Metingen graniet + resultaat leppen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petervg
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 aug 2013 00:03
Contacteer:

Metingen graniet + resultaat leppen

Bericht door Petervg »

Ik ben bij een steenkapper een stukje graniet gaan halen en heb de oppervlakte eens nagemeten om te kijken hoe vlak een stuk graniet nu effectief is. Hieronder 2 screenshots waar je de resultaten al kan zien en in bijlage een PDF met gedetailleerde beschrijving van de metingen.

Hoop dat iemand hier iets aan heeft. Heb zelf alvast een hoop bijgeleerd :-).

Metingen zullen misschien niet 100% accuraat zijn, maar het geeft alleszinds een goed indruk wat je mag verwachte.

Oppervlakte graniet zoald het van de steenkapper kwam (Z in mm, XY is 40mm per tick):
15083

Resultaat na het leppen (Z in mm, XY is 40mm per tick):
15084

Groetjes!
Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Metingen graniet + resultaat leppen

Bericht door serum »

Meest interessante is natuurlijk hoe je het lappen hebt uitgevoerd! :mrgreen:
Petervg
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 aug 2013 00:03
Contacteer:

Re: Metingen graniet + resultaat leppen

Bericht door Petervg »

Youtube en veel geduld... :lol:

Heb op aliexpress een hoop "diamond lapping paste" spuitjes gekocht van 40 tot 0.5u. Vervolgens de 2 granieten blokken op elkaar gelegd en figuurtjes 8 gedraaid. En dit herhalen met de groffe (40u) tot de fijnste (0.5u) pasta. Als laatste stap de stenen droog tegen elkaar geschuurd zodat ook de laatste heuveltjes afgeschuurd werden. Die laatste stap was het vreemdste, want als je de stenen niet heel erg traag bewoog raakten ze elkaar gewoon niet meer.

Afmetingen van de onderste blok: 190x260x50mm
Afmetingen van de bovenste blok: 90x290x50

Soort graniet kan ik spijtig genoeg niet zeggen - was wat afval dat ik meekreeg. Enige wat ik wel weet is dat de kleinste blok harder is dan de grootste (dat heeft de steenkapper gezegd).

Opstelling voor het leppen (de kleinere blok heb ik over de grotere bewogen):
15088

Gebruikte pasta kan je op aliexpress vinden (zoek even naar "diamond lapping paste"):
15087

Ondertussen is de plaat zo vlak geworden dat ik het gewoon niet meer kan meten (krijg meer ruis van de meting dan zinvolle getallen).

Demo waarbij je kan zien dat de gevlakte plaat gewoon zweeft over een geijkte vlakplaat:


Dus al bij: een stuk graniet afval gebruiken als vlakplaat? Voor zover ik kan zien na wat handwerk absoluut! Alleen heb je dan allicht geen ijkingscertificaat...

Groetjes!
Peter
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Metingen graniet + resultaat leppen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef:Meest interessante is natuurlijk hoe je het lappen hebt uitgevoerd! :mrgreen:
Maar nog meer, hoe heb je het gemeten ?

Hoe weet je nu of je er niet een hele mooie bolling in geslepen hebt?

Dat zweven is niet heel vreemd, als je een vlak stuk op een vlakplaat legt, zit er altijd een luchtlaagje tussen, en daar zweeft het prachtig op. (hoe groter het oppervlak hoe lastiger de lucht er onderuit kan)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Metingen graniet + resultaat leppen

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef:Hoe weet je nu of je er niet een hele mooie bolling in geslepen hebt?
Dat is weer te voorkomen door met drie oppervlakken tegelijk te werken:
http://www.galleyrack.com/images/artifi ... -plate.pdf

edit: video over leppen
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie