Groot project

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Groot project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mark3 schreef:En we gaan weer verder met het topic, Hoe bouw ik een portaalfrees met een x-as van 6000mm.

In ieder geval met tandheugels.
Portaal lijkt me niet handig, ivm belading.
( ja je kunt de portaal naar het eind rijden, maar handig vind ik het niet )

Vind trouwens dat er nogal hitserig gereageerd word. Op sommige antwoorden is niet altijd snel een weerwoord te vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Groot project

Bericht door DaBit »

Het forum hier heet cnczone.nl, en er staat nergens dat het alleen bedoeld is voor hobbyisten, zelfbouw van machines, of alleen frees/draai-apparatuur... Wat dat betreft is de topicstarter dus prima op z'n plek.

Verder is het een forum, voor en door leden. Alleen informatie zuigen hou je niet lang vol, je zult ook ooit je steentje bij moeten dragen tegen de tijd dat je daartoe in staat bent. Topicstarter doet alvast een hele goede voorzet door gratis spullen aan te bieden, netjes toch?

Ik zie in de 'bijkomende intermenselijke zaken' het probleem dus niet zo. En die opmerking van Leeuwinga over 'meer van deze lieden' en 'vaak komen ze uit Belgie' vind ik gewoon een k**-opmerking. Niet alleen richting de topicstarter, maar ook naar mensen zoals Janplastiek toe die aardig wat mensen hier voorziet van materiaal, kennis en hulp. En dan pik ik er maar eentje uit voor het gemak, anders word de lijst met behulpzame Belgen wel erg lang.

Kwa vraagstellling zie ik wel problemen. Wat voor profielen kwa materiaal/wanddikte/variatie in afmetingen, wat voor gaten (een sleufgat is wat anders dan een rond gat), welke nauwkeurigheid, welke snelheid, wat kun/wil je zelf en wat niet, welk tijdsbestek, welk budget, etc.
Dat is voor 'ons' belangrijk om in te kunnen schatten of we door moeten sturen naar een machinebouwer, een bestaande machine adviseren, een bestaande machine met ombouw adviseren, of alleen bijstand verlenen met het elektronica en softwaredeel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Groot project

Bericht door John Sellis »

Sven schreef:
karangetang schreef:Wanneer het wel wat geld mag kosten waarom dan hier gratis adviezen scoren? Ik begrijp dat dit niet voor de hobby is maar voor een commerciele onderneming ( die goed bij kas zit). Ik blijf met dit soort gevraag wel een beetje moeite hebben.
Zoals ik hier als es eerder melde het is hier wel een beetje halen en brengen ...Er zijn natuurlijk in den lande wel een paar goede machine ontwikkelaars die U een stukje verder kunnen helpen. Ik zie dat u hier nu 3 keer geweest bent enkel voor uw grote project .... verder niks ...
kuntselt u ook zelf een beetje zoals wij doen? Vertel daar es over.
Wat mij betreft een kortzichtige facebookreactie.

Wat mij betreft is het volstrekt legitiem om eerst ergens je licht op te steken voor je naar betaalde adviseurs gaat zoeken.
En als je zelf heel helder voor de geest hebt wat het probleem is dan betekend dat nog niet dat je het heel makkelijk aan niemand anders kan voorleggen.

Tuurlijk, je krijgt veel betere reacties als je goed nadenkt over wat je wel en wat je niet vertelt.
Maar ook daarvoor kan zomaar gelden dat alle begin moeilijk is.
commerciele onderneming ( die goed bij kas zit).
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Misschien moet deze heer de hele machine wel gaan lenen, des te meer reden om voorzichtig te zijn met geld uitgeven.
+1
Ook al is het een ondernemer met 1.000.000euro op de bank. Dan heeft die man daar hard voor gewerkt (zou jij dan ook moeten doen karangetang). Ik ben uiteindelijk ook met hulp van BOUTJE op dit forum met mijn snijmachine begonnen, Nu snij ik 60 uur in de week! en kan ik de kost goed verdienen, maar dat komt je niet vanzelf aanwaaien. Nu kan ik ook net wat makkelijker een paar 1000euro uitgeven aan deze hobby zonder dat ik er last van heb.

Ik denk dat deze man op het juiste adres is voor advies en misschien dat iemand een machine voor hem kan bouwen hier. je weet maar nooit!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Groot project

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef:
mark3 schreef: Hoe bouw ik een portaalfrees met een x-as van 6000mm.
.
Portaal lijkt me niet handig, ivm belading..
Ik weet niet wat mark3 met de topicstarter voor relatie hebt, maar ik denk dat dit een ander, apart topic moet zijn :roll:
Ja, een portaal van die lengte kan prima met tandheugels. Even over de andere bereiken... Hoe groot moet de overhang (werkbereik Y-as) worden? En de doorvoer hoogte/ werkbereik Z-as ? voor welke materialen?
Belading kan een niet onoverkomelijk probleempje zijn, Als de overhang niet te groot is, bijv maar 50cm ofzo kan de brug ook door de helft.. slechts een arm dan.. Maar als het veel groter moet worden is een hele brug toch wat eenvoudiger te construeren. Afhankelijk van het te bewerken materiaal kan dat zelfs met gewoon aluminium extrusieprofiel gemaakt worden..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Groot project

Bericht door Ballegooijen »

Na afgeblaft te worden is de motivatie hiervoor even zoek,
Dit was er toch maar 1 ?
De overige zijn volgens mij positief!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Groot project

Bericht door Breaker »

audiomanics schreef:Als de overhang niet te groot is, bijv maar 50cm ofzo kan de brug ook door de helft.. slechts een arm dan.
Kan aan heel veel oplossingen denken, afhankelijk van bereik en alle andere parameters die al genoemd zijn als materiaal, snelheid, etc. Inderdaad kwam ik ook op een halve brug een iets pneumatisch om de profielen te klemmen. Een schets gemaakt als vingeroefening, dit is ruim een meter, kan je de tafel verlengen en uit profielen maken of een extra boorunit bijzetten, mogelijkheden te over:
1455714558
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Groot project

Bericht door H@ns »

https://www.youtube.com/watch?v=tWUGKl4vW8c

Ter inspiratie.
De TRD serie heeft aan de achterkant zwaar uitgevoerde geleidingen boven elkaar.
Met daartussen een tandheugel.

Machines kunnen behalve boren / tappen ook frezen.
Plaats reactie