Laser.... hoe en wat???

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Laser.... hoe en wat???

Bericht door ruudpg »

Ik kan best wat info viden over de toepassing van lasers, maar eenvoudig bij elkaar met wat voor laser je wat kan doen is toch lastig.

Graag zou ik weten wat de beperking is of juist de mogelijkheden zijn van een bepaald soort laser.

Wat is de invloed van vermogen, 500mW of 2500mW of juist 40W of meer.
De golflengte 535Nm of 800Nm?
Diode, Co2, Fiber?

Ik denk dat er toch meer zijn die door de bomen het bekende bos niet meer zien...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Laser.... hoe en wat???

Bericht door audiomanics »

Laat ik, voor zo ver ik het weet, een aantal voorbeelden geven.
Zelf heb ik een 60W CO2 laser met een golflengte van 10,6 micrometer.
Dat is relatief het goedkoopst.
Veel duurder zijn Fiber lasers, RF-Lasers (ik dacht dat dat ook CO2 10,6um was maar even anders aangestuurd.. Merken als Sinrad... Vaak complete units), Yag etc..
Wat kun je wel met een CO2 10,6um:
Bijna alles snijden en graveren wat je met een aansteker in de fik kan steken: Leer, hout, papier, karton, acryl, corian, vilt enz.
Glas graveren gaat ook heel goed, maar ook spiegels (aan de achterzijde bijv) Geanodiseerd aluminium kun je er ook mee graveren.
Wat gaat niet (met lage vermogens <100W): snijden of graveren van metalen.. Er is wel een spray (Cermark/Thermark) waarmee je een zwarte gravure op bepaalde metalen kunt inbranden.
Wil je RVS gaan snijden, dan heb je heel wat meer vermogen nodig en kan het zijn dat je ook nog bepaalde snijgassen moet gebruiken (zuurstof bijv..)
Graveerlasers, die met zo'n kop waar een spiegeltje razendsnel een afbeelding ergens op laseren zijn meestal met een veel kortere golflengte, en kunnen ook zo in metaal laseren.. Snijden echter niet..
Die dingen zijn ook veel duurder. Waar je bij een redelijke CO2 Glasbuis laser ongeveer rekening moet houden met zo'n 4-6000 euro zijn die (YAG)markeerlasers in de orde van 20-30000 euro voor de "Hobby"-modelletjes..
Diode lasers, even afgezien van het blauwe 3W speelgoed, leveren vermogens van enkele kilowatts. Voor wat ik begrijp zit daar een clustertje pump-diodes in dat samen wel 4-6KW levert.. Daar mee kun je in hoog tempo metalen snijden... Je moet dan ook met een behoorlijke bankrekening aankomen..(ik heb het niet ;-), en dan nog.. als ik het wel zou hebben is de financieel directeur hier thuis het er vast niet mee eens..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: Laser.... hoe en wat???

Bericht door popol167 »

De golflengte bij laserdiodes heeft vooral te maken met de kleuruitstraling. Er bestaan ook onzichtbare laserstralen. Maar allemaal zijn deze stralen gevaarlijk voor verbranding van de huid en voor de oogjes. In bijlage een overschatte tabel van gebruiksmogelijkheden.13849
Plaats reactie