Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

kingsize
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2016 22:36
Contacteer:

Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door kingsize »

Hallo,

Graag wil ik een goedkope verticale cnc machine samen stellen. De juist opstelling ligt nog niet echt vast. Er is voorlopig nog niks van materiaal aan gekocht of gevonden.
Vroeger heb ik nog een opleiding elektriciteit genoten, maar naar vier jaar aan het werk zit zowel mijn elektronica als de basis mechanica al redelijk ver. Dus ik zal waarschijnlijk erg vreemde vragen stellen.

Wat is de bedoeling:
-Een tekening op een wand zetten, dit via een stift of potlood in het begin, later via een spuitbus.
-Als het kan deze machine eenvoudig ook horizontaal kunnen gebruiken,
-De opstelling mobiel maken of houden, (dit hoeft nog niet op mijn eerste testcase
-De testcase mag klein zijn maar ik zou graag naar een oppervlakte van 1m² te gaan, dit door eerder in de hoogte te werken dan in de breedte, door de mobiliteit kan de volgende tekening-fase beginnen nadat ik manueel de machine verplaatst heb.
-Voldoende stevig om kantelen tegen te gaan, eventueel met een contragewicht onderaan te plaatsen,
-Er hoeft geen apart controlepaneel voorzien worden, alles zou kunnen via de laptop gestuurd worden.
-Absolute nauwkeurigheid tov randen is niet zo belangrijk, de interne verhoudingen wel. Bv. een schets van een gebouw mag redelijk recht zijn, maar mag schuin staan in zijn kader.

Wat zijn de dingen die ik graag zou integreren,

-Mijn reeds aangekochte Arduiono, met eventueel GRBL-code en g-code,
-Later een houder systeem voor spuitbussen,
-eventeel een baterijsysteem (als de testcase goed werkt natuurlijk),
-na testcase:
-extra mobiel maken door gebruik te maken van afstandsbesturing, en tekeningen autonoom te laten plaatsen.

Laat duidelijk zijn dat ik niet wil gebruiken om iligaal graffiti te spuiten, dit is eerst en vooral een onderzoek naar de menselijke creativiteit en de computergestuurde logische verwerking. Doordat er later met spuitbussen gewerkt word zal er sowieso weinig nauwkeurigheid zijn, de wolken zijn gevoelig aan wind, water, ondrgrond.... Maar dat is pas als de machine rond is natuurlijk.

Voorlopig (erg rudimentaire) schetsen
13419

De bruine vlakken zijn het kader en de wieltjes, Rood de X-as, groen de Y-as, en geel de spuitbus met Z-as.
Persoonlijk denk ik dat het al zeker zal moeten verstevigd worden met diagonalen op de achterzijde.

Wat zoek ik nog:
Alles.
Hoe zouden jullie dit oplossen? Wat voor (goedkope) mogelijkheden zijn er om de geleiding vlot te doen verlopen? Ik zie hier en daar schuifgeleiders voor lades verschijnen, kan dat een optie zijn?
Hoe kan ik best een goedkope aandrijving maken, persoonlijk denk ik dat een riemoverbrenging hier niet het best gaat zijn, dit door het gewicht van de spuitbus. Zelf zie ik daarom heil in draadstangaandrijvingen, kan dit ook met slechts een of zelfs zonder geleidingsysteem?
Denken jullie aan andere opstellingen waarmee ik dit kan realiseren die eenvoudiger zijn?
Zijn er dingen die ik zeker niet mag doen?

Waarschijnlijk zijn er termen die ik verkeerd gebruik, laat zeker weten of ik iets kan verduidelijken.

Al vast bedankt!
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door karangetang »

Waar ga je dat ding gebruiken??
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door hainjedaf »

De titel zegt Graffiti.

