Besturing

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
R Hoekstra
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2017 17:04

Besturing

Bericht door R Hoekstra »

hallo,

Ik ben R Hoekstra. Ik ben nieuw op het forum. Ik ben bezig om via Arduino en een dual stepperdriver een cnc te maken om met een UVlaser printplaten te belichten, om zo de stap met de folie waar de printbaantjes op gekopieerd zijn, en deze de fotogevoelige printplaat te belichten, te kunnen overslaan, en hierdoor scherpere en evt smallere printsporen over te houden.
Ik heb momenteel een GRBL controler 3.6 zover gekregen dat hij mijn arduino ziet en er ook contact mee maakt, maar de steppers willen niet draaien.
Ik heb een vermoeden dat de motoren niet willen draaien omdat de steppershield niet ziet waar de motoren staan, en zo geen commando accepteren.
De arduino is een 2560 mega r3 en een dual stepperdriver van DFrobot V2 met opgebouwde drivers.
Is er iemand die al iets heeft draaien met deze combi en waar moet ik de eindswitchen op aansluiten.
Hopelijk kan iemand mij helpen of een zetje in de goede richting geven.
Alvast bedankt voor de reacties en antwoorden.

Mvg R Hoekstra
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Besturing

Bericht door Benny_DS »

Welke software heb je op de arduino staan?
Je zal daar moeten in gaan zoeken waar je welke switches moet aansluiten.
Het zou kunnen dat er bv een emergency stop inzit die geactiveerd is. Maar als het software is van een 3D printer lijkt die kans klein.
Heb je al eens geprobeerd om zelf een zeer klein simpel programma te schrijven om ge motoren gewoon te laten draaien? Dan ben je al zeker dat er niets mis zit in de bedrading en de electronica zelf.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Besturing

Bericht door Bjornski1976 »

Hebben die drivers een eigen voeding of komt dat vanaf de arduin?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Besturing

Bericht door karangetang »

Wanneer je arduino wilt werken dan zou je ook es naar estlecam moeten kijken dan heb je een goed werkend systeem dat behoorlijk up to date is

http://www.estlcam.com/
url]https://www.youtube.com/watch?v=_y4g8zBoOV0[/url]
R Hoekstra
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2017 17:04

Re: Besturing

Bericht door R Hoekstra »

Mannen bedankt voor de antwoorden.

Ik heb het programma estlcam gedownload en ga daar eerst eens mee aan de slag.
Het lijkt erop dat ik daar wel mee uit de voeten kan.

Mijn drivers krijgen de voeding van het board maar het board heeft wel een externe voeding voor de steppers.

Gr R Hoekstra
Plaats reactie