CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

dconel
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2017 15:50
Locatie: Hank

CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door dconel »

Hallo,

Ik ben Dirk, 28 jaar en werk in de scheepsbouw. Mijn hobby's zijn klussen aan bootjes, waterscouting en oude motoren. Omdat ik vaak aan het hobbyen ben met staal en dan dingen die ik zelf heb getekend met plasmasnijder uit snij, lijkt het mij leuk om zelf een CNC plasma snij machine te bouwen. Dan kan ik weer een hoop leren over elektrotechniek en CNC (en natuurlijk: mijn werkstukken worden netter :lol: ). Maar mijn vraag is, kan ik dat ook zelf?

Bestaat er iets van een Open Source plasma project? Zijn er misschien betaalbare bouwpakketten te verkrijgen of zijn er goede boeken die ik gelezen moet hebben voordat ik er aan begin? Heb hier op het forum als wat rond gespeurd, maar kan niet voor over plasma vinden.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door Swets »

misschien is het slim je woonplaats er bij te zetten.... dan heb je wel kans dat mensen in je buurt eerder zullen reageren....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door audiomanics »

Plasma snijden is ook niet iets wat je graag in je hobbykamertje doet. De meesten hier hebben een hoekje van een kamertje in huis ingericht, anderen hebben de weelde van een schuurtje of, altijd te kleine, werkplaats.
Vandaar dat je ze hier niet in grote getalen tegenkomt waarschijnlijk....
Maar een CNC-plasma bouwen is niet heel moeilijk. In feite kun je een eenvoudige portaal maken. Wat er nog bij komt is een torch height-controll en een opvangbak voor het weggebrande materiaal.. Als je alleen staal doet kan dat nog een waterbak zijn.
Het hoeft niet bijzonder sterk te zijn want bij het snijden zelf komen geen krachten kijken, alleen voor het accelereren.
John Sellis heeft een bestaande oude bank helemaal geretrofit en laat je vast graag het een en ander zien.
Zijn machine werkt met Mach3 dat als userinterface fungeert voor een controller van CS-lab. In die mach3 zit ook een shell voor een Russische THC.
Als je even op het internet zoekt kom je best wel veel zelfbouw plasmatafels tegen. Hoofdzakelijk met tandheugels voor de X en Y. De torchhoogte wordt meestal toch met een schroefspindel gedaan. Ook tandriemen zijn in zwang bij deze machines..
Niet echt heel moeilijk dus om zo'n ding te ontwerpen en zelf te maken dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
dconel
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2017 15:50
Locatie: Hank

Re: CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door dconel »

Swets schreef:misschien is het slim je woonplaats er bij te zetten.... dan heb je wel kans dat mensen in je buurt eerder zullen reageren....
Ik heb mijn woonplaats toegevoegd, bedankt voor de tip.
audiomanics schreef:Als je even op het internet zoekt kom je best wel veel zelfbouw plasmatafels tegen.
..
Niet echt heel moeilijk dus om zo'n ding te ontwerpen en zelf te maken dus..
Bedankt Kees, ik kom inderdaad wel zelfbouw plasmatafels tegen, maar dat is vaak Amerikaans. En omdat ik (nog) niet bekend ben met de terminologie, al helemaal niet in het Engels, kom ik er niet uit. Sowieso kan niet echt iets van een bouwpakket vinden of een verslag waar iemand stap voor stap uitlegt wat hij doet.

Zelf ontwerpen, dat zou ik wel willen leren. Is er een goed boek met basis informatie op de markt?

Groeten,
Dirk
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door John Sellis »

dconel schreef:
Swets schreef:misschien is het slim je woonplaats er bij te zetten.... dan heb je wel kans dat mensen in je buurt eerder zullen reageren....
Ik heb mijn woonplaats toegevoegd, bedankt voor de tip.
audiomanics schreef:Als je even op het internet zoekt kom je best wel veel zelfbouw plasmatafels tegen.
..
Niet echt heel moeilijk dus om zo'n ding te ontwerpen en zelf te maken dus..
Bedankt Kees, ik kom inderdaad wel zelfbouw plasmatafels tegen, maar dat is vaak Amerikaans. En omdat ik (nog) niet bekend ben met de terminologie, al helemaal niet in het Engels, kom ik er niet uit. Sowieso kan niet echt iets van een bouwpakket vinden of een verslag waar iemand stap voor stap uitlegt wat hij doet.

Zelf ontwerpen, dat zou ik wel willen leren. Is er een goed boek met basis informatie op de markt?

Groeten,
Dirk
lees eerst mijn draadje even door: http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=10519

alle machines zijn in theorie het zelfde. x y en z as moet kunnen bewegen. alleen de 1 kan er een frees mee aansturen de ander een plasma snijder.

er zijn een paar dingen belangrijk:
GOEDE hoogte regeling met voldoende instel mogelijkheden
nette plasma bron : hypertherm, kjellberg, etc.... (luchtgekoeld hypertherm wil prima)
Snelle acceleratie

Je kun altijd eens langskomen in steenwijk hoe ik dat het gedaan.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door kawarider »

Drongelen is mss dichterbij. Hier staat een geretrofitte esab machine. Geen hoogteregeling maar rollerkop. Thc staat op de planning. Degene die voorheen eens bij mijn machine stond te kijken is plasmafabriek begonnen. Kan raar lopen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door kawarider »

Ja. Die bedoel ik.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door keesfrees »

Die kwam wel op meer plaatsen meekijken, ook bij mij > 10 jr. terug.
Leerde hem kennen via een later plots overleden goede collega . . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
dconel
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2017 15:50
Locatie: Hank

Re: CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door dconel »

kawarider schreef:Drongelen is mss dichterbij. Hier staat een geretrofitte esab machine. Geen hoogteregeling maar rollerkop. Thc staat op de planning. Degene die voorheen eens bij mijn machine stond te kijken is plasmafabriek begonnen. Kan raar lopen.
Dat is inderdaad lekker dichtbij, ik zou graag eens komen kijken! Ook in Steenwijk wil ik wel eens kijken, kan alleen maar leerzaam zijn toch :)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door kawarider »

Altijd welkom
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door BDekker »

Dconel,
Hoe staat het met de plannen. Ik ben nieuw op dit forum en ben ook een cnc plasma aan het bouwen. Vandaar de interesse.
Mvg,
Boris dekker
dconel
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2017 15:50
Locatie: Hank

Re: CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door dconel »

Hallo Boris, leuk dat je een Plamsa CNC bouwt! Helaas ben ik nog niet zo ver, ik ben nog aan het oriënteren en bezig met een ander project. Ik hoop in de zomer echt te kunnen starten met de bouw.

Waarom hou je geen verslagje bij van jouw project op dit forum? Kan je nuttige tips krijgen en makkelijk vragen stallen als je ergens tegen aan loopt. Hoe ver ben je met jouw project?

Groeten,
Dirk
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: CNC plasma machine, kan ik dat zelf maken?

Bericht door John Sellis »

BDekker schreef:Dconel,
Hoe staat het met de plannen. Ik ben nieuw op dit forum en ben ook een cnc plasma aan het bouwen. Vandaar de interesse.
Mvg,
Boris dekker
Ik ben ook benieuwd, Ik ga mijn machine ook verbouwen (hoop dit jaar nog) . ben langzaam alle onderdelen aan het verzamelen. Ook komt mijn "oude" plasma dan te koop.

zou ook leuk vinden als je verlag bij houd. kunnen we allemaal weer uit leren
Plaats reactie