nog eens over kogelomloop

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: nog eens over kogelomloop

Bericht door Markus »

ok ik zal haast proberen te maken met de de documentatie (tekening uiteinden bewerking)

deze zijn 14x4, ik heb eventueel ook de vast-lager zijde (blokje met 2 hoekkontact lagers)

Afbeelding

Prijs hoop ik tegen het eind van de week te weten

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: nog eens over kogelomloop

Bericht door Jfwiet »

Offtopic, maar zeer veel interesse in de spulletjes van Markus.
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: nog eens over kogelomloop

Bericht door beagle »

Ik lees hier van alles over snelheid van xm. min, iets over microstappen enz..
weer allemaal begrippen die ik niet zo machtig ben.
Ter verklaring zit ik hier al een hele tijd verschillende topic's te lezen, maar word er niet zo veel wijzer van.

Is er een site die mij eens goed uitlegt in het nederlands over
stappen, microstappen, omwentelingen van kogelomloop, snelheid en nog wat soortgelijke informatie.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: nog eens over kogelomloop

Bericht door Markus »

Uhhh ik ken er geen een zo goed als deze site, maar je kunt hier ook gewoon gerichte vragen stellen

Bij voorbaat sorry dat ik even off topic ga

over microstappen: normaal heeft de gemidelde stappenmotor 200 stappen nodig om helemaal rond te komen
dus elke stap is 360/200= 1.8 graad. Door een elektronisch truukje kunnen moderne stappen motor drivers meerdere stappen tussen die 200 mechanische stappen voor elkaar krijgen. Deze "tussen stappen" noemt men microstappen. Dus als je 0 microstappen instelt doet je motor 200 stappen als je 2 instelt doet ie 400 als je 4 miccrostappen instelt dan doet ie 800 stappen om helemaal rond te komen (360/800= 0.45 graad per stap)

Kogelomloop spindels en Trapezium spindels hebben een "Spoed" dat is een getal dat aangeeft hoeveel mm de moer verschuift als je hem 1 keer (360 graad) ronddraait. Dus bij een kogelomloop met Spoed 4 gaat de moer 4mm vooruit als je de spindel 360 graden omdraait. Stel er hangt een stappenmotor aan met 4 microstappen ingestelt dus 800 stapjes per omwenteling dan is elke stap 4/800 = 0.005mm beweging.

Snelheid wordt bepaald door hoeveel stappen/seconde je motor aankan en zijn rotatiekracht (koppel). Nou verliest een stappenmotor rotatiekracht als hij sneller gaat draaien. Bij een bepaalde draaisnelheid is er te weinig kracht over om de boel nog in beweging tehouden dus stop het allemaal (Stall). Die top snelheid (vlak voor de boel stallt) noemt men vaak de ijl snelheid. Die wordt bepaald dus door de kracht/snelheids grafiek (koppel/snelheidsgrafiek) van je motor en door het gewicht van de as die bewogen wordt. Normale ijlsnelheden bij Trapezium assen zijn iets van 800mm/minuut tot 3000mm/minuut bij kogelomloop ligt dat een stuk hoger want die hebben veel minder wrijving.

Ijl snelheid wordt meestal niet gebruikt om te frezen maar om zo snel mogelijk van punt naar punt te komen terwijl de frees niet in het matriaal zit.

Greezt,

Markus
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: nog eens over kogelomloop

Bericht door beagle »

Markus
Dat is niet off-topic, dat is Bloody-ON-topic.
klaar en heldere uitleg.
Dus als ik het even samenvat kan ik bij een instelling van microstappen, 800 tussenstanden hebben en elke tussenstrand zorgt dan weer voor een asverplaatsing van 0,005 mm. bij een spoed van 5mm.

Voor de snelheid zal ik dan wel zien wat ik kan halen, als hier uiteindelijk de machine in elkaar steekt. Dat hangt dus louter af hoe zwaar alles is, welke krachten die stapmotor moet leveren en ook welke stapmotor je gebruikt. !!
Die ijlsnelheden vind ik niet zo heel belangrijk, maar de freessnelheden des te meer.

Ik verwacht binnen enkel dagen toch mijn electronika en mijn software in de bus te vinden. Dan kan ik die al op de laptop zetten en beginnen de werking van USBCNC te leren Terwijl we nog nazien welke kogelomlopen en wat ik verder nog moet maken om op de machine te zetten.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: nog eens over kogelomloop

Bericht door Arie Kabaalstra »

Beagle,

Als je met USBCNC aan de slag gaat, moet het zeker goedkomen met je machine...

Ik kan je wel wat tips en trucs leren ... :)
mijn Beagle-1 VMC 2814, waar jij ooit eens de aanzet voor gaf, draait ook met USBCNC..
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: nog eens over kogelomloop

Bericht door Markus »

Zoals belooft PDFje en de voorlopige prijzen

Het zal meteen opvallen dat de prijzen heel wat hoger zijn dan C7 spindels, maar ze zijn dan ook 4x zo nauwkeurig en de uiteinden zijn bewerkt

MM14x4-T180 185 Euro
MM14x4-T230 198 Euro
MM14x4-T330 225 Euro
MM14x4-T430 299 Euro

http://www.markusmechatronics.com/MM14x ... nblatt.pdf


Greezt,

Markus
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: nog eens over kogelomloop

Bericht door beagle »

Mijn kogelomlopen zijn aangekomen.
Voor mij mag dit "draadje" op slot
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Plaats reactie