Multifunctionele portaalfrees

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Multifunctionele portaalfrees

Bericht door André »

Al een tijdje loop ik te stoeien met de volgende gedachte. Het maken van een multifunctionele portaalfrees.
Daarmee bedoel ik een portaalfrees die ik naast een spindel >2.2kw kan worden gebruikt als plasmasnijder. Of je zou zelfs aan een 3d printer kunnen denken.
Hele verschillende toepassingen maar het basisframe komt overeen.
Beide toepassingen, spindel of plasma heb ik niet volcontinu nodig daarmee is ombouwen niet een probleem.

Wie heeft er vaker met dergelijke gedacht rondgelopen? Wat waren je overwegingen?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Multifunctionele portaalfrees

Bericht door Breaker »

Dat idee komt regelmatig langs. In het algemeen is de conclusie dan het slecht combineert.
Bijvoorbeeld een freesmachine moet stabiel zijn, een 3D en plasmasnijder moeten acceleratie en snelheid hebben. Je wilt ook geen gaten branden in de freestafel met een plasmasnijder, bij een 3D printer wil je goede controle over de temperatuur houden. Dus: Welke spindels? Een licht of zware constructie? Wat voor bed? Wat voor omkasting?

Het wordt al snel één groot compromis, waarbij eigenlijk niks werkt zoals je dat graag zou zien. Het enige wat gecombineerd gebruikt zou kunnen worden is het basisframe ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: Multifunctionele portaalfrees

Bericht door cocobolo »

zou je misschien wel een simpele laser aan je cnc machine kunnen knopen? Dus voor eenvoudig graveerwerk?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Multifunctionele portaalfrees

Bericht door DaBit »

Ja, een diodelaser op je CNC-machine is van tijd tot tijd behoorlijk nuttig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie