Vertraging 4 de as

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:@andrefc101: ik zou die riem heroverwegen. Jij bent nogal dol op staal en dikke frezen, en zo'n riem is eigenlijk ook maar een stuk elastiek. Ook al is-ie 30mm breed.
Goed plan, was al niet erg in mijn sas met zo'n riempie, ik zal toch iets van een zwaardere harmonic drive moeten verzinnen.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door carlo »

bekijk de youtube eens van https://www.youtube.com/channel/UC_rIw6 ... c6v0jGpf-g die heeft een 4de as gemaakt inturn noemt hij die
heeft er een reeks van gemaakt
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef:Ja, er is natuurlijk een duidelijk verschil tussen een 4e as en willen draaien. Normaliter zul je toch niet zo snel hoge toerentallen met je 4e as nodig hebben.
Met vertraagde 1nm kon ik niet/nauwelijks draaiend frezen, echt draaien kon ik niet eens over gaan nadenken....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door lelieveld »

DaBit schreef:Inmiddels ben ik erachter dat als je zowel wil draaien als indexeren dat je het beste af bent met 2 motoren: eentje voor de draaifunctionaliteit die grofweg 0-3000rpm doet, en een extra stappenmotortje met forse vertraging voor het indexeren en 4-assig simultaan freeswerk. Iets lastigere mechanische constructie, maar kwa kosten zal het elkaar niet veel schelen.

@andrefc101: ik zou die riem heroverwegen. Jij bent nogal dol op staal en dikke frezen, en zo'n riem is eigenlijk ook maar een stuk elastiek. Ook al is-ie 30mm breed.
Volgens mij kun je dan nog beter een ketting gebruiken en wat verzinnen om dat spul onder stevige voorspanning te houden. Dat loopt niet eenparig rond, maar dat is voorspelbaar en ik neem aan dat je dat in EdingCNC kunt compenseren.
Nou zo,n Tandriem met een stuk elastiek vergelijken vind ik nog overdreven Dabit
Als je een 30mm brede tandriem neemt welke verstevigd is met allerlei spul waarvan ik niet weet wat het is
draait een 2liter benzine motor een nokkenas mee rond
En dat gaat niet vanzelf hoor :P en moet precies op het juiste moment gebeuren zo niet gaat het in veel gevallen echt fout
Dan komen er kleppen tegen een zuiger in het ergste geval.
Maar met een domme actie Bijvoorbeeld meelopend frezen en te weinig mm in je werk En genoeg vermogen Paar Kw krijg je alles kort
Ik zeg niet dat jij dat hebt gedaan Andre Dat daar geen misverstand over is ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door Oscar f1 »

Afbeelding

zoiets zal toch wel werken?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door andrefc101 »

lelieveld schreef:Ik zeg niet dat jij dat hebt gedaan Andre Dat daar geen misverstand over is ;-)
Als dat wel zo is, voldoet het in ieder geval niet aan mijn norm Bert ;-)

@Carlo, mooi apparaat, beetje aan de kostbare kant, maar dan heb je ook wel wat!
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door Zee&Zee »

Zelf maken :mrgreen:

On a sidenote: Hoe zou die riem ff snel van high naar low gearing gaan ? Zie nergens een manier om de spanning eraf te halen van pulley a naar b...

Ik denk ook dat Dabit in dit geval iets te moeilijk doet over die elestieken beltdrives, dat valt hard mee.
In bv Kuka robot's ( en dat zijn flinke jongens, en grote momenten ) zit alles ook gewoon met belts aan elkaar geknupt,en komt het geheel netjes over 6 assen op zijn plekkie terug met aanzienlijke nauwkeurigheid.

Afbeelding
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door DaBit »

Sven schreef:Met vertraagde 1nm kon ik niet/nauwelijks draaiend frezen, echt draaien kon ik niet eens over gaan nadenken....
Lijkt me eerder een gevalletje resonantie van de motor dan wat anders.
lelieveld schreef: Nou zo,n Tandriem met een stuk elastiek vergelijken vind ik nog overdreven Dabit
Als je een 30mm brede tandriem neemt welke verstevigd is met allerlei spul waarvan ik niet weet wat het is
draait een 2liter benzine motor een nokkenas mee rond
Ja, wie de distributieriem uitgevonden heeft moet een schop onder z'n hol. Of beter gezegd: wie 'm nog gebruikt bij motoren waarvan de kleppen de zuiger raken als de timing niet goed is. Ik ken er meerderen waarbij dat het hele vakantiebudget kostte.

