Motor problemen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

DougalB
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2015 14:08
Locatie: Moordrecht

Re: Motor problemen

Bericht door DougalB »

Goed punt Swets, dank je wel voor de tip.
Woonplaats is Moordrecht (Zuid-Holland).
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Motor problemen

Bericht door Breaker »

DougalB schreef:Het probleem heb ik vooral met de x-as en de a-as. Deze worden aangedreven door kogelomloop spindels. De y-as heeft op dit moment nog een trapeziumdraad, deze loopt minder snel vast dan de x-as en a-as.
In EdingCNC wordt de vierde poort inderdaad wel A genoemd, maar via de instelling 'slave x' wordt er een andere functie aan de poort gegeven. In CNC termen is het geen A-as, da's de rotatie van de x-as.
14408
Het is gebruikelijker om het een dubbele X as of tandem X as te noemen. Maar goed, we komen er zo ook wel uit ;-)
DougalB schreef:Op dit moment weet ook ik nog niet waar ik in USBCNC de puls breedte kan instellen. I
Dat kan volgens mij niet, wordt automatisch geregeld, wat je kan is in instellingen de 'max step freq' verlagen.
Max Step Frequency:
  • The maximum step frequency that the CPU will generate. For motor
    drives it is needed to lower the maximum frequency. In case the drive
    is unable to handle the high step frequency or low step-pulse width.
    Some of the digital drives from Leadshine cannot handle 125Khz steprate,
    they need a setting of 90Khz or lower.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DougalB
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2015 14:08
Locatie: Moordrecht

Re: Motor problemen

Bericht door DougalB »

Breaker schreef:In EdingCNC wordt de vierde poort inderdaad wel A genoemd, maar via de instelling 'slave x' wordt er een andere functie aan de poort gegeven. In CNC termen is het geen A-as, da's de rotatie van de x-as. Het is gebruikelijker om het een dubbele X as of tandem X as te noemen. Maar goed, we komen er zo ook wel uit ;-)
Breaker, dank je wel. Sorry voor de spraakverwarring.

Ik heb volgens mij een stapje kunnen maken. De motoren waren bipolair serieel gekoppeld. Nu heb ik de dubbele x bipolair parallel gekoppeld. De motoren stallen niet meer. Zoals gebruikelijk loop ik wel weer tegen iets nieuws aan.

In USBCNC kan ik de snelheid per seconde flink opvoeren. De motoren stallen niet. Echter maakt het op dit moment niet uit wat ik instel sneller dan 20mm/s, de machine blijft met joggen (shift -> na het homen van de machine) even snel. Dus bij 50mm/s legt de machine in 5 seconde zo'n 100mm af (ook in de DRO). Op 75mm/s legt de machine in 5 sec ook zo'n 100mm af. Beide bewegingen zijn uitgevoerd met shift arrow na het homen van de machine, daarmee zou de machine op 100% moeten lopen. Mogelijk heb ik een verkeerde instelling ergens in USBCNC.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motor problemen

Bericht door Swets »

DougalB schreef:Goed punt Swets, dank je wel voor de tip.
Woonplaats is Moordrecht (Zuid-Holland).
kijk dat bedoel ik.... ik woon aan de overkant....

maar ik werk me mach3.... dus kan je niet echt helpen....

maar ik zag je probleem dat je snelheid niet klopt.... bij mach 3 is het vaak dat de printerpoort de pulsen niet zo snel kan maken....
Laatst gewijzigd door Swets op 19 mar 2017 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
DougalB
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2015 14:08
Locatie: Moordrecht

Re: Motor problemen

Bericht door DougalB »

Dat is inderdaad dichtbij.

Ik heb USBCNC op 125 KHz. De CPU5B is met ethernet verbonden met de computer. De DM442 drivers kunnen 200KHz aan. De drivers staan op 1/8 microstep.

Als ik er over nadenk zegt mijn gevoel dat dit het probleem zal zijn, gezien de snelheid die ik probeer te bereiken. Het geen extreme snelheden waarbij ik tegen problemen aanloop. Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Motor problemen

Bericht door Breaker »

Even een snelle berekening:
20mm/s bij 5mm spoed = 4 rotaties/s
1/8 microstep bij 200 volstap = 1600 stappen per rotatie
1600 stappen * 4 rotaties/s = 6400 stappen/s

Dat is niet wereldschokkend, 6,4kHz op een 125 maximum. Je kan gerust eens proberen om de maximale step frequentie omlaag te zetten als je echt denk dat de pulslengte verkeerd is. 't Wel twijfelachtig of dat zo is want onder Mach3 met alles volgens de instructies was het blijkbaar ook al zo.

Qua microsteps:
5mm spoed/1600 stappen per rotatie = 0,003 mm/stap
Bij 4 microsteps komt de nauwkeurigheid op 6 duizendste per stap.
Ik weet niet wat je wilt maken en wat nauwkeurig genoeg is, bij lagere microstep houd je wel meer kracht in de motor, het is te proberen om (tijdelijk) naar minder microsteps te gaan.
DougalB schreef:Echter maakt het op dit moment niet uit wat ik instel sneller dan 20mm/s, de machine blijft met joggen (shift -> na het homen van de machine) even snel.
Dat begrijp ik niet helemaal, doe je dat joggen met een commando via de MDI bv 'G0 X..' of op een andere manier?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DougalB
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2015 14:08
Locatie: Moordrecht

Re: Motor problemen

Bericht door DougalB »

Breaker schreef:
DougalB schreef:Echter maakt het op dit moment niet uit wat ik instel sneller dan 20mm/s, de machine blijft met joggen (shift -> na het homen van de machine) even snel.
Dat begrijp ik niet helemaal, doe je dat joggen met een commando via de MDI bv 'G0 X..' of op een andere manier?
In USBCNC kan het systeem met 100% snelheid worden bewogen pas na het homen van de machine. Het joggen op 100% doe je met shift + arrow key. Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. De configuratie voor het homen van de slave van x was onjuist. Vandaag heb ik dat opgelost en wat hogere snelheden kunnen behalen. Eind deze week testen waar de grens ligt.

Op dit moment weer hoopvol gestemd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Motor problemen

Bericht door Breaker »

Dat klinkt aannemelijk:
EdingCNC Handleiding - H2 schreef:Running a program and fast jogging is only possible after the machine is correctly homed, so this must be setup first. The reason is that collision prevention is not active when the machine isn’t homed, so damage to the machine may happen when homing is not performed.
Safety first :lol: Hoop dat je eind van de week goede resultaten boekt!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DougalB
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2015 14:08
Locatie: Moordrecht

Re: Motor problemen

Bericht door DougalB »

Ik had deze sectie in de handleiding gezien en was in de veronderstelling dat het homen goed ging en juist was uitgevoerd. Na een stukje configuratie van USBCNC gloort er weer licht aan de horizon.

Tot nu toe erg blij met de CPU5B en USBCNC en niet te vergeten de hulp en het geduld van Bert Eding.
Aan jullie mijn dank voor de hulp en het meedenken.

Ik laat dit weekend weten hoe de tests zijn afgelopen.
Plaats reactie