end stops instellen in GRBL

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Danny V
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2017 15:54

end stops instellen in GRBL

Bericht door Danny V »

Hoi, ik heb een cnc machine gemaakt en dit werkt wel maar als ik de Y- en de Y+ endstop op het cnc shield aansluit krijg ik steeds de foutmelding dat er een end stop actief is. Ik heb de endstops allemaal al getest op de werking en deze zijn allemaal goed. Ik gebruik nu als controller een arduino uno samen met een cnc shield en met als steppendriver de A4988. Is er iemand die mij kan helpen om het probleem op te lossen? Ik heb via google het al eens proberen op te zoeken maar mijn engels is zeer beperkt.
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: end stops instellen in GRBL

Bericht door Breaker »

Zomaar even een paar vraagjes om het iets duidelijker te krijgen:
• Welke versie van GRBL wordt gebruikt?
• Is de Y-as de eerste as die je probeert of werkt het al op de X en Z-as?
• Geeft gebruik van één enkele switch een ander resultaat dan twee switches op een as, zet je meerdere switches parallel op de pin?
• Wat voor soort switches worden gebruikt en zijn de switches van het Normally Open type, dus geen contact wanneer niet ingedrukt?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: end stops instellen in GRBL

Bericht door Ballegooijen »

Misschien verkeerd aangesloten? b.v. NC ipv NO
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Danny V
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2017 15:54

Re: end stops instellen in GRBL

Bericht door Danny V »

Hoi,
ik gebruik de versie 9j. Heb het ook al geprobeerd met de versie 8.
De 2 andere assen werken, maar van zodra ik de de homing en soft limits actief zet werken deze ook niet meer. Ik heb nu de hard limits actief staan en deze werken wel als ze geactiveerd worden. Ik gebruik de aansluitingen die op het cn shield zitten. Alleen zit de X+ op de plaats waar normaal de SpnEn zit. Dit heb ik gevonden via google. Het cnc shield is de versie 3. Ik heb ook al geprobeerd met maar 1 switch maar dat geeft hetzelfde resultaat. Ik gebruik het No contact zoals voorgeschreven. Ik heb er nu al vele dagen mee bezig geweest en ik vind de oplossing maar niet. Er zijn toch nog wel mensen die dit shield gebruiken denk en die daar misschien ook dat probleem hebben.
Alvast bedankt voor het meehelpen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: end stops instellen in GRBL

Bericht door serum »

Pak voor de aardigheid estlcam eens. Daar zit ook een handige programmer in voor je uno icm de grbl shield. Het kan zijn dat je firmware een paar pinnen heeft omgedraaid, ik heb dit langs zien komen in de programmer binnen estlcam. Dan wordt een pin gebruikt voor de PWM output voor de spindel. (en volgens mij is dat net de Y as, maar dat weet ik even niet zeker)

Software is nog goed te betalen ook en er zitten erg leuke features in.
Plaats reactie