Dus ik denkd at mijn werkgever's bussen ermee mishandeld gaan worden :P
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door keesfrees »

hier wat inspiratie van mede forum-er Gijs

http://www.gijsvanbon.nl/skryf.html
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door DaBit »

De nauwkeurigheid die je nodig hebt zit in het millimeter-bereik.
Ik denk dat ik juist wel voor riemen zou gaan voor de aandrijving, en de geleidingen op zou lossen met wieltjes die over een balk rollen. Goedkoop, licht, goed genoeg, en je kunt je frame uit meerdere buizen maken zodat ook een machine met enig werkoppervlak nog in de kofferbak van de auto past.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door Breaker »

keesfrees schreef:hier wat inspiratie
Daar dacht ik ook aan, uit dezelfde doos maar dan verf en kabels.
viewtopic.php?f=19&t=11476

't Moeilijkst lijkt me overigens om de spuitbusknop precies met de juiste kracht ingedrukt te krijgen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
GvB
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jan 2010 23:05
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door GvB »

https://vimeo.com/187494539 en https://vimeo.com/187496144 zijn daar de laatste versie van. maar nog niet de allerlaatste.. die moet nog gaan komen...

Hetgeen je voorstelt is reeds gedaan en is op internet te vinden (althans de hangende variant). Zowel met airbrush als spuitbus als pen.
kingsize
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2016 22:36
Contacteer:

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door kingsize »

GvB schreef:[Hetgeen je voorstelt is reeds gedaan en is op internet te vinden (althans de hangende variant). Zowel met airbrush als spuitbus als pen.

Deze heb ik inderdaad al veel gezien, zelfs bijna identiek aan mijn idee bestaan er al dingen: https://www.youtube.com/watch?v=lwo6hy5 ... vjrKJQvXoQ
Alles is eens gemaakt, tot je het zelf maakt zeker?
DaBit schreef:De nauwkeurigheid die je nodig hebt zit in het millimeter-bereik.
Ik denk dat ik juist wel voor riemen zou gaan voor de aandrijving, en de geleidingen op zou lossen met wieltjes die over een balk rollen. Goedkoop, licht, goed genoeg, en je kunt je frame uit meerdere buizen maken zodat ook een machine met enig werkoppervlak nog in de kofferbak van de auto past.
Kan je een voorbeeld geven van dit systeem? Ik krijg het gewoon niet gevisualiseerd (of gegoogled)

En ik ga er geen illegale dingen mee doen, ik werk bij de Belgische spoorwegen. Ook hier is graffiti een plaag :D
Het doel is in hoofdzaak mijn werken als kunstenaar te veranderen/verbeteren. Zo kan ik de machine hopelijk ook laten schetsen overzetten op doek, of laten in kleuren zonder mijn fysieke tussenkomst. Maar nu word het niet meer technisch maar eerder filosofisch .
kingsize
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2016 22:36
Contacteer:

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door kingsize »

Ook nog even melden, ik kan gebruik maken van een lasersnijder en 3D-printers. Mocht dat jullie op handigere ideeën brengen.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door Danny »

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door Zee&Zee »

CNC you later
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door rkr »




deze zal horizontaal niet gaan werken, maar het is wel een leuk idee
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door keesfrees »

Breaker schreef:'t Moeilijkst lijkt me overigens om de spuitbusknop precies met de juiste kracht ingedrukt te krijgen.
In de wegenbouw gebruikt men een stok met spuitbus op het eind, om staande op de weg te spuiten, zoiets eens be/af-kijken.
Of air-brush gebruiken, meerdere kleuren (?)
Nu ja, dat is voorlopig bijzaak, eerst een goed mechaniek maken.
Dat kan op vele manieren, touw/(fiets)ketting, tandriem.
Geleiding : gordijnrail ?
Of de dubbele touwtjes a-la Gijs, zou dat verticaal ook werken ?
Giroscoop ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
kingsize
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2016 22:36
Contacteer:

Re: Graffiti-CNC (verticale mobiele CNC machine)

Bericht door kingsize »

Ondertussen heb ik zelf ook verder gezocht, ik denk met dithttp://www.thingiverse.com/thing:1514145 eventueel te beginnen. ben hier op gekomen na Dabit zijn opmerking over aandrijfriemen.
Al moet ik eerst alles nog eens goed berekenen. Het leuke is dat het zeer eenvoudig en betrekkelijk goedkoop te vergroten is. Als ik het een beetje goed schat zou ik ongeveer voor zo'n 150 euro rond zou kunnen zijn. Dit gecombineerd met een frame of zelfs een beugel waarop de x-as verticaal plaats heb ik al de grootste problemen omzeild.

Zijn er ideeën om nog goedkoper te krijgen? Of gewoon andere ideeën die ik ook eens kan uit volgen?
Plaats reactie