Emco 240 ombouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door ruudpg »

willy wonka schreef:
Niet ideaal (in mijn ogen) maar het werkt wel. Ander nadeel is dat er geen feedback opzit. Dus Linuxcnc heeft geen idee welke tool geladen is. Elke keer bij het opstarten dient er dus aangegeven te worden welke tool geladen is.
Of voor het uizetten eerst even Tool-1 laden?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Er zit inderdaad een overbrenging met poelies tussen motor en turret.

Ik heb voor LinuxCNC gekozen omdat het een rustige interface is, logische in elkaar zit qua bediening (met gmoccapy interface). En vooral snel en stabiel is. Bijkomend voordeel is dat de user base aardig groot is dus macro's of aanpassingen aan de interface kunnen 'eenvoudig' worden gedaan. Maar ik heb geen verstand van hoe zelf zoiets te maken voor de motor. Een gebrek aan kennis van electronica helpt er echter niet bij. het is voor mij dus moeilijk te overzien wat er allemaal bij komt kijken. Relaistje hier en daar, macrotje hier :lol:

Wat ik er verder van heb begrepen is dat hij inderdaad kort een puls krijgt. Er zitten wel (drie of vier) sensoren in die bevestigen welke tool is geladen. Nu komt dit gedeelte overeen met de emco120. En daar is wel het e.a. over te vinden. Echter is de motor dus anders.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door Breaker »

Klinkt als de grote variant van de Emco 5 wisselaar met 6 posiites. Ook daar zit origineel een elektromotortje op die in een bepaalde tijd dik 60°vooruit loopt en dan een paar graden terug op een pal. Deze heb ik vervangen door een stappenmotor die in stappen dik 60°vooruit loopt en dan een paar graden terug. Werkt feilloos.

Met gebruik van een sensor kan je de wisselaar bij het opstarten laten meelopen in de homeroutine. Begint die altijd op een vaste toolpositie.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Ik denk dat vervangen voor een stappenmotor voor mij het eenvoudigste is als leek.

Hoe heb jij geregeld dat de stappenmotor wordt aangestuurd bij een toolwissel? Macro of gewoon de gcode (g0 vooruit, en dan een g0 achteruit)? En deze vervolgens als A as ingesteld?

Als de wissel werkt ben ik tevreden. ook al moet ik handmatig even de juiste positie inkloppen. Dan kan ik later op mijn gemak een home sensor monteren of de huidige sensoren gebruiken.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door boutje »

Zonde als je de motor van de wisselaar vervangt voor een stappenmotor.
De wisselaar zoals deze nu is werkt perfect en behoorlijk snel.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Op zich wel ja. Wisselen gaat snel genoeg voor mij met de standaard motor.
Echter heb ik geen idee hoe dit aan te sluiten.
Stappenmotortje eraan hangen lijkt mij dan weer wel.
Sluit jij de motor rechtstreeks aan op de csmio of heb je er relais tussen?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Momenteel ben ik bezig aan de besturingskast. Toch meer werk dan verwacht :shock:


Afbeelding


Volgens mij heb ik het zo goed aangesloten

Drie fasen komt binnen op de verdeelblok. Hier maar ik direct een afsplitsing voor 230V.
Vandaar dat wlke fase aansluiting met een brugje is voorzien.
De nul heeft een dubbelbrugje zodat ik 3 x 230v heb (met een fase)

De aardekabel trek ik richting de verdeelstrip aan de rechterkant. Deze laat ik vervolgens aan de bodemplaat aarden.

L1, L2, L3 gaan richting de 20A automaat
En vanuit daar gaat het richting de VFD

Vervolgens trek ik een kabel van L1 naar de 10A automaat die er links van zit. Maakt het trouwens uit of de fase of de nul aan de automaat zit? Dezelfde vraag voor de NTC weerstanden.
De nul gaat rechtstreeks naar het verdeelblok en hier tussen de 2x NTC weerstanden voor het opvangen van de piekspanning. Vervolgens komt het de trafo in. Geel en blauw met elkaar gelust d.m.v. een bruggetje zodat het in serie staat.
Grijs en rood ook aangesloten op de verdeelblok en groepjes van 2 x 3 gemaakt. En vervolgens kabel getrokken naar de drivers.

datakabels laat ik via een aparte kabelboot lopen.

Afbeelding van de grote versie: http://i.imgur.com/qIrKSnL.jpg

De hoofdschakelaar heb ik van de emco gejat.
Er zit aan elke kant 4 polen. Ik vermoed dus gewoon L1,L2,L3,Nul aansluiten?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door Breaker »

Ziet er netjes uit, als ik het zo snel doorlees klopt het allemaal wel.
willy wonka schreef:Maakt het trouwens uit of de fase of de nul aan de automaat zit?
Ja, als er kortsluiting is achter de automaat en de fase wordt niet afgeschakeld dan is de automaat nutteloos. Dan loopt de stroom via de aarde weg totdat de boel uitbrand of de hoofdzekering afspringt. Bij driefasig kan de stekker er niet verkeerd in, maar een normale stekker andersom in het stopcontact en fase en nul zijn gewisseld. Daarom mijn voorkeur voor een dubbelpolige automaat.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Nou vandaag heb ik de schakelkast voor een groot deel afgemaakt en eens de stroom erop gezet. De boel is niet ontploft :lol: dus dat is mooi
Nu bezig om de steppers te configureren. Wil om de een of andere reden nog niet echt vlotten. Bekabeling is goed aangesloten. Motor is ook niet met de hand te draaien zodra er stroom op staat. Maar zodra ik heb een stap laat maken vliegt de drive in error modus. Dat is nog even puzzelen dus.


Wat is trouwens een goeie start microstepping setting voor de driver?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Nou de assen werken.
Maar er zit ergens een fout in de bekabeling van de encoder. Of beter gezegd: het schema komt niet overeen zoals zou moeten. Het is correct aangesloten. Maar ik heb het idee dat het e.a. in de bijgeleverde kabel connector is gewisseld.

Want zodra ik de closed loop op de driver uitzet, dan werken de assen prima.
Hoe valt dit het beste door te meten?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door Breaker »

Het komt voor dat de encoderkabel niet juist is:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=13445

Maar misschien is het eenvoudiger en loopt de motor de verkeerde kant op, in dat geval moeten er wat draden gewisseld worden om de stepper tegengesteld te laten draaien.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Het gaat dan om de 4 draden tussen stepper en driver? (de A+,A-,B+,B-?

Ik zal er morgen nog even naar kijken.
Ze draaien in ieder geval. Assen laten bewegen met 6 meter/min gaat prima 8)
Ik moet het e.a. nog finetunen.

Momenteel ben ik bezig om de home switches aan te sluiten en configureren. En het instellen van de softlimits (limit switches gebruik ik niet)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door Breaker »

Ja, als bij één van de paren de draden omgewisseld worden, veranderd de draairichting.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Closed loop werkt. Het was een foutje in de linuxcnc instellingen.

Oké, ik ga vandaag wat verder klussen. O.a. de spindel aansturing regelen.
Home switches en soft limits zijn reeds ingesteld.
Backlash compensatie moet ik nog regelen. Ik heb even snel gekeken of de poelie/pitch verhouding goed stond. En 0,01mm is ook 0,01mm dus dat is mooi 8) Zo even snel een backlash op de Z gemeten van 0,05mm.

Trouwens heeft er iemand een schema van de motor van de turret? Er komen 10 draden uit voor de motor.
Plaats reactie