"Lekkende" vacuumtafel

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3663
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

"Lekkende" vacuumtafel

Bericht door Sven » 29 okt 2017 11:14

Ik ben mijn volgende vacuumtafel aan het uitwerken, die door het spoilboard heen gaat zuigen.

Groot oppervlak, groot aanzuigvolume (met zijkanaalpomp), relatief kleine opspankracht, lekkage door niet gebruiken van het hele oppervlak of door het werkstuk heen frezen is hiermee mogelijk.

Zowel Datron als vakuumtisch maken aluminium tafels die over het hele oppervlak zijn voorzien van ondiepe gaatjes van een mm of vijf waarbij de bodem doorboord is met een heel klein gaatje, bij vakuumtisch is dat 0,3 mm.

Door het kleine gaatje is er een maximum aan de hoeveelheid lucht die kan lekken en het grotere gaatje er boven vergroot de opspankracht.

Als je een mdf spoilboard gebruikt dan beperkt het mdf op een vergelijkbare manier de doorstroom.

Maar waar ik met het theoretiseren niet uitkom is het volgende:

- Moet ik de gaatjes die ik in de tafel onder het spoilboard ga boren ook klein houden? Bijvoorbeeld zo dat het totale oppervlak van de gaatjes gelijk is aan dat van de leiding voor die de pomp in gaat?
- Wat voor verschil ontstaat er nou bij het gebruik van spoilboards met verschillende permeabiliteit?
- is een spoilboard bovenop kleine gaatjes vergelijkbaar met de grotere gaatjes boven de hele kleine bij datron en Vakuumtisch, voor de vergroting van het vacuumoppervlak?

En dan bedoel ik met deze vragen vooral, maakt het verschil in de klembaarheid van platen die net niet helemaal vlak zijn?
Ik had laatst multiplex dat niet vlak was, krijg ik dat met een traagstromende weinig lekkende luchtstroom (= hoger vacuum) beter vast dan met een snelstromende veel lekkende luchtstroom?

Ik ga in het huidige plan uit van gaten in de basistafel van 3 mm, om de ongeveer 20 mm. Dat is veel groter (denk ik, niet berekend) dan de doorsnede van de hoofdleiding.
Als het werkstuk eenmaal is vastgezogen dan is de lekkage bepaald door het oppervlak van het spoilboard onder het werkstuk, als er alleen lucht onder het werkstuk wordt weggzogen.
Dat pleit voor een dun spoilboard (Datron gebruikt iets dat lijkt op filtreerpapier afgaande op de video's), en voor het gebruiken van een verdeling van de tafel in zones. (En die zoals bij Jan Plastiek ingeschakeld worden waar de frees aan het werk is).

Tot zover mijn gethoretiseer. Mijn hoofd begint te tollen.

Iemand nog iets toe te voegen?

Naslagwerk:
https://www.datron.com/accessories/vacuum-tables.php
https://www.vakuumtisch.de/index.php?pa ... ie&cat=157
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1439
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: "Lekkende" vacuumtafel

Bericht door janplastiek » 29 okt 2017 11:41

mijn ervaring is dat je beter een groot volume aan minder diep vacuüm hebt dan diep vacuüm en weinig volume.
je kan de niet gebruikte zone ook met plastic folie of plaat afdekken, de randen van je spoilboard zorgen ook voor serieus wat verlies
als je een kromme plaat wilt vast zuigen moet dit als je de plaat aanduwt op het spoilboard snel vast liggen,
dit gaat niet gebeuren als de reactie tijd te traag is omdat je te weinig volume aan vacuüm hebt.
ook is het loskomen bij het door frezen een groot probleem, bij te weinig volume vangt de diepte van je vacuüm dit niet op, wel een voldoende volume hieraan
Breek de dag, frees een lijntje.

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1228
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: "Lekkende" vacuumtafel

Bericht door Breaker » 29 okt 2017 22:58

Sven schreef:Door het kleine gaatje is er een maximum aan de hoeveelheid lucht die kan lekken en het grotere gaatje er boven vergroot de opspankracht.
Met je pompkarakteristiek en een paar aannames kan je er best wel een eenvoudige berekening op loslaten. Het blijft een balans tussen hoeveelheid vacuüm en debiet:
viewtopic.php?f=9&t=12010&p=126307#p126307
Sven schreef:En dan bedoel ik met deze vragen vooral, maakt het verschil in de klembaarheid van platen die net niet helemaal vlak zijn?
Met grote oppervlakken ben je over het algemeen beter af met minder diep en meer debiet. Als er een beetje vacuüm is, is de houdkracht enorm over een groot oppervlak. Ook om zaken vast te zetten is het wel prettig om debiet te hebben. Met kleine doorlaat gaatjes is er niet veel debiet beschikbaar in die omstandigheid dat er wat lekkage is, dus kan het moeilijk opbouwen. Aan de andere kant, als er iets loskomt is niet direct heel het vacuüm en de buffer weg.
Sven schreef:- is een spoilboard bovenop kleine gaatjes vergelijkbaar met de grotere gaatjes boven de hele kleine bij datron en Vakuumtisch, voor de vergroting van het vacuumoppervlak?
Dat hangt er vanaf of dat MDF heel poreus is, maar dat lijkt me niet, dus het opbouwen van het vacuüm neemt dan flink af met de afstand vanaf de vacuümbron (het gat). Totdat het allemaal min of meer vacuüm is, dan worden de tussenruimtes uiteindelijk ook wel meegenomen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Plaats reactie