Emco 240 ombouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door javanree »

Precies. Zekeren : zeker doen, in de PDF link die ik gaf staat precies hoe :)
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door boutje »

Je kan toch de trafo van de originele besturing gebruiken?

Deze heeft 2 x 50 volt uitgang.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Ow dat zou helemaal mooi zijn
Ik heb de complete besturing eraf gehaald. En niet gekeken naar wat er intern allemaal aanwezig was.
De besturing/motoren/steppers wilde ik verkopen mocht daar interesse in zijn
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door benkr »

Die 2 x 50V moet je niet meer in serie zetten, dan gaat het fout. Zet de wikkelingen parallel, dan heb je de dubbele stroom. Let wel op dat je ze niet antiparallel zet want dan heb je kortsluiting!
Maar 50V dubbelfazig gelijkgericht en afgevlakt met een flinke elko geeft zo ongeveer 70VDC, ruim voldoende om een stappenmotor goed aan te drijven. Pak voor die elko iets van zo'n 10 a 20.000 uF bij 100VDC en het moet goed gaan.
Zet bij de gelijkrichter (brugcel) over elke diode ook nog een klein condensatortje van b.v. 100nF @100VDC om de ergste EMC verschijnselen de kop in te drukken en je hebt een dijk van een voeding.

Waarom dat condensatortje over die diodes --> telkens als de sinusvormige voedingsspanning hoger wordt dan de spanning van de elko's gaat er een heel flinke laadstroom voor die condensatoren lopen, dat geeft echt heel aardige EMC storingen die op deze manier echt heel simpel gekild worden (voor het grootste deel tenminste)
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Gelijkrichter hoef ik er toch niet tussen? drives kunnen overweg met AC.
50V AC niet te weinig?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Montage van de stappenmotoren is appeltje eitje
Past 1 op 1

Afbeelding

Poelie asgat moet ik wel iets groter maken. Ik heb een aantal keren voorbij zien komen dat mensen de as gewoon lijmen met het spul van loctite. Zou dat sterk genoeg zijn? Ik kan zelf geen spiebaan erin maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door DaBit »

willy wonka schreef:Poelie asgat moet ik wel iets groter maken. Ik heb een aantal keren voorbij zien komen dat mensen de as gewoon lijmen met het spul van loctite. Zou dat sterk genoeg zijn?
Ik ben en blijf d'r een groot voorstander van. Alle machines zitten bij mij zo in elkaar met Loctite 603 tussen assen en dingen-op-de-as.

De drives zou ik eerst lekker 50VAC geven als dat er toch al is. Als het dan gapend traag is kun je er wat aan doen, maar dat zal wel meevallen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Ik kan geen trafo vinden boutje :lol: Of zit hij in het metalen doosje?
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door boutje »

Ja
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Nou....assen zijn af :lol: Dat ging veel makkelijker dan verwacht
poelie heeft een set screw, die past precies tussen de spiebaan. Met wat loctite ertussen kan het zeker geen kant meer op.
Afbeelding
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Trouwens nog tips voor het monteren van de VFD
Een klein 2,2kw VFDtje past makkelijk in de gemiddelde installatiekast. maar de 5.5kw danfoss is een formaat groter.
Kan ik deze aan de buitekant van de machine hangen? Of wat is aan te raden.
De lelijke originele besturingkast met bediening gaat er trouwens helemaal vanaf.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door benkr »

De VFD buiten de besturingskast hangen kan, maar zorg dan wel dat er geen spanen (ijzerdeeltjes) en koelspul in kunnen komen, anders geeft dat zo'n mooi vuurwerk.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Dat vermoeden had ik al :lol: Dit weekend de VFD ophalen bij Andre. Ben benieuwd of dat een beetje in een relatief kleine installatiekast te monteren is.

Ik had toch maar de trafo (van de vorige pagina) besteld. Geen zin om de oude besturing verder uit elkaar te halen. Die komt wel eens van pas voor een ander projectje.
De bestelde trafo is zojuist afgeleverd. Heb alleen het idee dat hij iets overbemeten is :lol:

Trouwens als testopstelling, kan ik gewoon de elektrische componenten op een MDF blad leggen? Neem aan dat het geen kwaad kan.

Op deze manier heb ik trouwens de bekabeling van de steppers gedaan
Mantel terug gevouwen, krimpkousje eromheen en eindjes aan de kabels gezet. De mantel moet blijkbaar aan de aarde.

Afbeelding

Voor de home sensors gebruik ik trouwens zo'n proximity switches van ebay. De bekende met het blauwe dopje.
Zijn die nauwkeurig genoeg?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Vanmorgen de danfoss en spindelmotor opgehaald bij andre en kawarider. Bedankt heren! Die ga ik zometeen eens passen en kijken welke poelie ik nodig heb.

edit

Motor van kawa hangt al
past uiteraard perfect

Iemand trouwens een adres waar goeie P K multiriem poelies te krijgen zijn? Steek van de riem is namelijk 3.56mm. Het is blijkbaar nogal een opgave om iets te vinden in deze maat. Riemen vind ik echter genoeg...

Ik heb momenteel de standaard pulley gemonteerd voor zolang. Ik kan uiteraard zelf een nieuwe draaien :lol: Max RPM op 4.500rpm motor is 3.000rpm op de spindel

Afbeelding
Plaats reactie