poging wagen. I'll keep y'all posted.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Damocles »

Je kan ook 3 kleine platen of gefreesde balken t.o.v. elkaar schrapen en dan worden ze alle 3 vlak. Nadeel is dat je er 3 moet schrapen ...
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Stephan »

Als ik het goed zie staat de vlakplaat in de bankschroef opgespannen. Doe je dat dan is de kans heel groot dat je hem door de klem kracht iets verbuigt of kromtrekt. Ben je klaar en zet je hem los neer dan is er de kans dat is ie weer buiten de tollerantie komt.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

Dat kan kloppen, heb even overwogen om het anders te doen, maar dit is voorlopig het handigst, de plaat is niet zo zwaar. Denk dat de invloed niet zo groot is omdat ie voor het blauwen uit de bankschroef komt. Maar tegen de tijd dat ik aan de laatste passes toekom en het kritisch wordt zoek ik voor de zekerheid een andere oplossing.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie