3d taster

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

3d taster

Bericht door Zee&Zee »

Kwam deze tegen op het WWW;

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=W75toNX ... e=youtu.be

http://www.cnc-club.ru/forum/viewtopic.php?f=34&t=8099

Op pagina 2 te downloaden; tekeningen en gerber.
CNC you later
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 3d taster

Bericht door Leeuwinga »

Erg mooi stukje werk, Wellicht geeft Dabit dit nieuwe inspiraties!
Cees
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: 3d taster

Bericht door carlo »

spijtig zijn niet alle onderdelen van de assembly in de zip file
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3d taster

Bericht door DaBit »

Leeuwinga schreef:Erg mooi stukje werk, Wellicht geeft Dabit dit nieuwe inspiraties!
Cees
Ik zie een hoop plastic, en het was nou net mijn doel om geen materialen te gebruiken die niet stijf en vormstabiel zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 3d taster

Bericht door Leeuwinga »

Hoe dan ook , ik zie hier wel een goed werkend model... :roll:
Cees
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 3d taster

Bericht door hainjedaf »

In geval DaBit-taster:
Geduld is een schone zaak.
Ik vermoed dat DaBit iets bouwt wat iedereen wegblaast.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 3d taster

Bericht door Leeuwinga »

Misschien dat hij eerst eens een cursus Russisch gaat volgen ? :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3d taster

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als we een beetje opgelet hebben, Dabit's ontwerp is draadloos, en dat is nu net het probleem.
Draadloos wil je weinig energie verbruiken, en om die kontakten een beetje lekker te laten werken moet er eigenlijk wat meer prik doorheen.
Als er een draadje aan mag, is Dabit al lang klaar.
Maar gewoon een GoldCap er in, en na elke meting terughangen in de lader is misschien een optie?
Wanneer je de taster dan voor digitaliseer metingen wilt gebruiken gewoon een power snoertje er naar toe.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3d taster

Bericht door DaBit »

Leeuwinga schreef:Hoe dan ook , ik zie hier wel een goed werkend model... :roll:
Cees
De mijne werkt ook goed. Ik heb er zelfs meetresultaten van gepost, iets wat ik maar zelden van dit soort dingen zie. Net servosystemen, daarvan beweert ook iedereen dat het zo geweldig is zonder enig meetresultaat van een setup die lijkt op de uiteindelijke toepassing te presenteren.

Maar een maand, twee maanden, en dan blijft-ie zo af en toe hangen in open-stand tot je een keer juttert aan de naald, en dat word langzaam erger. Niet acceptabel om er mensen dan geld voor te laten betalen.

Magoed, ik hoef geen wedstrijd verpissen te winnen. Als dit apparaatje voldoet voor je en je wil 'm graag, dan wil ik je zelfs helpen met een onderdeeltje hier en daar maken als je dat zelf niet kunt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 3d taster

Bericht door Leeuwinga »

dan wil ik je zelfs helpen met een onderdeeltje hier en daar maken als je dat zelf niet kunt
Geweldig bedankt voor je aanbod, dat waardeer ik ten zeerste. Echter ik verkoop deze tasters (met draadje)
zelf. Hierzit zit geen enkele elektronica alleen de kontaktjes en dat werkt bij mij verder goed. Ik gebruik voor mn cnc frees het programma Deskcnc, ja ik weet het net zo oud als dat ik ben , haha


Nog even dit:
Het is geenszins de bedoeling jouw in een kwaad daglicht te zetten, jouw inzet is altijd buitengewoon en in mijn ogen hebt jij goede bijdragen op vele vlakken op ons forum.
groet
Cees
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: 3d taster

Bericht door mjeuring »

Hoe kalibreer je zo'n probe? Als de rode tip niet exact in het center van de conus van je spindel ligt meet je toch continu een offset?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3d taster

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als het mechanische ontwerp een beetje klopt, zitten er stelschroefjes om de taster in het midden te zetten.
Je zult dan met een meetklok kunnen kijken of de taster rondloopt ( moet de meetklok dus minder meetdruk hebben dan de taster )
Je kunt ook eerst een gaatje rond frezen, dan tasten waar het midden zit, de fout moet dan nul zijn.
(of te wel je weet dan dat de schakelpunten symmetrisch vanaf het midden moeten zitten)
Als je oriëntering van je meettaster altijd dezelfde is, of je hebt em ( zoals Dabit ?) met een fixed montage naast de spil, hoef je maar 1x de offset van de taster te bepalen, die staat dan in je tooltabel (hangt van de mogelijkheden van het besturingssysteem af )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: 3d taster

Bericht door Bjornski1976 »

Als een taster als edge finder gebruikt waar moet je dan een offset instellen in Mach3?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3d taster

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hugo stoutjesdijk schreef:die staat dan in je tooltabel (hangt van de mogelijkheden van het besturingssysteem af )
Je meettaster is ook een tool. Als je in de tooltabel geen offset X en Y in kunt vullen, zal het wel niet simpel kunnen. Misschien verrekenen tijdens de tastcyclus.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie