Motor problemen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

DougalB
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2015 14:08
Locatie: Moordrecht

Motor problemen

Bericht door DougalB »

De afgelopen jaren ben ik bezig met het bouwen van mijn eerste CNC freesmachine en de wanhoop nabij. Vandaar mijn eerste post op cnczone.nl. Op een gegeven moment heb ik de CNC enig sinds werkend gehad. De aansturing met Mach3 ging goed. Het probleem wat ik had, en nog steeds heb, is dat ik geen snelheid kan maken met het systeem. De motoren op de x-as, a-as en y-as stallen op snelheid (1000 mm/min onbelast, zonder frees). Dit gebeurt als ik het systeem jog en tijdens het uitvoeren van G-code. Vooral bij het uitvoeren van de rapids, tijdens het uitvoeren van G-code, stallen de motoren. Na het stoppen van de beweging en weer starten, lopen ze weer door.

Ik heb veel gelezen over dergelijke problemen en pogingen gedaan de problemen op te lossen; nieuwe nema 23 motoren, vervanging van de polulu drivers voor Leadshine DM442 drivers, upgrade van de voeding voor de motoren van 24V naar 36V, upgrade van de computer. Dit alles heeft niet geleid tot een oplossing. Mijn laatste poging tot dus ver is het vervangen van het Breakout Board voor een EdingCNC CPU5B Ethernet bord. Ook dit heeft niet tot een oplossing geleid. Met 1000mm/min onbelast lopen de assen vast. Het wijzigen van de acceleratie en de micro steps van 1/8 naar 1/4 zetten heeft geen effect.

Het systeem bestaat uit de volgende componenten:
  • - Stappenmotoren (4x) 23SM080-028-8W-F-1.7 (1.7N, 1.4A, 2.3Ohm, 3.2V, 4.5mH, 480gcm2 Bipolair Serieel).
    - Drivers (4x) Leadshine 442 (Output current 0.5A min 4.2A (3.0A RMS) max, Supply voltage +40VDC max, Logic signal current 7mA min 16mA max, Pulse input frequency 200Khz, Isolation resistance 500 MΩ, ingesteld op 1/8 (1600 stappen per rotatie), 1.36A RMS current.)
    - Voeding voor de motoren 36V 16.6A.
    - Control board EdingCNC CPU5B Ethernet.
    - Proximity sensors (8x)
    - 24V power supply voor CPU5B en Proximity sensors
    - De y-as wordt aangedreven door een TR16x4 Leadscrew C45 trapeziumdraad (spoed 4mm)
    - De x-as en a-as worden aangedreven door kogelomloopspindels 20mm (spoed 5mm)
Afbeelding

De trapeziumdraden zullen worden vervangen door kogelomloopspindels en de z-as zal opnieuw ontworpen en gebouwd worden. Dit staat op de planning nadat ik dit lang lopend probleem met de motoren heb opgelost.

Is het zo simpel dat de motoren en de voeding te licht zijn voor het gewicht van mijn machine? Kan iemand mij weer op weg helpen?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Motor problemen

Bericht door andrefc101 »

Tja, je hebt inmiddels alles al vervangen..... maar ik gok het erop dat de boel te zwaar loopt. Zo te zien zitten de motoren recht op de trapeziumspindels, dat moet wel zo precies, anders krijg je zwaar punt wat die stappenmotoren niet fijn vinden. Verder kunnen het ook de moeren van de spindels zijn welke te zwaar lopen, de lagering van de spindels te strak afgesteld.... etc.
Ik zou de moten even loskoppelen van de spindels en ze dan laten draaien, en kijken of de boel dan niet stallt. Handmatig de spindels verdraaien geeft dan ook wel een indicatie of alles goed spelingsvrij en krachtenvrij rond draait.
Zou het daar maar eens in gaan zoeken.
Je kan ook nog ff proberen om de acceleratie in EdingCNC laag te zetten, langzaam opstarten en kijken hoe ver je dan komt. Succes!
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 11 mar 2017 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Motor problemen

Bericht door tweety »

Staat in de settings de acceleratie waarde niet te hoog ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Motor problemen

Bericht door andrefc101 »

tweety schreef:Staat in de settings de acceleratie waarde niet te hoog ?
Eén bericht hoger, onderste regel......
DougalB
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2015 14:08
Locatie: Moordrecht

Re: Motor problemen

Bericht door DougalB »

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb met de acceleratie gespeeld, ook met een acceleratie waarbij het systeem in 2 seconden of 3 seconden van stilstand naar 1000mm/min gaat, stallen de motoren. Dit lijkt mij al een vrij trage acceleratie.

Op het moment dat ik het protaal handmatig beweeg, door aan de spindels te draaien, voelt het geheel behoorlijk soepel aan en is er niet heel veel kracht nodig om het protaal te verplaatsen. Daarom ben ik mij toch weer gaan afvragen of de NEMA 23 motoren 1.7N voldoende zwaar zijn om het systeem te laten lopen.

