Storing x-as

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ronald
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016 22:10
Contacteer:

Storing x-as

Bericht door ronald »

Hallo,

Ik heb een cnc freestafel van 700x1000 mm merk niet bekend (heb zelf idee BZT), welke ik 2e hands gekocht heb en waarvan de trapezium draadstangen met bronzen moeren van de y as vervangen zijn. Nu na een jaar frezen van voornamelijk mdf zit er wat speling op de x-as. Hij geeft ook regelmatig bzzzzz geluid op deze x-as alsof de motor het niet trekt met als gevolg positie kwijt. (Extra smeren helpt wel) ik zie het ook terug in de werkstukken.

Ik heb zelf geen enkel verstand van de machine ben zelf bouwkundig tekenaar met verstand van autocad en programmeren dus tot daar lukt het aardig.

De vraag is kan het zijn dat alleen de bronzen moeren vervangen moeten worden of ook de draadstang?
Volgende vraag is of de draadstangen ergens besteld kunnen worden afgedraaid en wel.
Laatste is of dit zelf te doen is of dat ik daar beter iemand voor kan inschakelen.

Zoja weten jullie iemand omgeving sint oedenrode, bij Eindhoven.

Mvgr.
Ronald
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Storing x-as

Bericht door serum »

Niet in de omgeving, maar mafaha kan je proberen in Harderwijk. Die leveren zowel de moeren als de trapeziumspindels. Ze kunnen denk ik de bewerkingen ook voor je doen.Maak eens een foto van je frees? misschien kan je er eenvoudig kogelomloopspindels in zetten. Wellicht kan je alleen de moeren vervangen, deze slijten vaak harder dan de spindels. Of misschien kan je de huidige moeren nastellen. (vandaar, gooi eens een foto online van je machine)
ronald
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016 22:10
Contacteer:

Re: Storing x-as

Bericht door ronald »

139071390613905

Sorry voor de slechte foto's maar het licht is nogal slecht in de schuur ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Storing x-as

Bericht door audiomanics »

BZT kan goed, het model lijkt ook erg op de High-Z machines.. Van lagering is niet echt sprake.. Om de zwevende geleidingen loopt een bronzen bus. Om dat soepel te laten lopen moeten die geleidingen ook baggervet zijn.. Op de foto's zien ze er vrij droog uit..
't is dus niet alleen de moer die goed gesmeerd moet worden, maar ook die glijbussen over die stangen.
Ik zie trouwens ook dat de motor vervangen is met een koppeling.. Van origine zijn die motoren met een eenvoudige koppelbus en een druklagertje, tegen de motor, voorzien.. Wat ik niet kan zien is of de trapezium spindel ook voorzien is van een "vastlager" in dat aluminium blok... Het lijkt namelijk of er daar helemaal geen lager zit om de trapeziumspindel op zijn plek te houden..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ronald
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016 22:10
Contacteer:

Re: Storing x-as

Bericht door ronald »

Hoi Kees,

De geleidingen spray ik in met siliconen spray, is dit voldoende of dien ik hier wat anders voor te gebruiken.
In het aluminium blok zit zowel links als rechts een bronzen moer.

Ik heb ook geen ervaring met demonteren van de moeren en de trapezium spindels.
Stel ik probeer alleen de moeren te vervangen, hoe ga ik dan te werk? Heb ik dan een linkse en rechtse moer nodig?

Hoe krijg ik de trapezium spindel er eenvoudig uit, is dit alleen koppeling losdraaien en de moer aan de buitenzijde eraf draaien?

Zoals eerder gemeld heb ik geen verstand van de machine, maar ik hoop met wat input het toch op te kunnen lossen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Storing x-as

Bericht door audiomanics »

Je zal sowieso de motor en de koppeling moeten losnemen..
Als je een detailfoto kan maken van die lagering kan ik misschien iets meer zeggen..
Borgmoeren voor vasteindlagers zijn zelden van brons of messing, dus ik weet zo niet hoe dat bij jouw machine is gedaan..
Bij trapeziumspindels hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je kogeltjes gaat strooien.. Bij Kogelomloop (vaak aangeduid als KO-spindel en KO-moer) is dat wel anders
Siliconenspray houdt mooi schoon, maar het smeert niet echt.. het is ook vetvrij..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ronald
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016 22:10
Contacteer:

Re: Storing x-as

Bericht door ronald »

Als ik vanavond thuis ben zal ik detail foto's maken...

alvast bedankt voor het meedenken
ronald
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016 22:10
Contacteer:

Re: Storing x-as

Bericht door ronald »

1391213913
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Storing x-as

Bericht door audiomanics »

Het lijkt er op dat het vastlager aan het einde zit en het loslager bij de motor... ?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ronald
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016 22:10
Contacteer:

Re: Storing x-as

Bericht door ronald »

Kan ik de borgmoer op het uiteinde gewoon losdraaien en de koppeling losdraaien en dan de trapezium draad eruit halen? De borgmoeren zitten met een inbus vast in het aluminium blok zag ik.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Storing x-as

Bericht door keesfrees »

Dit interesseert me wel, en wel hierom :

as-met-schroefdraad axiaal fixeren
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=33&t=11896
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Storing x-as

Bericht door audiomanics »

Gewoon alles losdraaien tot er beweging in zit en dan kijken waar het blijft hangen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie