Technologieën

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Technologieën

Bericht door Gikke »

Goedendag iedereen

Om m'n eigen mechanische kennis wat uit te breiden, maar ook om specifieke technologie bij te leren tijdens mijn aankomende stage volgend jaar, ben ik op zoek naar een paar onderwerpen.

Ik wil graag meer te weten komen over:

-Roller Gear Drives, voorbeeld link: https://m.youtube.com/watch?v=YKYAOe1Bzho

-Harmonic Drive, kent iedereen wel maar toch: https://m.youtube.com/watch?v=bzRh672peNk

-Globoid/Double enveloping Worm Drive: https://m.youtube.com/watch?v=OVTOSOKpx6I

Kennen jullie bedrijven in België (Antwerpen, Limburg, leuven) of net over de Nederlandse grens (Eindhoven,...) die gebruik maken van een van deze technologieën en die wellicht interessant voor me zouden kunnen zijn?

Ik doe dit vooral in het belang van mechanische kennis alsook eventueel een van deze juweeltjes te implementeren in een afstudeeropdracht.

Waarom deze technologieën:
-Interessante berekeningen
-Meer inzicht bij tandwielen
-Benodigde lagerkennis (het is nutteloos een abec9 rondloop te wensen met abec3 lagers bijvoorbeeld), denk hierbij aan Kruisrollagers etc

Deze technologieën kunnen nog worden aangevuld door motion control of cnc-machines in het algemeen, dit is tweede keus qua interesse in stage.

Ik hoop dat er interessante ideeën uit de bus komen, alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten
Giel Knippenberg
Update: past deze post in dit subforum? Er wordt niet gereageerd en ik betwijfel of m'n post online is.
Moderatoren kunnen jullie me iets meer vertellen?
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Technologieën

Bericht door Gikke »

High-tech bedrijven eventueel... ASML, machinebouwers, mechanische ontwerpbureau's, zelfs reguliere metaalbewerkingsbedrijven waar ik een project van begin tot einde kan verwezenlijken (denk aan meetbanken en dergelijke).
Hebben jullie nog suggesties voor me in deze regio?
Ik merk dat de vorige vraag een beetje moeilijker was.

Het schoot me te binnen om Mazak in Leuven te contacteren, al vrees ik dat die zoals de site me zegt enkel leverancier zijn van onderdelen en geen werkplaats daar heeft.
Baudoin in Mol ga ik ook eens contacteren, met een beetje geluk kan ik daar iets interessant ontdekken (al merk ik wel dat m'n eisen een beetje aan het zakken zijn, ha!)

Ik hoor het wel als jullie iets weten, zelf vind ik niet zoveel meer op het world wide web...
Vriendelijke groet
Giel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Technologieën

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Technologieën

Bericht door assink »

OCE printers heeft nog een eigen productie in nederland bij mijn weten, misschien is dat nog interessant?
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Technologieën

Bericht door Gikke »

Walk is veel te ver voor me om dagelijks te pendelen, dat zal hem.niet worden... Ook lijkt het me stug als ik er een fatsoenlijk stageproject kan uitwerken (mechatronisch gezien).

OCE printing lijkt me ook niet veel, mede doordat ik er niets van terugvindt...
Toch bedankt voor de suggesties!
Vriendelijke groet
Giel
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Technologieën

Bericht door joopbos »

Is Materialise, Leuven een mogelijkheid?


http://www.jobat.be/nl/entreprise/1122/ ... isenv.aspx
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Technologieën

Bericht door Gikke »

joopbos schreef:Is Materialise, Leuven een mogelijkheid?
Ik bekijk het eens, bedankt!
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Technologieën

Bericht door Leo.D »

Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Technologieën

Bericht door Gikke »

Bedankt om Materialise aan te kaarten, is heel interessant!
Die ga ik alvast contacteren...

Bierens lijkt me ook super, zeker met hun eigen tandwielvormen en dergelijke. Wordt mss een beetje moeilijker om er een mechatronisch project uit te werken maar dat lukt wel denk ik...

Alvast bedankt voor de input!
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Technologieën

Bericht door joopbos »

Ook in Leuven en mogelijk nog interessanter:

http://www.layerwise.com/
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Technologieën

Bericht door benkr »

Er zijn nog veeeeeel meer bedrijven en bedrijfjes die heel interessante dingen maken en waar je heel veel kunt leren.
De bedrijven die ik lhier angs zie komen zijn de zgn. 'high tech' bedrijven, daar zitten een hele verzameling academici eerst problemen te verzinnen, en ze vervolgen heel erg theoretisch en wiskundig op te lossen.
Ja, zo werken die bedrijven en wat ze maken is echt 'high tech', maar of je daar als stagiair nu echt wat gaat leren is nog maar te bezien, als je niet tot het academische wereldje hoort dan kom je daar ook niet zo maar tussen, sterker nog je mag er zelfs niet bij in de buurt komen.