Het probleem heb ik vooral met de x-as en de a-as. Deze worden aangedreven door kogelomloop spindels. De y-as heeft op dit moment nog een trapeziumdraad, deze loopt minder snel vast dan de x-as en a-as.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motor problemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien wil die a-as liever Z-as genoemd worden. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DougalB
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2015 14:08
Locatie: Moordrecht

Re: Motor problemen

Bericht door DougalB »

hugo stoutjesdijk schreef:Misschien wil die a-as liever Z-as genoemd worden. ;-)
Hugo, wat bedoel je daarmee? De a-as is de slave van de x-as. Op welke wijze is de z-as in deze relevant?
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Motor problemen

Bericht door benkr »

Als je met een X-as én een A-as werkt dan is dat waarschijnlijk om beide kanten van het portaal te bewegen.
Wanneer dat bewegen niet 100% gelijk loopt dan gaat het portaal wringen en zwaar lopen, is dat niet aan de hand?

Ik heb geen idee hoe je bij Eding instelt, maar kijk daar maar eens naar. 2 x 1,7Nm moet voldoende zijn om zo'n portaal aan te drijven. Wat ook nog kan is dat je de drivers toch niet goed aanstuurt, klopt de step puls breedte wel, die moet als het kan ruim meer dan 5usec. zijn, sommige drivers zijn pas tevreden met 10usec. Is de polariteit van de steppuls wel goed?
DougalB
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2015 14:08
Locatie: Moordrecht

Re: Motor problemen

Bericht door DougalB »

benkr schreef:Als je met een X-as én een A-as werkt dan is dat waarschijnlijk om beide kanten van het portaal te bewegen.
Wanneer dat bewegen niet 100% gelijk loopt dan gaat het portaal wringen en zwaar lopen, is dat niet aan de hand?
Dank je benkr, indien x en a niet gelijk lopen, zou dit dan ook niet met 900mm/min merkbaar zijn?
benkr schreef:Wat ook nog kan is dat je de drivers toch niet goed aanstuurt, klopt de step puls breedte wel, die moet als het kan ruim meer dan 5usec. zijn, sommige drivers zijn pas tevreden met 10usec. Is de polariteit van de steppuls wel goed?
Op dit moment weet ook ik nog niet waar ik in USBCNC de puls breedte kan instellen. In ieder geval iets om uit te zoeken. De DM442 driver wil het volgende hebben:
t1: ENA must be ahead of DIR by at least 5μs. Usually, ENA+ and ENA- are NC (not connected).
t2: DIR must be ahead of PUL active edge by 5μs to ensure correct direction.
t3: Pulse width not less than 2.5μs.
t4: Low level width not less than 2.5μs.

In Mach3 heb ik hetzelfde probleem met vastlopende motoren ondervonden. Daar heb ik, na veel lezen op fora zoals cnczone, de pulsen ingesteld zoals voorgeschreven. Ook met Mach3 was de max snelheid van de machine beperkt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motor problemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DougalB schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Misschien wil die a-as liever Z-as genoemd worden. ;-)
Hugo, wat bedoel je daarmee? De a-as is de slave van de x-as. Op welke wijze is de z-as in deze relevant?
Je hebt gelijk, maar dat dat de reden was dat je het over A-as had, was bij mij niet opgekomen, blijkbaar een zwarte vlek bij mij. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DougalB
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2015 14:08
Locatie: Moordrecht

Re: Motor problemen

Bericht door DougalB »

hugo stoutjesdijk schreef:Je hebt gelijk, maar dat dat de reden was dat je het over A-as had, was bij mij niet opgekomen, blijkbaar een zwarte vlek bij mij. :lol:
Mooi! Daar ben ik blij om. Alle ideeën en mogelijkheden probeer ik aan mijn systeem te relateren en te kijken wat ik er mee kan. Met deze was mijn reactie :shock: ???
DougalB
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2015 14:08
Locatie: Moordrecht

Re: Motor problemen

Bericht door DougalB »

Zoals in mijn eerste post aangegeven zijn de motoren Bipolair Serieel bekabeld. Kan dit een oorzaak zijn waarom de motoren "weinig" kracht hebben?
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Motor problemen

Bericht door benkr »

Ja, natuurlijk, zet ze maar eens parallel, dan zul je zien dat je veel meer kracht hebt.
Wel heel goed opletten dat je de polariteit per winding goed aangesluit anders gaat de motor niet draaien.
Je moet dan wel de stroom dubbel zo hoog instellen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motor problemen

Bericht door Swets »

ik zou je woonplaats even bij je profiel invullen.... misschien woont er iemand in je buurt die even met je mee wil kijken?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie