CNC besturing speciaal voor Estlcam

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

cncmater
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2017 14:26

CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door cncmater »

Ik heb op een Duitse zijde een controle voor Estlcam gevonden.
Dit werkt 100% met Estlcam.
Ik heb de kit gekocht montage is zeer eenvoudig.De gids is beschikbaar in het Duits en Engels.

https://www.arduinoclub.de/2017/06/16/e ... d-windows/

Afbeelding
Sorry voor mijn slechte Nederlands, ik woon 15 kilometer van Roermond.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door zeeschuim »

ziet er indrukwekkend uit
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door serum »

Als ik niet beter wist zou ik denken dat het een schaamteloze plug van reclame is. Maar.. Christian maakt mooie software.
cncmater
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2017 14:26

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door cncmater »

Hier zijn een paar foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Foto's van de Duitse Forum
http://www.rc-network.de/forum/showthre ... usammenbau
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door kawarider »

t Is me nog niet helemaal duidelijk. Sd kaartje in de controller en gaan met die banaan? Of a la Eding een apart bordje om de drivers aan te sturen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door serum »

Je gebruikt Estlcam voor het programmeren van de controller (arduino) en vervolgens kan je met estlcam de cad/cam doen en rechtstreeks via USB dmv estlcam de machine aansturen.

Estlcam biedt wat leuke dingen in mijn beleving! qua cam; v-carve, trochoidaal frezen; qua besturing; tooloffset instellen dmv een sensor, 0-10v voor de spindle, endstops en nu eindelijk ook een instelbaar machinebereik (dit vond Christian eerst niet erg nodig, maar is daar gelukkig van teruggekomen)

Dit bordje is een breakout vanaf de arduino en zo te zien met optocouplers van de de arduino naar de stepperdrivers en zo te zien een voedingkje voor de arduino/optocouplers. Ik heb er eens mee gespeeld icm een grbl shield, en wat nema 17 motoren icm de drv8825, daarmee kan je ook gewoon step/dir/enable uitsturen naar 'echte' drivers, maar moet je dan in de weer met de 2.54mm plugjes. Dit is absoluut wat netter.

de 0-10v uit heb je overigens ook met een arduino icm estlcam.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door kawarider »

Ok. Wat me doorgaans zorgen baart zijn de ongewenste slaapstanden van pc's of andere dingen. De UM via usb gaf ook een halve print toen de computer ging slapen (met sd kaartje gaat het gewoon 2 dagen door). Een standalone controller heeft eigenlijk (voor mij ) de voorkeur. Zo even in de vluggigheid zag estlecam er leuk uit. Qua kosten is het erg te overzien. Een beetje de oplossing voor dat andere arduino topic dus?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door serum »

Tsja, dat kan je goed instellen, ik zou er geen levenskritische zaken mee willen regelen, maar menig gebruiker heeft er toch best lol van, icm dat OS :) (en zou sowieso defender, search, udates uitzetten op het moment dat je die ardiuno via USB volpompt met Gcode).


Ja, in mijn beleving moet dat werken. ik heb voor de gein eens een grbl shield met een paar stappenmotoren en de drv8825s gepakt om het te testen en het werkt eenvoudig en overzichtelijk. (ook de 0-10v en de limitswitches)

Je kan er dus voor een paar euro een leuk werkende machine mee aansturen. Het feit dat het zo goedkoop kan, dat is erg chique. Zou mij niets verbazen als er vroeg of laat eens iets serieus en profi van Christian afkomt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door kawarider »

Christian is van Estlcam of printplaatje?

Waarom is dit speciaal voor Estlcam? Deze creeert toch g-code? Zou dan toch ook met sheetcam of fusion moeten werken?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door serum »

Christian is van Estlcam; dit printje werkt gewoon met een arduino, estlcam heeft ondertussen meerdere pinouts in zijn software waarmee je rechtstreeks de arduino kan programmeren.

Vervolgens kan je met estlcam je dxf/stl oid omzetten naar g-code en met estlcam kan je die gcode ook meteen naar je machine sturen. (en tevens je machine aansturen voor het nullen van je werkstuk etc)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door kawarider »

Dankje, erg interessant.

Vanavond een beetje bij estlcam rondgehangen. Programma ziet er goed uit. Lekker simpel 2d, dat is toch het meeste dat ik frees (plasma zal wel bij sheetcam blijven) en zo nodig 3d. Erg simpel en bruikbaar.

Arduino is zo inzetbaar voor plasmasnijden.
Bij frezen komt nullen en atc, blijft dan estlcam noodzakelijk?

Sorry voor de stomme vragen.
cncmater
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2017 14:26

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door cncmater »

kawarider schreef:Dankje, erg interessant.

Vanavond een beetje bij estlcam rondgehangen. Programma ziet er goed uit. Lekker simpel 2d, dat is toch het meeste dat ik frees (plasma zal wel bij sheetcam blijven) en zo nodig 3d. Erg simpel en bruikbaar.

Arduino is zo inzetbaar voor plasmasnijden.
Bij frezen komt nullen en atc, blijft dan estlcam noodzakelijk?

Sorry voor de stomme vragen.
Die Arduinoclub Steuerung Arbeitet nur mit ESTLCAM!
Zum Fräsen ist ESTLCAM das beste, Mach3 ist viel zu überladen.
Lade dir doch mal die Software von ESTLCAM dann wirst du sehen wie einfach das zu bedienen ist.
Ich hatte vorher LinuxCNC ( LPT-Port ) habe meine Fräse auf die Arduinoclub Steuerung Umgebaut.
Läuft nun unter Windows7 und USB-Port.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door kawarider »

Danke.
Estlcam (lijkt) heel mooi te werken. Vorige week de filmpjes bekeken. Net download gemaakt en binnen enkele sec aan de gang. De eenvoud is verfrissend! Eens gaan kijken wat we er mee kunnen.

De reden dat ik geinteresseerd ben in de arduino zou het feit zijn dat het een standalone controller zou kunnen zijn. Dat is hier niet het geval? Estlecam is zowel cam als stuurprogramma a la Mach3/Eding?
cncmater
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2017 14:26

Re: CNC besturing speciaal voor Estlcam

Bericht door cncmater »

Hallo,

Du meinst mit Standalone Controller Arbeiten ganz ohne Computer von SD Karte?
Das geht nicht.
In Deutschland habe sich viele Leute eine China Fräse Gekauft z.b. CNC 3040T oder so.
Das Problem ist das die Steuerungen alle über LPT Port Angeschlossen werden.
Für LPT ist die beste Software LinuxCNC aber alle wollen lieber mit Windows Arbeiten.
Ich habe aus meiner China Fräse einfach das LPT Board gegen das Board von Arduinoclub ausgetauscht.
Das war 1 Stund Arbeit, nun läuft alles unter Windows mit ESTLCAM.
Nun habe ich nur noch ein Programm zum G-Code erzeugen und zum Steuern der Maschine.
ESTLCAM kann auch STL Dateien verarbeiten dauert zwar lange aber geht.

Die Steuerungen von Eding sind in Deutschland sehr selten ( Teuer ).
Ich hoffe ich konnte dir helfen.
Een mooie dag.
Plaats reactie