Ik was deze week toevallig bij medeforumlid Tiny op bezoek, een eenmansbedrijfje wat toch wel heel erg leuke dingen maakt, helemaal zelf ontwikkeld en gebouwd.
Hij had een machine staan die heel eenvoudige sigarendoosjes maakt, doosje vouwen en daar dan meteen een leuk papiertje met tekst en plaatjes omheen vouwt, plakt etc., en dat dan met 120 per minuut (geloof ik).
En ook nog eens variabele afmetingen natuurlijk. Er zaten 13 servomotoren op de machine en ook nog een aantal handmatige instellingen, maar ook pneumatiek, tijd-volgorde dingen etc. etc.
Is dat 'high tech' ? Nou probeer het maar eens voor elkaar te krijgen. Kijk daar kun je denk ik best wat leren.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Technologieën

Bericht door Gikke »

benkr schreef:Er zijn nog veeeeeel meer bedrijven en bedrijfjes die heel interessante dingen maken en waar je heel veel kunt leren.

Ik was deze week toevallig bij medeforumlid Tiny op bezoek, een eenmansbedrijfje wat toch wel heel erg leuke dingen maakt, helemaal zelf ontwikkeld en gebouwd.
Er zaten 13 servomotoren op de machine en ook nog een aantal handmatige instellingen, maar ook pneumatiek, tijd-volgorde dingen etc.
Zo'n bedrijven zoek ik ook net! De mogelijkheid om écht bij te leren doormiddel van een project uit te werken van begin tot einde (lees: zelf ontwerpen, testen op de werkvloer, uitlijnen, etc.)
Op m'n stage bij een metaalbewerkingsbedrijf een jaar geleden heb ik ook zoiets kunnen doen, de Onderhoudstechnicus die m'n stage begeleidde was ziek en ze kwamen af met een probleem.
Dit probleem was het meten van assen dat inefficiënt en niet accuraat gebeurde. Het veroorzaakte tevens ook slijtage op het loopvlak van de assen.
Hierop heb ik een gelagerde meetbanken ontworpen...
Onderstel uit een oude gietijzeren tafel, Kogelomloop geleidingen van een oude machine, V-blokken met SKF-Explorer lagers, klemmen aparte geleidingen voor de tasterplaat,...
Dit is gewoon een degelijke stijve machine geworden die ze tot op de dag van vandaag bijna dagelijks met plezier gebruiken.
Wetende dat ik zoiets op.een week heb gefabriceerd wil ik een niveau hoger kunnen stappen volgend jaar en ook iets dergelijks ontwerpen, maar dan met de nodige technologie en elektronica/sensoren,...

Update: omdat een paar foto's meer dan woorden zeggen, onderstaande een link met foto's van mijn stageproject:
https://goo.gl/photos/fEpabaP6qYsADXo18
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Technologieën

Bericht door JanSr »

Beginnen bij het begin is nooit verkeerd.
Dus:
Welk opleidingsniveau?
Welke vakken als basiskennis doorlopen?

Daarmee wordt het iets makkelijker mikken op het juiste doel.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Technologieën

Bericht door Gikke »

JanSr schreef: Beginnen bij het begin is nooit verkeerd.
Welk opleidingsniveau?
Welke vakken als basiskennis doorlopen?
Ha, heb je wel een punt idd!

Ik heb tijdens m'n middelbaar altijd Mechanische Vormgevingstechnieken gevolgd.
Ook gekend als TSO Mechanica. Dus de basis draaien en frezen, lassen heb ik wel (alsook cnc, wat ik echt tof en interessant vind).
Vakantiejobs heb ik dan ook altijd in de Metaalbewerking en dergelijke gedaan, meestal aan de cnc-machines, soms een beetje manueel werk.

Tijdens m'n middelbaar heb ik ook leren werken met Inventor, een CAD pakket dus, en dit doe ik 7jaar later nog. Dit gaat van projecten helemaal ontwerpen en dan de nodige "studies" rond doen ( is het mogelijk, eventuele minpunten of verbeteringen,...)
Zoiets hebben jullie gezien op de link van m'n klein projectje van die as-meetbank.

Nu zijn we intussen al wat verder en heb ik al een HBO5 opleiding Elektromechanica achter de rug (afstudeerrichting Automatisering).
Op het moment ben ik bezig aan m'n 2dejaar als bachelor Elektromechanica (afstudeerrichting Ontwerp/Elektromechanica).

Vakken in bachelor Elektromechanica kennen de Belgen onder ons wel vermoed ik, maar in Nederland (heb ik begrepen) bestaat zo'n all-round opleiding niet?
Deze vakken zijn zoal: Wiskunde2, Dynamica/Statica, PLC2, Meet -en Regeltechniek, CAD Expert, CNC, Management, Project, Elektronica, Elektrische Machines,...
Van elk deelgebied wel wat.

Ik hoop dat jullie wat meer toegespitste hulp kunnen bieden nu.
Met vriendelijke groet
Giel Knippenberg
Plaats reactie