Maar dan nog: verwar stijfheid niet met sterkte. Een distributieriem moet aardig wat kW's overbrengen (ja, er gaan kilowatten in de kleppentrein van een 2-liter benzinemotor zitten) maar de nauwkeurigheidseisen zijn knap minimaal dus een lichte rek van de riem is niet erg en zelfs licht wenselijk om de belasting gelijkmatig over de tanden te verdelen en schokken op te vangen. Zowel de krukas als de nokkenas bewegen zich niet eenparig rond en als er dan toch een onderdeel moet slijten dan is de distributieriem wel een leuk offer want dat was al een slijtdeel.

Zo'n vierde as is een ander verhaal; zeg dat je +/-0,01mm op 100mm diameter wil doen, klinkt niet erg extreem toch? Tot je het gaat vergelijken met een lineaire as; die 100mm rond is 314mm afgelegde weg, moet dus opgedeeld worden in 31400 afzonderlijke stapjes, en een 5mm kogelomloop heeft voor die afstand normaliter 63 omwentelingen nodig. Met grofweg een 1:5 vertraging word het dus allemaal wat lastigjes, je wil toch naar de 1:30 .. 1:60 om het werk op andere punten makkelijker te maken.

Daar heb je 2 riemen voor nodig. Die hebben allebei tandspeling en rek. Zeker die rek is bepaald niet onaanzienlijk, reken maar na. Als je nu enkel een stukje 20mm messing bewerkt met een 2mm freesje ga je daar niet veel van merken. Als je alleen geindexeerd werkt en de boel op slot gooit na indexering ook niet. Maar andrefc101 is er zoeen die een 16mm frees in een brok staal zet, en ik schat zo dat-ie 4-assig simultaan wil kunnen werken. Dan begint het gehak van telkens een tand inb het materiaal wel aan te tikken. Het zal zowiezo niet lang meer duren voordat de 4- en 5-assige code in Fusion360 CAM vrijgegeven word en dan weet ik zeker dat-ie 4-assig simultaan wil :lol:

Nu is er nog een weg rondomheen; veel inertie om het gehak van de frees op te vangen en de kracht op de riem zo klein mogelijk dus zo groot mogelijke poelie op de hoofdas. Daar zou je nog enig succes mee kunnen hebben. Nu, HTD5M kun je nog makkelijk zelf frezen, en dan is een 200-tands poelie zien te krijgen niet zo'n drama meer.


@Zee&zee: als ik rond ga zoeken dan schijnt de precisie van zo'n Kuka robot juist niet zo supergeweldig te zijn. Verder is statisch positioneren iets anders dan positioneren onder wisselende belasting, en volgens mij hebben die robotarmen terugkoppeling op de jointposities.

In plaats van kijken welke systemen er toevallig wel goed werken met een riem zou ik me eerder afvragen waarom professionele 4e assen zeer prijzige oplossingen zoals harmonic drives, spelingsvrije wormsystemen, etc. gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:[Het zal zowiezo niet lang meer duren voordat de 4- en 5-assige code in Fusion360 CAM vrijgegeven word en dan weet ik zeker dat-ie 4-assig simultaan wil :lol:
Verrassing: is er al met tool orientation en nu ook wrapping.... Heb het al getest, werkt prima! ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door DaBit »

Puur 4-assig was er al langer als je de beta-functies aan zette, alleen erg stabiel was het niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door benkr »

André, heb je de 3 fase stepper en driver al gekregen via Breaker?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef:André, heb je de 3 fase stepper en driver al gekregen via Breaker?
Jawel Ben, maar ik heb nog geen idee of ik er wat mee kan. De vertragingskast die ik wil gaan gebruiken is een factor 10 X groter....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vertraging 4 de as

Bericht door Ballegooijen »

Wanneer je de steppermotor wilt vertragen voor een 4de as, wat is dan de beste verhouding?
Andre, dit was je allereerste vraag. Ik weet niet wat jij nog gevonden heb maar ik ben er ook naar aan het zoeken geweest omdat ik ook een 4e as wil maken. Wat ik overwegend gevonden heb is een verhouding van 1:6
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie